-20- Dat is natuurlijk het verhaal, zoals het begonnen is. Om te beginnen is het natuurlijk nieuw, dus trekt op zichzelf al gelijk volk van al le kanten en vervolgens hebben we een probleem terwijl we dus dach ten dat we het oplosten. Dat wil op zichzelf niet zeggen dat door de ze voorgeschiedenis daarom het probleem niet minder serieus genomen zou moeten worden. Alleen wil ik daar maar mee aangeven hoe ingewik keld dat op zichzelf ligt. Want je kunt wel zeggen daar moeten dus voorzieningen getroffen worden, maar dat is toch niet zo één, twee, drie te realiseren. Maar aan de andere kant, als U denkt de oplossing zoals die is voor gesteld wat er dus op gericht is om een signalering te geven naar de automobilist toe, van let op, daar steken kinderen over, dat is na tuurlijk op zichzelf, we vinden dat wel op meer plaatsen in de ge meente hier en volgens de wet is dat gewoon een geldig verkeerste ken, waar de mensen toch rekening mee te houden hebben. Het is na tuurlijk toch gewoon een kwestie die verankerd ligt in de mentali teit van de weggebruiker zelf en heel moeilijk met fysieke maatrege len is af te dwingen. Er is misschien een niet helemaal parallelle vergelijking maar hij dringt zich wel op: we hebben met de honden ook altijd problemen, natuurlijk niet met de hond, maar met het baas je. En dat is hier natuurlijk met die automobilisten precies hetzelf de. Er is natuurlijk geen eind aan de maatregelen die je zou moeten treffen om, nou ja, waar kom je dan in terecht, dan moet je dus ge woon het autoverkeer afschaffen, zeg maar. Maar goed, ik proef een beetje in de benadering van de verschillende sprekers dat er toch wellicht in overleg nog meer uit te halen zou zijn zonder tot al te drakonische maatregelen te vervallen. En het kan natuurlijk nooit kwaad om met een aantal mensen daar eens een keer een avond aan te besteden om te kijken of daar wat anders getroffen kan worden. Maar ik zeg er dus op voorhand bij dat drempels of andere ingewikkelde uithollingen overdwars juist op die weg niet erg aangebracht zijn. Dat moeten we natuurlijk wel in het oog houden. Het verhaaltje waar mee ik begon, de achtergrond waarom dat speelplaatsje daar ligt moe ten we natuurlijk ook niet helemaal uit het oog verliezen, want an ders is het eind natuurlijk ook zoek. Dat in de eerste termijn van onze kant. In de tweede termijn leden van de raad hierover nog. Het lid Roosenboom: Het verhaal wat U kenschetst, dat is natuur lijk ook waar. Er is een randweg in plan de Rode Schouw, een ring. Die ring heeft ook bebouwing aan beide kanten, opvallend is dat er ook bij de bezwaarmakers veel mensen uit het Hazenbos zijn. Ik kan me voorstellen dat het kollege daar taxatiefouten in heeft gemaakt, met de gedachte: die kinderen gaan naar het groene hart, maar hier blijkt ook weer wel dat een kind niet te leiden is en dan ook naar een gelegenheid zoekt die dicht bij hem is. Maar de toezegging van U, om in ieder geval met de mensen die een brief hebben geschreven, om daarmee te gaan praten, dat is voor mij voldoende om aan te nemen dat over deze zaak serieus wordt gesproken en dat getracht wordt naar een oplossing te zoeken, die misschien voor alle partijen bevredigend is. Het lid Frietman-HoppenerHet zit hem natuurlijk niet alleen in de speelplaatsen, het is een probleem wat door de gehele gemeente speelt. Ik heb hier een krantenartikel voor mijn neus van het Bra bants Nieuwsblad en die geeft ook aan dat bij 30-kilometer zones er 90% minder ongelukken voorkomen. -21- Ik hoop dat datgene wat in ons verkiezingsprogramma staat en als daarover gesproken wordt dan begrijp ik dat daar op korte termijn ook eerder over nagedacht wordt, dat het niet te laat is, want zoals U weet er kunnen iedere dag slachtoffers vallen in het verkeer en dat is triest genoeg. Dat krantenartikel geeft ook aan dat blijkbaar gemeenten structureel verbeteren van de verkeersveiligheid niet als hoge prioriteit hebben. Ik hoop dat U inderdaad op heel korte ter mijn dit ter sprake zult brengen. Het lid MensDe maximum-snelheid van 30 kilometer hebben wij 4 jaar geleden ook in ons verkiezingsprogramma geplaatst en ik moet U wel vertellen, inderdaad is daar aandacht aan besteed. Maar om een of andere reden was het dan schijnbaar niet mogelijk om daar die 30 kilometer-grens toe te passen. Wij hebben ons daar bij neer moeten leggen. In ieder geval is het onderzoek er geweest. Maar in de tweede plaats. Die verkeersborden heb ik daar ook zien staan. Maar wat me wel verbaasde, het zijn verkeersborden met een man erop met hoed op geloof ik, dus voor een voetgangersoversteekplaats. Ik had verwacht dat het kinderen zouden zijn. En het is mij opgevallen dat voor zo'n bord met kinderen erop een automobilist nog meer aan dacht heeft als alleen die bewuste driehoek met die man met hoed er op. Dus ik wil vragen, ik weet niet of het ook technisch mogelijk is wat verkeersreglementen betreft, daar heb ik geen verstand van, om die borden te vervangen met die spelende kinderen. Dat was het eer ste wat mij opviel toen ik de borden zag. De voorzitter: Spelende kinderen zonder hoed. Ik weet het, het zijn allebei neem ik aan rechtsgeldende borden die hetzelfde effekt beogen, maar misschien heeft U gelijk. Het overleg is al toegezegd, het blijft natuurlijk een situatie, me vrouw Frietman die zegt ook: de gemeente doet niets structureels aan de verkeersveiligheid. Het verkeer is gewoon heel goed vergelijkbaar met water. Als je aan de ene kant wat doet, dan stroomt het gewoon naar de andere kant. En dan heb je daar een probleem. Vandaar dat ik dus die vergelijking ook trok met het fameuze hondengebeuren, het is natuurlijk, zoals we hier bij elkaar zitten zijn we bijna allemaal automobilisten, weggebruikers, en we maken allemaal onderdeel uit van het probleem. Dat is natuurlijk toch het hoofdpunt. Wat ik dus probeerde aan te geven is dat dat element niet met fysieke bestrij dingsmiddelen is aan te pakken. Tenzij je dus gewoon het verkeer in derdaad helemaal lam legt en de wegstructuur terugbrengt tot het 18e eeuwse karrespoor, maar daar zitten dan toch weer andere nadelen aan, lijkt mij. Nogmaals ik denk dat het goed is om met de mensen nog eens te overleggen. Wellicht dat er oplossingen mogelijk zijn die wij over het hoofd hebben gezien. Dat zou uiteraard best kunnen. Maar aan de andere kant wil ik ook enigszins het enthousiasme wat temperen, dat we daar ook niet direkt in de sfeer van drempels of dergelijke dingen gemaakt kunnen worden, omdat het natuurlijk toch gewoon een belangrijke route is voor de verkeersafwikkeling van de hele Rode Schouw en ik denk dat daar toch ook een beetje op gelet moet worden. Wat de 30-kilometer-zone betreft ik denk dat dat toch iets is en dat geeft U zelf ook al aan wat je in zijn algemeenheid moet bekijken en niet specifiek van plek tot plek. Ook al vanwege het feit dat een verkeersmaatregel ook altijd een brede uitstraling heeft

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 102