vooruitzichten waren voor opname. Dat was niet een op zichzelf staand geval. Ik vond het eigenlijk een klein beetje schrijnend dat dat oude mens zei, het is een ramp in deze tijd om oud en hulpbehoevend te zijn. Als dat het lot is van onze bejaarden, dan zijn we wel verkeerd op weg. Het is niet onze schuld en ook niet onze taak om uiteindelijk te zorgen dat er meer opvangmogelijkheden komen voor bejaarden. Ik zei het zojuist al, dit is geen geval wat op zichzelf staat. Ik ken in mijn omgeving een demente bejaarde vrouw die overdag wel hulp krijgt maar s nachts hulp moet hebben van haar kinderen. Wat ik uiteindelijk zou willen is dat we als plaatselijke gemeenten, als gemeentebesturen, gemeenteradeneens een keer aan de bel trekken bij de verantwoordelijke instantiesNu zeg ik niet dat er onvoldoende of niets aan aktiviteiten gepleegd wordt om de huisvestingsmogelijkheden voor bejaarden te verruimen. Met name in onze zuidwesthoekgemeenten, is op dat punt enige aktiviteit gaandeIk dacht dat het toch wel noodzakelijk was, gezien de nood die onder bejaarden met name aanwezig is, dat het toch wel eens nuttig en misschien wel noodzakelijk was om bij de desbetreffende instantiesals gemeente aan de bel te trekken. Ik kan met niet aan de indruk onttrekken dat de gemeenten ten aanzien van deze materie toch nog wel gemakzuchtig zijn. Ik wou dat woord niet gebruiken, maar ik kan niet anders. Het lid MensBij de behandeling van dit voorstel in de kommissie A.B.Z. heb ik enkele vragen gesteld met betrekking tot de samenstelling van deze beroepskommissie. Nu bij het inzien van deze stukken voor de raadsvergadering lag de verordening er bij. Ik kan U mededelen dat ik met deze verordening akkoord kan gaan. Ik was even bang dat er personen van de indikatiekommissie in zouden zitten, dat is allemaal uitgesloten. Voor mij is, de verordening gelezende hebbende, dat allemaal akkoord. Hoe wordt nu duidelijkheid gegeven dat mensen die behandeld zijn door de indikatiekommissie, hoe kunnen die nu in beroep gaan? We kennen allemaal urgentiegroepen van 1 tot en met 7. Het kan zijn als men in groep 2 wordt ingedeeld men ook in beroep gaat omdat men denkt in groep 5 thuis te horen. Het is niet alleen een afwijzing waarop ze in beroep kunnen gaan, ze kunnen ook in beroep gaan tegen de urgentieverklaring. Ik wil alleen maar vragen of dat wordt medegedeeld, anders wil ik toch wel vragen om daar duidelijkheid in te scheppen voor die mensen. Wethouder Van der Weegen: Meneer Van de Watering, op het gevaar dat het nauwelijks aan de orde is bij dit punt. Ik wil toch graag in gaan op de stelling van U. U zegt moeten we niet meer aan de bel trekken. Het is zo dat in elk geval de rapporten en de plannen die de provincie in dit geval heeft dat die aan de orde komen in de kommissie Welzijn, Onderwijs en Volksgezondheid. Daar spreken we er in elk geval wel over. Als kollege is het zo dat we aggeren op voorgenomen wijzigingen die de provinciale overheid op dit gebied heeft. De provinciale overheid heeft op dit gebied met name een taak in het kader van de exploitatie. Die krijgt jaarlijks x honderd miljoen en die moet ze gaan verdelen. Daarnaast zitten we natuurlijk ook nog met het ministerie die in principe de bevoegdheid heeft om te beslissen over bouwplafonds in die zin om te zeggen er mag nieuwbouw gepleegd worden of niet. Het is in deze regio, ik kom zo direkt nog wel even sec op Halsteren, in deze regio is er jarenlang geknokt en gevochten door een hele hoop groeperingen en gemeenten om voorzieningen uitgebreid te krijgen, met name in de zwakzinnigennzorg en met name in de verpleeghuiszorg. Daar is de nood namelijk enorm hoog. De zwakzinnige zorg daar zijn we nu in elk geval heel ver dat er in Roosendaal een

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 54