-34-
Het lid Frietman-HoppenerDe Partij van de Arbeid is het
grotendeels eens met de grieven genoemd in deze brief. Er gebeurt
bitter weinig op dit gebied in onze gemeenteAndere gemeenten, zoals
de heer Roosenboom ook heeft aangehaald, gingen ons wel voor. Evenals
het kollegevoorstel luidt achten wij borden plaatsen echter weinig
zinvol. Poepstroken, zoals men dat dan noemtwekken verwarring. Denk
eens aan de speelplaatsen. Sociale kontrole en politietoezicht zijn
beperkt mogelijk en sorteren daarom te weinig effekt. Nu resteert de
vraag, hoe spelen we in op de mentaliteit van de honden- en
kattenbezitters. De gemeente zou eerst het initiatief moeten nemen om
zorgvuldig op die mentaliteit in te spelen. Als dat onvoldoende
blijktdan kan men alsnog strengere maatregelen nemen, bijvoorbeeld
in het kader van de A.P.V.Als iedere hondenbezitter bijvoorbeeld met
een zak en schep bij zich, wekt het in beginsel wellicht de
lachspieren opmaar op den duur en als velen dit voorbeeld zouden
volgen, dan is men er blij mee en de gemeente toont een heel stuk
schoner. Om dit te kunnen bereiken zou de gemeente veel aandacht
moeten besteden aan voorlichting en het ter beschikking stellen van de
ruimmiddelen. Zeker wanneer de gemeente f 65.000,aan
hondenbelasting intLoslopende honden zijn overigens met name bij de
Melanen voor trimmers en jonge kinderen een voortdurende bedreiging,
omdat men niet kan bepalen of een hond goede of kwade bedoelingen
heeftZou de politie hierop misschien wel kunnen toezien.
Het lid Princen; Wij zijn het eens met Uw toelichting, alleen wil ik
U vragen, U bent het hoofd van de politie. Ik vind dat er niet streng
genoeg wordt opgetreden. Ik vind dat er door de politie te weinig
aandacht aan besteed wordt.
De voorzitter: Eerst even een algemene opmerking over de
hondenbelasting. De opbrengst daarvan is een algemene belasting. Het
is niet zo dat de hondenbezitters er enig recht op kunnen doen gelden
dat de belasting voor hun als groep besteed wordt. Wat dat betreft is
die belasting opgenomen in de algemene middelen en kun je niet zo maar
zeggen daar gaan we nu bordjes voor plaatsen. Het geld is als het goed
is in de begroting al uitgegeven. Wat dat betreft, als er fors bordjes
geplaatst zouden moeten worden dan moet er een apart krediet voor
vastgesteld worden en dan moet dat toch ergens anders bezuinigd
worden. Dat in de algemene zin. Ten aanzien van het plaatsen van
bordjes hebben wij inderdaad overwogen, of een inschatting gemaakt dat
het geen soelaas biedt dat dat inderdaad in de sfeer van de sociale
kontrole waar de heer Roosenboom op hoopt en waar ik op zichzelf best
gevoelig voor ben. Ik zou het ook het beste vinden als mensen zeggen
hé, wat doe je daar, maar dat mechanisme werkt op een of andere manier
maar zeer beperkt. Ook nu heeft iedereen de mogelijkheid, bordjes of
geen bordjes, om iemand te wijzen op iets wat niet mag of niet kan of
minder wenselijk is, maar we zien gewoon dat dat niet gebeurt. Op dat
punt denk ik dat het heel erg moeilijk is om dit euvel te bestrijden.
Wij zijn er van uitgegaan dat het in hoofdzaak een mentaliteitskwestie
is van de eigenaar, daar zijn we het denk ik met zijn allen over eens.
Het gaat er denk ik om om die eigenaars zo goed mogelijk te bereiken.
Wij hebben gedacht dat dat via de publiciteit goed mogelijk zou zijn
en beter dan met het plaatsen van bordjes. In deze kwestie, als ik het
zo mag noemen, dat mag denk ik toch wel door alle tijd en energie die
er landelijk aan besteed wordt, wat is daarin wijsheid?. In dat
verband wou ik verwijzen naar de diskussie die wij hebben gehad in de
commissie algemeen bestuurlijke zaken over de A.P.V.Misschien dat in
dat kader daar, die zal toch in een van de eerstvolgende raden aan de