mm -12- althans dat privatisering niet door het kollege als doorslaggevend argument naar voren is gehaald. De voorzitter: Misschien nog even in het algemeen richting de heer Van Eekelen, hij zegt wij kunnen over de vertrouwelijke informatie niet verder spreken. Ik denk dat de gemeentewet op dat punt duidelijk is. Die geeft de mogelijkheid om eventueel geheimhouding op te leggen waardoor je inderdaad niet verder over zaken moet diskussiëren. Wanneer het gaat om vertrouwelijk overleg dat natuurlijk in zakelijke onderhandelingen een wezenskenmerk is van het geheel, dan is het heel goed mogelijk om fraktiegenoten daarover in te lichten. Waar het over gaat is dat in dat soort situaties niet op een ontijdig moment zaken naar buiten komen waardoor ook belangen van derden die in het geding zijn geschaad kunnen worden. Ik denk dat dat de achtergrond geweest is van het kollege om op een vertrouwelijke behandeling aan te dringen en niet om laten we maar zeggen de verspreiding van de informatie richting raadsleden te belemmeren. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 5. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN DE VOORJAARSNOTA 1989 (27E WIJZIGING GEMEENTEBEGROTING 1989) Het lid MouwsNiets schokkends meneer Graafmans, niets schokkends maar wij zijn enorm blij dat wij eindelijk gehoor gekregen hebben van wat wij al zolang als wenselijk hebben uitgesproken. Ons inziens een begrotingsbehandeling, niet een eenmalige zaak in het jaar, maar een soort kontinuproces, een mogelijkheid om mee te denken. Het doet ons grootsteeds aan, maar ik vind de manier waarop dit aangepakt wordt, de manier waarop dit gebracht is, daar hebben we alle mogelijke lof voor. Iedereen kan duidelijk zien waar de schoen wringt, wat dezaken zijn die bijgestuurd moeten worden en in hoeverre we op koers zitten. Een heel goede zaak. Bij Uw voorstel aan de achterkant van het biljet vraagt U om ons uit te spreken over maatregelen die genomen moeten worden om de begroting op termijn sluitend te maken. Wij vinden, -dat hebben wij al meerdere keren ook in de algemene beschouwingen gezegd-, dat als er tekorten dreigen dat er zoals in ieder gezin dat moet worden bekeken of er bezuinigd kan worden. Nu weet iedereen die hier zit dat de gemeentebegroting voor een supergroot percentage personeelslasten zijn, daar kun je heel weinig in doen op korte termijn. Het woord bezuinigen is geen vies woord voor ons. Wij vinden dat wij in eerste instantie moeten bekijken of dat een oplossing is. Het tweede, dat hebben we duidelijk gezegd naar aanleiding van het vorige agendapunt, ik heb het er al even bij betrokken, privatiseren zou een mogelijkheid kunnen zijn. Dat moeten we duidelijk er bij betrekken. Een derde mogelijkheid voor ons is dat we nogal wat gewend zijn op het gebied van welzijn en dienstverlening in het algemeen. Zodra het moeilijkheden oplevert, als het teveel gaat kosten, dan moeten we gewoon kijken of het iets minder zou kunnen. Bij goede informatie zullen de mensen daar ook beslist begrip voor hebben. De laatste keer, dat staat ook weer in die voorjaarsnota, over de bijstelling, over automatisering gezegd, ik hoop toch dat vele financiële middelen die we daar in stoppen op termijn een zeker rendement op gaan brengen. Wij hopen langzaam maar zeker dat we daar de vruchten van gaan plukken. Als het niet anders kan, dat moet dan zeker gebeuren door oorzaken buiten ons om. Iedereen weet bijvoorbeeld dat de reinigingsheffing als een soort zwaard van Damocles boven ons ESK^s

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 92