goedbelasting zover omhoog gaat, of onze gemeenschap waar wij hier voor zitten, of die daar zo blij mee zal zijn. Het lid GraafmansIk zou me graag ook tot het voorstel zoals het nu voor ons ligt willen beperken met alle respelct overigens voor het gloedvolle betoog van de heer Van Eekelen. Je probeert natuurlijk steeds weer om bepaalde beslissingen ten gunste van je eigen standpunt op tafel te brengen. Er is een demokratisch besluit genomen op 27 oktober, waarin deze raad in meerderheid besloten heeft om aan te bouwen aan het gemeenschapshuis. Voor het gebouw de Lepelaar, daar is op dat moment nog niets over beslist. Ik wou het gewoon hier bij laten en met het voorstel zo het hier voor ons ligt is de P.v.d.A. het eens. Alleen heb ik met een aantal andere kollega's van de P.v.d.A. een vraag aangaande de statuten, wie denkt U, hoe of wat denkt U te kunnen gaan doen met de statuten waarin staat, met aan te wijzen door het kollege van burgemeester en wethouders. Uitdrukkelijk op ons verzoek hebben wij dan ook gevraagd om de invloed van de raad binnen het stichtingsbestuur duidelijk aanwezig te laten zijn. Dat is onze vraag Wethouder Van der Weegen: Ik wil ook niet de hele diskussie die we al een paar keer hier over dit onderwerp gedaan hebben nog een keer over gaan doen. Ik zal me proberen te beperken tot de nieuwe zaken die voor liggen, tot het stuk dat vanavond voor ligt. Meneer Van Eekelen heeft gezegd ik zie nu toch twee beheersinstanties. Ik denk dat dat een misverstand is. Er zijn in het onroerend goedgebeuren, het pand met ondergrond, in principe twee instanties die daar ingebracht hebben, dat is enerzijds het kerkbestuur en anderzijds de gemeente. De beheersinstantie is en blijft de stichting gemeenschapshuis. Dat is duidelijk. Er zijn geen twee beheersinstanties nu plotseling. Er zijn gewoon garanties ingebouwd in deze statuten om de kontinuiteit als zodanig en de verantwoordelijkheid als zodanig als de beheersinstantie het niet zou kunnen trekken om dan de besluiten over de kontinuiteit neer te leggen bij de gemeente en het kerkbestuur. De gemeente zelfs met een wat zwaardere positie. Dat is wat wij ingebracht hebben, bewust, in de statuten. Om nogmaals de kontinuiteit van de dienstverlening. Vandaar begrijp ik ook niet de woorden die over tafel gaan van er wordt f 600.000,weggegeven. De bedoeling is dat daar een voorziening komt waar de Lepelstraatse gemeenschap nog vele jaren met heel veel plezier gebruik van kan maken, dat is de bedoeling. Er wordt niets weggegeven in de gemeente Halsteren. Meneer Van Eekelen heeft ook gezegd, dat is dan een aspekt wat ik dan wel aan wil roeren, de B.T.W. terugvraag. Het is natuurlijk zo dat iedereen in dit land die enige aktiviteiten ontplooid kan opteren voor B.T.W.-plichtigheid. Ook deze stichting zou daarvoor kunnen opteren en kan daarvoor wat dat aangaat in dezelfde konditie komen omdat dat een aspekt is wat voor mij nieuw ingebracht werd vind ik dat ik daar op in moet gaan. U heeft gezegd de statuten daar staat in eenmaal per jaar overleg met gebruikers. Ik denk dat er in de statuten meer staat ten aanzien van gebruikers. Ik denk dat er qua bestuurssamenstelling meer staat, minimaal wat aangegeven wordt, er staat wordt bestuurd door ten minste vijf personen. Een zou er door de raad benoemd worden, een door burgemeester en wethouders en een voorgedragen door het kerkbestuur. Het is wel zo dat de achtergrond van die nieuwe bestuursleden dat daar iets van stond. Ik denk dat daar een duidelijke aanwijzing in zit. Dat daarnaast de gemeente via twee bestuursleden die persé namens de gemeente daarin zitten denk ik voldoende invloed uit kunnen oefenen. Je moet oppassen dat je evenals bij andere stichtingen die in deze

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 60