-14- statutenwijzigingen of besluiten of wat dan ook, dat er niet alleen de gemeentemaar dat er ook iemand van het kerkbestuur zijn zegje over moet doen. Ik denk dan dat is ook een apart instituut, dus automatisch heb je dan ook met twee beheersvormen, in mijn ogen, te maken. Een punt was de jaarlijkse kapitaalslasten. De jaarlijkse kapitaalslasten, ik heb dat vorige keer geprobeerd duidelijk te maken. Ik heb daar nog steeds geen antwoord op gekregen. De totale raad heeft daar nog geen antwoord op.Het gemeenschapshuis wenste de konsekwentie niet te aanvaarden om het beheer over te nemen. Zolang U mij niet kunt vertellen hoe het met die beheerder geregeld gaat worden, komt er een kostenaspekt van f 50.000,bij. Als je dat plaatje vergelijkt, dan ben je nergens meer. Dat niet alleen. In Uw zelfde kostenopzet zegt U rustig dat een W.S.W.-kracht f 4.500,op jaarbasis isDat klopt tenzij ze bij de gemeente of een artikel 61 kommissie ondergebracht zijn. Is dat niet zo en men is bij een partikuliere stichting zoals het gemeenschapshuis, dan is dat geen f 3,per uur maar f 11,per uur. Dan gaat het niet op om te zeggen f 4.500,in je kostenstaatje dan moet je gewoonweg zeggen f 15.000,-. Als je er van uit gaatnog steeds over het kostenaspekt, dat het verbouwen of aanbouwen f 600.000,zou kosten, uitgaande dat er dan f 60.000,meer zou zijn als in de vorige plannen die in de raad geweest zijn, waarbij de beheerskommissie de Wittenhorst de mogelijkheid heeft om de B.T.W. terug te vragen, wat ook weer een verschil opbrengt van bijna f 11.000, dan gaat dat voordeel plaatje niet op. Is het nu kosten wat kost alleen de aanbouw bij het gemeenschapshuis, omdat er op een bepaalde manier of op een bepaalde vorm een straatje gaan lopen is? Ik begrijp het nietDan wat betreft de statutenEen beheerskommissie wordt benoemd door de raad en de raad, dat heb ik altijd en dikwijls gehoord, dat is het hoogste orgaan in de gemeente. Eet hoogste orgaan in de gemeente benoemd een artikel 61 kommissie. Alle medezeggenschap, alle inspraak van de gemeenteraadsleden. Daarnaast heeft de gemeenteraad geregeld bij een artikel 61 kommissie dat er een gebruikersraad is. De medezeggenschap in een gebruikersraad funktioneert naast een beheerskommissie. De gebruikersraad heeft zijn eigen voorzitter en dan verbaasd het mij dat in de statuten staat dat het bestuur van het gemeenschapshuis één keer per jaar overleg moet plegen met zijn gebruikers. Als er een bestuursvorm zou zijn waar juist, niet op vrijwillige basis, maar door ons als gemeenteraad, bepaald zou moeten zijn dat er een aantal mensen vanuit die bestuurders in moeten zitten die wij benoemen, dan zou ik zeggen dat is nog een beetje demokratieDe stichting is bereid om alle plaatselijke verenigingenIs bereid? Die is helemaal niet bereid. In Uw stuk daar schrijft U dat de aftredende bestuursleden terstond herkiesbaar zijn, alleen mogen ze geen 70 jaar zijn, verder mogen ze er 40 jaar in zitten. Als je bij de beheerskommissie kijkt dan mag je er twee periodes in zitten en dan is het afgelopen. Waarom hier ook weer zo'n andere regeling? Dat is mij ook weer een raadsel. Bij de geldmiddelen staat subsidie van burgerlijke en kerkelijke instanties. Ik neem aan van burgerlijke, men ziet hier niet staan subsidie van gemeentewegen. Ik denk dat het daar onder valt, laat ons dat maar aannemen. Dan schrijft U in Uw overeenkomst met het gemeenschapshuis, dat U bereid bent om de eerste twaalf maanden dertigduizend gulden er bij te lammeren, maar dan gaat U wel uit van de exploitatie van vorige keer waar de raad over beslist heeft, daar gaat U van uit. Dat exploitatietekort was toen f 30.000,en nog een heel klein beetje. Dat was f 30.125, Ik heb U net aangetoond dat

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 57