vooruitzichten waren voor opname. Dat was niet een op zichzelf staand
geval. Ik vond het eigenlijk een klein beetje schrijnend dat dat oude
mens zei, het is een ramp in deze tijd om oud en hulpbehoevend te
zijn. Als dat het lot is van onze bejaarden, dan zijn we wel verkeerd
op weg. Het is niet onze schuld en ook niet onze taak om uiteindelijk
te zorgen dat er meer opvangmogelijkheden komen voor bejaarden. Ik zei
het zojuist al, dit is geen geval wat op zichzelf staat. Ik ken in
mijn omgeving een demente bejaarde vrouw die overdag wel hulp krijgt
maar s nachts hulp moet hebben van haar kinderen. Wat ik uiteindelijk
zou willen is dat we als plaatselijke gemeenten, als gemeentebesturen,
gemeenteradeneens een keer aan de bel trekken bij de
verantwoordelijke instantiesNu zeg ik niet dat er onvoldoende of
niets aan aktiviteiten gepleegd wordt om de huisvestingsmogelijkheden
voor bejaarden te verruimen. Met name in onze zuidwesthoekgemeenten,
is op dat punt enige aktiviteit gaandeIk dacht dat het toch wel
noodzakelijk was, gezien de nood die onder bejaarden met name aanwezig
is, dat het toch wel eens nuttig en misschien wel noodzakelijk was om
bij de desbetreffende instantiesals gemeente aan de bel te trekken.
Ik kan met niet aan de indruk onttrekken dat de gemeenten ten aanzien
van deze materie toch nog wel gemakzuchtig zijn. Ik wou dat woord niet
gebruiken, maar ik kan niet anders.
Het lid MensBij de behandeling van dit voorstel in de kommissie
A.B.Z. heb ik enkele vragen gesteld met betrekking tot de
samenstelling van deze beroepskommissie. Nu bij het inzien van deze
stukken voor de raadsvergadering lag de verordening er bij. Ik kan U
mededelen dat ik met deze verordening akkoord kan gaan. Ik was even
bang dat er personen van de indikatiekommissie in zouden zitten, dat
is allemaal uitgesloten. Voor mij is, de verordening gelezende
hebbende, dat allemaal akkoord. Hoe wordt nu duidelijkheid gegeven dat
mensen die behandeld zijn door de indikatiekommissie, hoe kunnen die
nu in beroep gaan? We kennen allemaal urgentiegroepen van 1 tot en met
7. Het kan zijn als men in groep 2 wordt ingedeeld men ook in beroep
gaat omdat men denkt in groep 5 thuis te horen. Het is niet alleen een
afwijzing waarop ze in beroep kunnen gaan, ze kunnen ook in beroep
gaan tegen de urgentieverklaring. Ik wil alleen maar vragen of dat
wordt medegedeeld, anders wil ik toch wel vragen om daar duidelijkheid
in te scheppen voor die mensen.
Wethouder Van der Weegen: Meneer Van de Watering, op het gevaar dat
het nauwelijks aan de orde is bij dit punt. Ik wil toch graag in gaan
op de stelling van U. U zegt moeten we niet meer aan de bel trekken.
Het is zo dat in elk geval de rapporten en de plannen die de provincie
in dit geval heeft dat die aan de orde komen in de kommissie Welzijn,
Onderwijs en Volksgezondheid. Daar spreken we er in elk geval wel
over. Als kollege is het zo dat we aggeren op voorgenomen wijzigingen
die de provinciale overheid op dit gebied heeft. De provinciale
overheid heeft op dit gebied met name een taak in het kader van de
exploitatie. Die krijgt jaarlijks x honderd miljoen en die moet ze
gaan verdelen. Daarnaast zitten we natuurlijk ook nog met het
ministerie die in principe de bevoegdheid heeft om te beslissen over
bouwplafonds in die zin om te zeggen er mag nieuwbouw gepleegd worden
of niet. Het is in deze regio, ik kom zo direkt nog wel even sec op
Halsteren, in deze regio is er jarenlang geknokt en gevochten door een
hele hoop groeperingen en gemeenten om voorzieningen uitgebreid te
krijgen, met name in de zwakzinnigennzorg en met name in de
verpleeghuiszorg. Daar is de nood namelijk enorm hoog. De zwakzinnige
zorg daar zijn we nu in elk geval heel ver dat er in Roosendaal een