-12-
Grondbedrijfeen stuk van de B.T.W. terug krijgen. Als je dan
inderdaad het totaal overziet dan denk ik dat je inderdaad op kunt
merken dat er een bedrag bij moet. Ik denk ook dat we ons moeten
realiseren dat we hier dan de volledige waarde van de school in
brengen. Een ander alternatief zou zijn om dan op zo'n plek te kiezen
voor een heel ander projekt. We hebben daar vorige raadsvergaderingen
en ook in de kommissie Ruimtelijke Ordening voldoende over
gediskussieerd. Je kunt dat ook op een andere manier invullen. Er is
bewust gekozen om dat inderdaad via laagbouw in te vullen. Je had zo'n
projekt ook in de partikuliere sfeer in kunnen vullen en dan was het
kostendekkend geweest. Dit zijn dus de konsekwenties van keuzes die de
raad maakt en ik denk dat dat ook heel terecht gemaakt is. Ik sta
nogmaals achter het beleid dat in dat kader de meerderheid van de raad
volgt op dit gebied. Het is niet zo dat er f 284.000,bij moet, we
krijgen in elk geval een bijdrage van f 125.000, Ik heb U net
gezegd een deel van de B.T.W. die hier op de bouwrijpmaakkosten zit
die komt ook nog terug. Nogmaals daar zit dan de volledige boekwaarde
van de school in. Als je dan de boekwaarde van de school relateert aan
de oppervlakte van de grond, dan zou je tot een vrij hoge prijs van de
grond komen, maar dat komt omdat je het gebouw niet anderszins aan
kunt wenden. Ik denk dat het zeker een offer is van de gemeenschap, ik
denk ook een terecht offer. Daarnaast had U een opmerking over
koppelverkoop. Het is inderdaad zo, bij een koop is er een koper en
een verkoper. Wij zijn op dit moment de koper. U heeft gezien hoe wij
de onderhandelingen ingegaan zijn. Dit is een van de voorwaarden op
basis waarvan wij tot zaken konden komen, anders konden wij niet tot
aankoop komen. U zult begrijpen dat wij deze zaken niet toejuichen en
zeker niet entameren. Nogmaals het komt helaas voor.
Het lid Van Eekelen: Het verbaast mij een klein beetje dat men nu
over het kostenplaatje begint. De vorige keer heb ik de blaren op mijn
tong gepraat om meer woningen te krijgen, omdat dat verband heeft met
de financiële kant en dat je meer mensen zou kunnen helpen. Als de
wethouder dan zegt, een terecht offer van de gemeenschap, dan zet ik
daar twee grote vraagtekens bij of dat een terecht offer is van de
gemeenschap. Er zijn ook mensen in de gemeenschap die denken je had er
beter 25 kunnen zetten, dan hadden 25 mensen daar plezier kunnen
beleven midden op het dorp.
Het lid MouwsMijn opmerking was duidelijk bedoeld richting andere
projekten en ik was het hier volledig mee eens.
Wethouder Van der Weegen: Ik ben het met de opmerking van de heer
van Eekelen minder eens. Ik denk dat U even goed als ik de behoefte
kent die er in Halsteren is aan woningen. Dat is één. Het is duidelijk
dat U zegt er is een grote behoefte, dat wordt nergens bestreden. Maar
we kennen ook het kontingent aan woningen dat we mogen bouwen. U kent
ook de plannen waar we verder mee bezig zijn in deze gemeente. Ook in
Lepelstraat. Ook daar moeten woningen naar toe. Ik denk dat het voor
zo'n plan in de Dorpsstraat bijvoorbeeld niet aardig is om daar vier
of vijf jaar over te doen vooraleer dat vol is. Ik denk dat dat ook
meespeelt met het beleven van het wonen. Dat zijn zaken die er bij
horen, dat is een offer van de gemeenschap, dat is terecht. Ik denk
dat daar 16 woningen komen waar vele mensen met heel veel plezier
zullen wonen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
-13-
8. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN KREDIETEN VOORHET
AANBRENGEN VAN TOP- EN SLIJTLAGEN OP DIVERSE WEGEN.
