-20- Wethouder Sinke: Ik denk dat we daar vanavond maar niet over moeten gaan diskussiëren. Dan ziet het er maar belabberd uit voor onze mensen aan de Parallelweg. Ik neem voorlopig aan, ik heb weinig reden om aan te nemen dat dat niet zo zou zijn, er komt natuurlijk wel een herkonstruktie van de Schansbaan, die toch een heel ander karakter krijgt. Ik denk dat het fietspadverhaal er moeilijk in past. Hoewel alles bespreekbaar is. Zoals het heden ter tafel ligt is het nauwelijks uitvoerbaar. Dan gaat dat wegje omhoog een stukje door het bos. Dat is een heel bescheiden, een heel aardige weg waar eigenlijk weinig argumentatie is om daar nog een fietspad naast te leggen. Voornamelijk omdat die aansluiting naar het Laag ook nog vervalt dan en de landbouwontsluiting van het Laag door het Koestraatje gaat gebeuren. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. Punt 29. Diverse bezwaren tegen het voorbereidingsbesluit de Schans. Het lid Mouws: Ik vind dat de toelichting vragen oproept. Er staat, wordt ingediend ex artikel 24. Een onjuiste verwijzing, dat had artikel 22 moeten zijn. Dan wordt besloten met het bezwaar niet-ontvankelijk te verklaren, omdat dit geen goede procedure is. Ik denk dat het formeel juist is wat hier staat, alleen het is voor ons te zakelijk. Ik vind als mensen bezwaar indienen en wij gaan toch een aardig eindje mee, deze bedrijven die langs die Wouwseweg worden toch aardig dicht benaderd door woonbebouwing. Natuurlijk heeft men gelijk als men zegt, dat hadden ze eerder moeten doen toen de planwijziging kwam. Ik vind het korrekter om mensen als ze iets verkeerds doen om ze gelijk in te seinen en ze in de richting te wijzen hoe het dan wel moet. Het lid Roosenboom: Ik heb ook bezwaar tegen de zinsnede die wordt geuit dat het mosterd na de maaltijd zou zijn. Je kunt het ook anders stellen dat men veel respekt op zou moeten brengen voor de industrie Wouwseweg, dat zij toendertijd de woningbouw ruimte heeft gegeven. De industrie heeft in het terrein voor bijzondere bebouwing toch een buffer gezien. Er is ook nadat het plan de Schans ter visie is gelegd toch op het milieuvlak een en ander veranderd. De mensen zijn kritischer geworden. Terecht, dat is een hele goede zaak. De industrie is toch een beetje huiverig geworden. De mensen slikken niet meer alles. We moeten toch die woonbebouwing een beetje van ons vandaan houden. Door deze planwijziging, door op een terrein wat in het plan de Schans niet was bestemd voor woondoeleinden, daar een voorbereidingsbesluit voor te nemen om daar wel woningen te bouwen, kan ik me voorstellen dat de industrie een beetje huiverig is geworden. Dat zij toen niet hebben geprotesteerd, dat ze het nu ook maar niet moeten doen. Ik heb gezegd, er zijn veranderde omstandigheden. Wij willen het woord niet ontvankelijk verklaren zeker niet zo lezen dat wij het recht van de industrie die daar is gevestigd om bedrijven die daar zijn gevestigd een beetje willen beschermen door enerzijds het wonen een beetje van hun vandaan willen te houden, om daar toch zonder al te veel grote problemen te blijven funktioneren. Als je de woningen naar je toe haalt dan loop je toch het risico dat klachten van de mensen die er in de toekomst gaan wonen wel eens tegen hun worden gebruikt. Ik kan dat heel goed volgen. -21- De voorzitter: Ik denk dat er niemand wie dan ook het recht ontzegt, we moeten gewoon, waar het gaat om het hanteren van de wet, in dit geval de wet ruimtelijke ordening, toch beginnen met gewoon formele kaders hanteren. Formeel is dat juist. Als er een voorbereidingsbesluit getroffen wordt dan is het moment van bezwaar en beroep bij het ter inzage leggen van de bouwvergunning. Dat zal ook zeker de appellanten worden medegedeeld. Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat de raad, ik meen in 1983 of 1985 al dat bestemmingsplan heeft vastgesteld waar op de onderhavige plek maatschappelijke doeleinden waren neergelegd waar bijvoorbeeld een school zou kunnen staan. Ik ben zo vrij om te veronderstellen dat de milieugevoeligheid zeker zo groot is als die van woningen, zo niet groter. Ik moet de heer Roosenboom toegeven dat wat dat soort eisen betreft het met de maand verandert. Maar wat betreft de Ruimtelijke Ordening is er op dat punt helemaal niets veranderd. Vandaar dat natuurlijk in het ambtelijk advies enige verbazing doorklinkt. Op zichzelf is het inderdaad heel gebruikelijk dat mensen pas^ reageren zodra het feitelijk begint te gebeuren. Dat is op zichzelf jammer, vooral ook voor de mensen die de regelingen ontwerpen, maar dat is wel de praktijk. De betrokkenen krijgen gewoon informatie wanneer ze dan wel beroep in kunnen stellen. Het lid Roosenboom: Ik wil best reageren op hetgeen wat U zegt. heb mijn bezwaar hoofdzakelijk toegespitst op de ambtelijk zinsnede, mosterd na de maaltijd. Je zou daar uit kunnen lezen, ze hebben het toen niet gedaan en wij vinden dat ze het nu ook niet mogen doen. Dan ga ik niet in diskussie of ze dat nu al hadden moeten doen, dat is een andere zaak. Het maakt voor mij toch wel in zoverre verschil. Als er een school zou staan dan gelden daar net zo goed strenge milieu-exsen voor, maar of je daar 24 uur per dag vertoeft of op een school een aantal uren. Ik denk dat de kwetsbaarheid, niet als er iets gebeurt wat zeer ernstig is, dan zijn de kinderen mij lief, ik denk dat een industrie misschien in de avonduren gevoeliger is qua geluidsoverlast. Als er een school zou hebben gestaan, die is 's avonds niet bezet. In dat opzicht is er toch wel een wezenlijk verschil tussen een school en woonbebouwing. Ik wil zeer zeker niet bagatelliseren, als er een school zou hebben gestaan dat dan de milieu-eisen minder stringent geweest zouden zijn als voor woningbouw. Nogmaals, woningbouw xs 24 uur bezet en een school een aantal uren minder. Ik kan toch wel de gedachtengang van de industrie indenken. Zeker wat de laatste txjd zich voor doet, schijnbaar als je je niet voor het mxlieu interesseert, dan ben je een asociaal mens. Dat is heel belangrij n dat opzicht is er toch,tussen nu en toen het plan ter visie is gelegd, wel iets veranderd. Overigens ten goede. Het lid Graafmans: Met U ben ik van mening dat het verschil tussen maatschappelijke doeleinden en woonbebouwing nog niet zo heel erg groot is. Je kunt daar voor maatschappelijke doeleinden allerlei dingen voor invullen, gaande van een gebouw waarin een gezamenlij e artsenpraktijk zit met het wit-gele kruis tot aan een ontmoetingscentrum voor de burgers waar ze 's avonds zitten en waar ze ook last zouden hebben van het een en ander. Dat wisten die mensen oo toen het bestemmingsplan er lag. De mensen die nu die brief geschreven hebben beginnen hun brief met te vertellen, er komen nu al regelmatxg klachten van bewoners en mensen die rondom wonen vanwege, dan krijg je geluid, stank, noem maar op. Ik vind dan moet je in goed overleg met die mensen aan tafel gaan zitten en daar eerst maar eens over uxt komen. Beperk dan eerst maar eens zoveel mogelijk het geluxd, e

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 42