-8- raadsvoorstel. In het ambtelijk advies staat dat in het investerings schema 1990 de hoogbouw dringend aan de beurt is. Ik vraag dringend of het kollege en de raad dat ook gestand zullen doen, dat dat in 1990 uitgevoerd gaat worden, dat is hard nodig. Dat is de eerste opmerking die ik maak. Ik kan nog wat opmerkingen maken, maar ik geloof dat die niet zo ter zake doende zijn. Ik heb nog geen antwoord gekregen op de opmerking, zorgt U dat de toezichtskosten dan wel besteed worden als het allemaal zo gevaarlijk is met platte daken en dakbedekkingen enzovoorts. Ik denk dat dat ook nodig is. Het lid GraafmansIk kan de heer Somers steunen. Inderdaad bij het vaststellen van het investeringsschema heeft hij ook gepleit voor de hoogbouw. Ik denk dat je toch eens moet overwegen, wanneer de middelen daar voor zijn, om hoogbouw en laagbouw samen aan te pakken. We zijn er van overtuigd dat het dak van de hoogbouw ook ontzettend slecht is. Dat moet toch een keer aan de beurt komen. Ik vind het een beetje een rare manier van werken. Nu de laagbouw doen en volgend jaar de hoogbouw. Ik heb een klein beetje zicht op dit soort werkzaamheden. Je krijgt straks een nieuw dak op de laagbouw en dan gaan ze de hoogbouw doen, er worden ladders op gezet, er wordt een mastiekketel op gezet, mensen gaan er op lopen. Het risiko dat je die laagbouw lek trapt of dat er door werkzaamheden iets opvalt dat hij lek raakt, die zijn ontzettend hoog. Ik vind dat je beter eerst die hoogbouw aan kunt pakken. Liever zag ik nog om gelijk hoogbouw en laagbouw aan te pakken. Ik denk dat het nog voordeliger is ook. Je hebt maar een keer je materialen aan te voeren. De mensen zijn er toch, alle spullen zijn er. Misschien omdat het aantal vierkante meters wat meer is dat je nog wat korting krijgt enzovoorts. Ik pleit er voor om te overwegen en te bekijken of het niet mogelijk is om hoogbouw en laagbouw dit jaar tegelijk aan te pakken. Het lid Van Eekelen: Met het antwoord van de wethouder ben ik niet tevreden. Hij zegt een methodiek van 25 jaar, dat is eigenlijk een soort gewoonte. Dat kan dan wel een soort gewoonte zijn dat je het op 25 jaar afschrijft, maar als die methodiek niet juist blijkt te zijn, moet je het dan niet bijstellen. Die methodiek is niet zo vanzelfspre kend. Als ik kijk naar een Wittenhorst, hoe de zaak daar dan op afgeschreven wordt. Daar heb je wel vijf of zes verschillende tarieven. Daar wordt ook meubilair anders afgeschreven. De stenen gebouwen worden anders afgeschreven, ook de bar wordt anders afgeschreven. Het zijn allemaal verschillende afschrijvingsperiodes. Ik denk dat het gewoon een goede zaak is dat we de kosten leggen waar ze thuishoren, tenzij het op een andere manier niet mag. Dan zeg ik akkoord, dan leg ik me er bij neer. Als je 30 jaar iets verkeerd doet, dan wil dat niet zeggen dat je dat het 31ste jaar weer zo moet doen. Het lid Van Elzakker: Om op het laatste punt van de heer Van Eekelen in te haken. Ik denk dat hij het bij het rechte eind heeft. Als je een fatsoenlijk financieel beleid voert, dan moet je dat afschrijven wat nodig is. Daar valt geen speld tussen te krijgen. Dan moet de methodiek maar aangepast worden. Anderzijds een vraag waarover ik in verwarring geraakt ben aangaande de garantiebepaling wel of niet van plaatselijke aannemers. Is het zo dat de plaatselijke dakbedekkers geen garantie geven op de kwaliteit van het werk en anderen wel. Ik denk dat ik daar tot op dit moment geen degelijk antwoord op gekregen heb. Of je vraagt het en je stelt garantie en dan vraag je het ook aan plaatselijke dakbedekkers en dan wordt dat duidelijk vastgesteld. Niet op deze wijze. Met dat antwoord kan ik niet weg. -9- Wethouder Sinke: Meneer Somers, ik heb alleen maar bedoeld