-12- Grondbedrijfeen stuk van de B.T.W. terug krijgen. Als je dan inderdaad het totaal overziet dan denk ik dat je inderdaad op kunt merken dat er een bedrag bij moet. Ik denk ook dat we ons moeten realiseren dat we hier dan de volledige waarde van de school in brengen. Een ander alternatief zou zijn om dan op zo'n plek te kiezen voor een heel ander projekt. We hebben daar vorige raadsvergaderingen en ook in de kommissie Ruimtelijke Ordening voldoende over gediskussieerd. Je kunt dat ook op een andere manier invullen. Er is bewust gekozen om dat inderdaad via laagbouw in te vullen. Je had zo'n projekt ook in de partikuliere sfeer in kunnen vullen en dan was het kostendekkend geweest. Dit zijn dus de konsekwenties van keuzes die de raad maakt en ik denk dat dat ook heel terecht gemaakt is. Ik sta nogmaals achter het beleid dat in dat kader de meerderheid van de raad volgt op dit gebied. Het is niet zo dat er f 284.000,bij moet, we krijgen in elk geval een bijdrage van f 125.000, Ik heb U net gezegd een deel van de B.T.W. die hier op de bouwrijpmaakkosten zit die komt ook nog terug. Nogmaals daar zit dan de volledige boekwaarde van de school in. Als je dan de boekwaarde van de school relateert aan de oppervlakte van de grond, dan zou je tot een vrij hoge prijs van de grond komen, maar dat komt omdat je het gebouw niet anderszins aan kunt wenden. Ik denk dat het zeker een offer is van de gemeenschap, ik denk ook een terecht offer. Daarnaast had U een opmerking over koppelverkoop. Het is inderdaad zo, bij een koop is er een koper en een verkoper. Wij zijn op dit moment de koper. U heeft gezien hoe wij de onderhandelingen ingegaan zijn. Dit is een van de voorwaarden op basis waarvan wij tot zaken konden komen, anders konden wij niet tot aankoop komen. U zult begrijpen dat wij deze zaken niet toejuichen en zeker niet entameren. Nogmaals het komt helaas voor. Het lid Van Eekelen: Het verbaast mij een klein beetje dat men nu over het kostenplaatje begint. De vorige keer heb ik de blaren op mijn tong gepraat om meer woningen te krijgen, omdat dat verband heeft met de financiële kant en dat je meer mensen zou kunnen helpen. Als de wethouder dan zegt, een terecht offer van de gemeenschap, dan zet ik daar twee grote vraagtekens bij of dat een terecht offer is van de gemeenschap. Er zijn ook mensen in de gemeenschap die denken je had er beter 25 kunnen zetten, dan hadden 25 mensen daar plezier kunnen beleven midden op het dorp. Het lid MouwsMijn opmerking was duidelijk bedoeld richting andere projekten en ik was het hier volledig mee eens. Wethouder Van der Weegen: Ik ben het met de opmerking van de heer van Eekelen minder eens. Ik denk dat U even goed als ik de behoefte kent die er in Halsteren is aan woningen. Dat is één. Het is duidelijk dat U zegt er is een grote behoefte, dat wordt nergens bestreden. Maar we kennen ook het kontingent aan woningen dat we mogen bouwen. U kent ook de plannen waar we verder mee bezig zijn in deze gemeente. Ook in Lepelstraat. Ook daar moeten woningen naar toe. Ik denk dat het voor zo'n plan in de Dorpsstraat bijvoorbeeld niet aardig is om daar vier of vijf jaar over te doen vooraleer dat vol is. Ik denk dat dat ook meespeelt met het beleven van het wonen. Dat zijn zaken die er bij horen, dat is een offer van de gemeenschap, dat is terecht. Ik denk dat daar 16 woningen komen waar vele mensen met heel veel plezier zullen wonen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. -13- 8. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN KREDIETEN VOORHET AANBRENGEN VAN TOP- EN SLIJTLAGEN OP DIVERSE WEGEN. (18E WIJZIGING GEMEENTEBEGROTING 1989 EN 6E WIJZIGING BEGROTING 1989 DIENST GEMEENTEWERKEN) Het lid Van Eekelen: Eigenlijk geldt hier hetzelfde qua methodiek. Ik weet zeker dat binnen 10 jaar de Hemelweg weer voorzien wordt van een toplaag. Hier staat weer steeds de afschrijving op 25 jaar. denk dat we niet goed bezig zijn. Ik heb vanavond nog eens even op mijn gemak door de Hemelweg gereden en ik vind dat het nu niet zo noodzakelijk is om daar zoveel geld aan te besteden, maar het zou misschien wel een overweging kunnen zijn omdat het een tussenweg is. Er zit nogal wat verkeer op wat ook de fietsers hindert. Ik denk dat we de vrachtwagens op dat stukje weg moeten weren. Ik denk dat we het dan wel op 25 jaar af kunnen schrijven. Als ze een kilometer om rijden dan hebben ze de volledige brede weg en dit is een tussenwegge!je voor de fietsers. Wethouder Sinke: Het slijtlagenprogramma wordt ieder jaar bijzonder nauwkeurig bekeken. Vorig jaar was het vrij groot, dit jaar is het vrij klein. Natuurlijk is dat plaatselijk verschillend. De kwaliteit van de ondergrond speelt natuurlijk ook mee. U weet ook dat de Hemel weg eens wat aangebreid is en als zodanig moet dat nog wat worden gladgestreken. Vandaar dat het technisch gebeuren toen beloofd is dat we dat mee zouden nemen. Die keus is gemaakt. We zijn zelf met e kommissie ter plaatse wezen kijken in die twee delen die dit jaar zouden gebeuren. De post is dit jaar niet zo groot. Het is gewoon het jaarprogramma in tegenstelling tot vorig jaar wat dit jaar voorgesteld is te worden uitgevoerd, waarbij we voorstellen dat ons wegennet de kwaliteit blijft behouden die ons wegennet heeft. Daarnaast hebben wij de verplichting ook naar de provincie toe om hier een betere inventarisatie van te maken en hier een onderhoudsschema te presenteren. Dat moet gebeuren in het komende jaar. Nu gebeurt^ het altijd vanuit de kennis van de direktie en vanuit de staf en observatie ter plaatse. Er komt nu een onderhoudsschema. Dat is een eis van de provincie in het financieel gebeuren. Wethouder Van der Weegen: Het is zo dat in het kader van de opmerkingen die de provincie bij de begroting maakte over onderhoudsschemas er ook door ons gekeken is naar moet je e systematiek die al jaren in Halsteren gevoerd wordt met betrekking tot onderhoud, moet je daar mee door gaan. Daar wordt op dit moment druk over gestudeerd. Er zijn al een paar notities over verschenen, alleen zit je natuurlijk met de problematiek op het moment wanneer je dat systeem afschaft dat je dan de komende jaren zit met de komende lasten, de volledige lasten die gaan plaatsvinden en de afschrijvingslasten van het verleden. Wij zijn druk doende om te kijken wat we daar aan kunnen doen. Op zich is de problematiek niet zo groot omdat we in elk geval goed in de gaten gehouden hebben of de totale boekwaarde, de totale last waaruit kapitaalslasten voorkomen, afschrijving en rente, dat die boekwaarde niet oploopt. Die loopt nog steeds elk jaar met behoorlijke bedragen af. Dat houdt in dat in de toekomstige jaren de begroting niet overdadig belast zal worden, wij schrijven bijvoorbeeld op alle wegen af en er zijn bijvoorbeeld een heleboel wegen bij die niet binnen die cyclus van 20 of 25 jaar herstraat hoeven te worden of nieuwe klinkers erin of bijvoorbeeld alleen herstraat. Je moet eigenlijk proberen een mixe daarin te vinden en dat moet in dat onderhoudsschema naar voren komen en dan zullen wij

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 38