(18E WIJZIGING GEMEENTEBEGROTING 1989 EN 6E WIJZIGING BEGROTING 1989
DIENST GEMEENTEWERKEN)
Het lid Van Eekelen: Eigenlijk geldt hier hetzelfde qua methodiek.
Ik weet zeker dat binnen 10 jaar de Hemelweg weer voorzien wordt van
een toplaag. Hier staat weer steeds de afschrijving op 25 jaar.
denk dat we niet goed bezig zijn. Ik heb vanavond nog eens even op
mijn gemak door de Hemelweg gereden en ik vind dat het nu niet zo
noodzakelijk is om daar zoveel geld aan te besteden, maar het zou
misschien wel een overweging kunnen zijn omdat het een tussenweg is.
Er zit nogal wat verkeer op wat ook de fietsers hindert. Ik denk dat
we de vrachtwagens op dat stukje weg moeten weren. Ik denk dat we het
dan wel op 25 jaar af kunnen schrijven. Als ze een kilometer om rijden
dan hebben ze de volledige brede weg en dit is een tussenwegge!je voor
de fietsers.
Wethouder Sinke: Het slijtlagenprogramma wordt ieder jaar bijzonder
nauwkeurig bekeken. Vorig jaar was het vrij groot, dit jaar is het
vrij klein. Natuurlijk is dat plaatselijk verschillend. De kwaliteit
van de ondergrond speelt natuurlijk ook mee. U weet ook dat de Hemel
weg eens wat aangebreid is en als zodanig moet dat nog wat worden
gladgestreken. Vandaar dat het technisch gebeuren toen beloofd is dat
we dat mee zouden nemen. Die keus is gemaakt. We zijn zelf met e
kommissie ter plaatse wezen kijken in die twee delen die dit jaar
zouden gebeuren. De post is dit jaar niet zo groot. Het is gewoon het
jaarprogramma in tegenstelling tot vorig jaar wat dit jaar voorgesteld
is te worden uitgevoerd, waarbij we voorstellen dat ons wegennet de
kwaliteit blijft behouden die ons wegennet heeft. Daarnaast hebben wij
de verplichting ook naar de provincie toe om hier een betere
inventarisatie van te maken en hier een onderhoudsschema te
presenteren. Dat moet gebeuren in het komende jaar. Nu gebeurt^ het
altijd vanuit de kennis van de direktie en vanuit de staf en
observatie ter plaatse. Er komt nu een onderhoudsschema. Dat is een
eis van de provincie in het financieel gebeuren.
Wethouder Van der Weegen: Het is zo dat in het kader van de
opmerkingen die de provincie bij de begroting maakte over
onderhoudsschemas er ook door ons gekeken is naar moet je e
systematiek die al jaren in Halsteren gevoerd wordt met betrekking tot
onderhoud, moet je daar mee door gaan. Daar wordt op dit moment druk
over gestudeerd. Er zijn al een paar notities over verschenen, alleen
zit je natuurlijk met de problematiek op het moment wanneer je dat
systeem afschaft dat je dan de komende jaren zit met de komende
lasten, de volledige lasten die gaan plaatsvinden en de
afschrijvingslasten van het verleden. Wij zijn druk doende om te
kijken wat we daar aan kunnen doen. Op zich is de problematiek niet zo
groot omdat we in elk geval goed in de gaten gehouden hebben of de
totale boekwaarde, de totale last waaruit kapitaalslasten voorkomen,
afschrijving en rente, dat die boekwaarde niet oploopt. Die loopt nog
steeds elk jaar met behoorlijke bedragen af. Dat houdt in dat in de
toekomstige jaren de begroting niet overdadig belast zal worden, wij
schrijven bijvoorbeeld op alle wegen af en er zijn bijvoorbeeld een
heleboel wegen bij die niet binnen die cyclus van 20 of 25 jaar
herstraat hoeven te worden of nieuwe klinkers erin of bijvoorbeeld
alleen herstraat. Je moet eigenlijk proberen een mixe daarin te vinden
en dat moet in dat onderhoudsschema naar voren komen en dan zullen wij