dat dat verschoven is naar 1990, dat dat natuurlijk alle aandacht krijgt, dat dat met pijn verschoven is en eigenlijk wij toen ook vonden dat het dit jaar makkelijker had kunnen gebeuren. Gezien het totaalgebeuren is het verschoven, die wisseling heeft plaatsgevonden. Natuurlijk krijgt het alle aandacht en moet het gemaakt worden in het komende jaar. Dat moet gewoon gebeuren. Ik denk dat we daar heel duidelijk in kunnen zijn. Dat is gewoon een gegeven. Die toezichtskosten, ik zal daar alle aandacht voor vragen. Het is duidelijk dat bij die firma s de garantiebepalingen bepalend zijn. Dan antwoord ik misschien gelijk de heer Van Elzakker. Natuurlijk kan ook een plaatselijke man op zijn werk garantie geven, maar die moet zijn materialen wel elders betrekken. Er zijn offertes gevraagd, maar na uitvoerige diskussie is besloten om alleen de grotere aannemers met een eigen instituut, met een eigen inspektiediensteigenlijk de groten in het land, die naam hebben in de regio, hiervoor te vragen. Meer is er niet gevraagd. Na zorgvuldige afweging dat we andere soorten werken graag aan plaatselijke mensen doen toekomen, maar hier niet gewenst vonden, gezien de gevoeligheid van de werkzaamheden en de totale uitvoering. De heer Graafmans zei, waarom doe je ze nu toch niet allebei, dat is eigenlijk de diskussie die we in oktober gevoerd hebben. Natuurlijk had het voordelen gehad, maar omdat die middelen toen zorgvuldig verdeeld moesten worden is dat toen niet geschied. Bovendien kunnen kleine reparaties voor een jaar altijd worden uitgevoerd en eigenlijk is dan bepalend beperkt de schade zich alleen tot het oppervlak of dreigt er ook houtwerk te gaan rotten. Dan moet je natuurlijk wel ingrijpen. Dat is niet het geval. Ons is van de technische dienst aangegeven dat de helft kon wachten tot dit jaar en de andere helft diende te worden uitgevoerd en de rest diende te worden opgeschoven, zoals er meerdere dingen opgeschoven zijn in het begrotingsgebeuren. De heer Van Eekelen zegt inderdaad een methode moet je kunnen veranderen. Ik denk dat dat iets is wat op meerdere dingen stoelt. Dat ook het dak vaak de onderliggende platen omvat en andere zaken die niet gevoelig zijn. Bovendien hebben wijmisschien dat dat best eens van de technische dienst bekeken kan worden dat je toch verschillende methodieken hanteert waarvan je weet dat sommige aan de veilige kant zijn en andere aan de korte kant zijn. Deze dan wel aan de hele korte kant. Ik moet U gelijk geven als U zegt dat de ervaring van de laatste tien, vijfentwintig jaar is dat dit bijzonder kort is. Het is een produkt dat veel minder lang als in het verleden mee gaat en toch steeds tot teleurstellingen leidt, hoewel we dachten dat we hiermee er door heen waren. Meneer Graafmans, dat risiko dat is iets dat inderdaad bij een niet juiste uitvoering kan optreden. We weten ook dat als je een liggend asfaltdak zwaar betreedt, vooral bij warm weer, dat dat erg kwetsbaar is. Al die dingen zijn ook gewogen bij de totstandkoming van de begroting en de afweging en verschuiving van de posten. Het lid Graafmans: Ik zou een voorstel willen doen. Ik zou willen vragen aan het kollege om dit voorstel terug te nemen, te onderzoeken of het niet wenselijk is om allebei de daken in een keer aan te pakken om diverse redenen.- U heeft het net al een aantal keer genoemd. Kijk U eens rustig of er middelen in de begroting te vinden zijn om het aan te pakken en neem dan gelijk mee het feit van die plaatselijke aannemers. Ik denk dat U dan heel de raad een plezier doet om dit nog eens even goed te bekijken. U mag volgende maand of over twee maanden met een voorstel bij de raad komen. Dat voorstel zou ik willen doen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 36