-7- gaat komen. Wij helpen mee denken. Mochten we op een idee komen dan helpen we U weer wel daarbij Het lid GraafmansWat betreft het eerste gedeelte van het voorstel. In het verleden hebben wij uitdrukkelijk gepleit om te komen tot het instellen van zo'n werkgelegenheidsinstituutNu liggen er ook bij de stukken mooie folders en mooie verhalen en een overzicht van acquisitie die gepleegd is en van dingen die nog gaan komen, maar er wordt weer wel om een bedrag gevraagd. Ik vind nu het moment gekomen om het bij dit bedrag te laten. Iedere nieuwe instelling heeft tijd nodig om te gaan funktioneren en om te komen tot resultaten. De resultaten die bij de stukken liggen, en zeker wat betreft Halsteren, die spreken mij nog niet zo geweldig aan. In het verleden hebben we nog ervaringen in Brabant. Herinner de BOM met dit soort zaken om daar maar geld in te stoppen. Ik vind dat we nu eerst maar eens even af moeten vrachten of REWIN werkelijk die resultaten kan brengen die men er van kan verwachten. We gaan overigens wel accoord met het bedrag dat ze op dit moment tekort komen. Bij het tweede gedeelte van het voorstel. U weet hoe wij over hondenbelasting en dat soort dingen denken. Ik ga daar geen verhaal meer over opsteken. Alleen was ik een beetje verrast, als wel verbaasd. Er ligt een klein notitietje bij van een ambtenaar om voor de strukturele dekkingsmiddelen voor 1990 de hondenbelasting maar met f 5,80 te verhogen. Ik weet niet of dat ambtelijk advies al besproken is binnen het kollege, maar mocht dat zo zijn en zegt het kollege ja, dat vinden wij wel een aardig idee, dat kan ik U nu bij voorbaat zeggen dat wij het daar niet mee eens zijn. Dat is uit het verleden al begrepen. Denken we inderdaad die richting uit om die f 5,80, die als verhoging voorgesteld worden, om die volgend jaar als strukturele dekking te gebruiken bij eventuele tekorten van het dierenasiel, dan zijn wij daar tegen. Het lid Van Elzakker: Mijn opmerking, richt ik vooral op het tweede deel, betrekking hebbende op het dierenasiel. Daar waar we spreken over het laten toenemen van veertien naar eenentwintig dagen wachten alvorens een definitieve bestemming voor de kat of hond gevonden wordt. Ik wil voorop stellen dat ik persoonlijk een hondenliefhebber ben, maar het ontgaat mij ten ene male wat de zin is van de toename van de zeven dagen en de kosten daarmee gepaard gaande. Ik zie niet in dat hierdoor meer honden geplaatst kunnen worden. Het aantal personen dat liefhebber is van een hond of een kat dat neemt niet toe door deze maatregel en de logica die hier in schuilt om met dit voorstel te komen, die ontgaat mij nu eenmaal. Ik heb hier persoonlijk onoverkomenlijke bezwaren tegen. Als anderen in de sloot springen, dan vind ik dat wij ons verstand nog wel mogen gebruiken. Hierdoor worden niet meer honden of katten geplaatst. Hier wordt even de keuze verlengd en daarna worden nog steeds iedere week evenveel katten en honden afgemaakt. Ik vind dat dit een onjuiste aanpak is van de zaak. Als hier geen hoofdelijke stemming over komt dan wens ik de aantekening tegengestemd te hebben. Verder ben ik het ook eens met de opmerkingen gemaakt over de hondenbelasting. We praten hier over katten en honden nota bene. Ook dat zal zeker niet in goede aarde vallen. Wethouder Van der Weegen; Het is inderdaad een verhaal van kat en hond. Meneer Somers heeft in eerste instantie het REWIN aangehaald. Ook wij hebben richting de groep van vijf gemeenten, -in eerste instantie via de commissaris, de heer du Chatinier, burgemeester van Rucphen, die namens de vijf gemeenten op dit moment commissaris is van het REWIN-, aangegeven dat ook wij vonden dat er vooralsnog geen reden

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 8