-14-
statutenwijzigingen of besluiten of wat dan ook, dat er niet alleen de
gemeentemaar dat er ook iemand van het kerkbestuur zijn zegje over
moet doen. Ik denk dan dat is ook een apart instituut, dus automatisch
heb je dan ook met twee beheersvormen, in mijn ogen, te maken. Een
punt was de jaarlijkse kapitaalslasten. De jaarlijkse kapitaalslasten,
ik heb dat vorige keer geprobeerd duidelijk te maken. Ik heb daar nog
steeds geen antwoord op gekregen. De totale raad heeft daar nog geen
antwoord op.Het gemeenschapshuis wenste de konsekwentie niet te
aanvaarden om het beheer over te nemen. Zolang U mij niet kunt
vertellen hoe het met die beheerder geregeld gaat worden, komt er een
kostenaspekt van f 50.000,bij. Als je dat plaatje vergelijkt, dan
ben je nergens meer. Dat niet alleen. In Uw zelfde kostenopzet zegt U
rustig dat een W.S.W.-kracht f 4.500,op jaarbasis isDat klopt
tenzij ze bij de gemeente of een artikel 61 kommissie ondergebracht
zijn. Is dat niet zo en men is bij een partikuliere stichting zoals
het gemeenschapshuis, dan is dat geen f 3,per uur maar f 11,per
uur. Dan gaat het niet op om te zeggen f 4.500,in je kostenstaatje
dan moet je gewoonweg zeggen f 15.000,-. Als je er van uit gaatnog
steeds over het kostenaspekt, dat het verbouwen of aanbouwen
f 600.000,zou kosten, uitgaande dat er dan f 60.000,meer zou
zijn als in de vorige plannen die in de raad geweest zijn, waarbij de
beheerskommissie de Wittenhorst de mogelijkheid heeft om de B.T.W.
terug te vragen, wat ook weer een verschil opbrengt van bijna
f 11.000, dan gaat dat voordeel plaatje niet op. Is het nu kosten
wat kost alleen de aanbouw bij het gemeenschapshuis, omdat er op een
bepaalde manier of op een bepaalde vorm een straatje gaan lopen is? Ik
begrijp het nietDan wat betreft de statutenEen beheerskommissie
wordt benoemd door de raad en de raad, dat heb ik altijd en dikwijls
gehoord, dat is het hoogste orgaan in de gemeente. Eet hoogste orgaan
in de gemeente benoemd een artikel 61 kommissie. Alle medezeggenschap,
alle inspraak van de gemeenteraadsleden. Daarnaast heeft de
gemeenteraad geregeld bij een artikel 61 kommissie dat er een
gebruikersraad is. De medezeggenschap in een gebruikersraad
funktioneert naast een beheerskommissie. De gebruikersraad heeft zijn
eigen voorzitter en dan verbaasd het mij dat in de statuten staat dat
het bestuur van het gemeenschapshuis één keer per jaar overleg moet
plegen met zijn gebruikers. Als er een bestuursvorm zou zijn waar
juist, niet op vrijwillige basis, maar door ons als gemeenteraad,
bepaald zou moeten zijn dat er een aantal mensen vanuit die
bestuurders in moeten zitten die wij benoemen, dan zou ik zeggen dat
is nog een beetje demokratieDe stichting is bereid om alle
plaatselijke verenigingenIs bereid? Die is helemaal niet
bereid. In Uw stuk daar schrijft U dat de aftredende bestuursleden
terstond herkiesbaar zijn, alleen mogen ze geen 70 jaar zijn, verder
mogen ze er 40 jaar in zitten. Als je bij de beheerskommissie kijkt
dan mag je er twee periodes in zitten en dan is het afgelopen. Waarom
hier ook weer zo'n andere regeling? Dat is mij ook weer een raadsel.
Bij de geldmiddelen staat subsidie van burgerlijke en kerkelijke
instanties. Ik neem aan van burgerlijke, men ziet hier niet staan
subsidie van gemeentewegen. Ik denk dat het daar onder valt, laat ons
dat maar aannemen. Dan schrijft U in Uw overeenkomst met het
gemeenschapshuis, dat U bereid bent om de eerste twaalf maanden
dertigduizend gulden er bij te lammeren, maar dan gaat U wel uit van
de exploitatie van vorige keer waar de raad over beslist heeft, daar
gaat U van uit. Dat exploitatietekort was toen f 30.000,en nog een
heel klein beetje. Dat was f 30.125, Ik heb U net aangetoond dat