-4- goedkoper kunnen maken, dat dat ook bespreekbaar zou kunnen zijn voor onze fraktie Het lid Van Hekelen: Bij hetgeen er in de nota op zichzelf staat vinden wij een stuk wat duidelijk leesbaar is. Omdat het zo duidelijk leesbaar is, hebben wij er ook kritische kanttekeningen bijU zegt in Uw konklusie bij punt 10. "De besluitvorming over privatisering dient uiterst zorgvuldig te zijn. Aan privatisering is een breed skala van aspecten verbonden welke op voorhand alle dienen te worden overzien. Besluiten over privatisering zijn niet zonder konsekwenties terug te draaien"Als je deze regels leest dan verbaast het mij dat ik als raadslid, -dan kom ik automatisch op de brief die wij als Werknemers partij gestuurd hebben-, dat ik uit de krant moet vernemen dat het al in een ver gevorderd stadium is. Althans dat lijkt mij. Als de wethouder volgens de pers al toezegt dat de gemeente een bijdrage van f 250.000,eventueel in de exploitatielasten zou doen, -of de krant heeft het misschien niet goed overgenomen, maar andere informatie had ik niet-dan vind ik het toch een zeer bedenkelijke zaak. Ik. weet zijdelings wel dat er binnen de coalitievergadering een keer over D gesproken is, maar ik ben raadslid en niet van de coalitieIk ben raadslid, naar eer en geweten gekozen en ik vind dat ik recht op de informatie heb die ieder raadslid heeft. WTel is het nog vreemder dat in een raadskommissievergadering eigenlijk een soort zwijgplicht opgelegd wordtanders zouden ze je mede kommissieleden nog kunnen bellen of het nadien mede kunnen delen. Maar anderhalve dag later vindt een wethouder het zo nodig om het via de radio en via de pers aan ons kenbaar te maken. Als dat de privatisering is van Halsteren, dan vind ik dit een bar slechte zaak. Wij zijn het er beslist niet mee eenswij zijn als Werknemerspartij niet degene die vrij regelmatig brieven schrijven naar het kollege toeAls wij een brief schrijven, dan zit het ons behoorlijk dwars en ik vind ook dat U het als kollege niet op deze manier kunt maken. U heeft daar een lijstje bij gedaan, een bijlage, dat bestuurlijke trajekt wat stap voor stap zou moeten gebeuren. Als ik de krant mag geloven en de woorden van Sinke in ieder geval over de radio gehoord hebbende, dan zijn we op het moment bij stap negen en de andere stappen zijn al gemaakt zonder dat de raad er van in kennis gesteld is. Dat kan niet. Dan om dat soort dingen uit te sluiten vind ik niet zoals bij elf staatde voorgestelde werkwijze ft Daar schrijft U, "gelet op de komplexiteit welke weliswaar van geval tot geval kan verschillen maar zelden tot eenduidige konklusie voor of tegen privatisering zal leiden, staan wij een gefaseerde aanpak voor" Ik ook als Werknemerspartij. In de daarvoor voorkomende raadskommissies wordt op basis van deze nota van gedachten gewisseld over een mogelijk te privatiseren taak indien de raadskommissie van mening is dat een nader onderzoek, enzovoorts"Ik vind dat dat niet thuishoort in die kommissie. Ik vind dat in de beleidsnota die U vaststelt bij de begroting, als U daar aan privatiseren denkt, dan denk ik dat de raad zich uit moet spreken op welk gebied en op dat moment moet gaan kijken naar privatisering. U schrijft toch zelf niet voor niets in Uw stuk dat het eigenlijk alleen maar financieel is waar wij aan denken. Ik zeg het misschien een beetje zwart witmaar daar komt het wel op neer. Privatisering is gekomen om het financieel plaatje van Halsteren rond te krijgen. Het financieel plaatje hoort bij een raming, die hoort bij een beleidsnota en niet tussendoor te hooi en te gras even aangesproken te worden. Wij hopen in de toekomst op een andere manier met privatisering kennis te maken. Het is ook niet zoals ik in de krant las, daar wil ik duidelijk in zijn, dat o H

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 84