-18- vereniging als zodanig onderneemt, terwijl je vorige keer gezegd heb, we willen geen lid worden. Ik denk dat we best antwoord kunnen geven op de vraag die ze aan ons stellen. Dat is ook geen enkel punt. Naar meneer Van Eekelen die denkt dat er een ander stuk toegevoegd XS Het lid Van Eekelen: Nee, dat was weggelaten. Wethouder Van der Weegen: Nee, deze brief zat er bij en zit er nog bij, waarin staat, gericht aan de redaktie van de Zuid-Afrikaanse koerier, Wassenaarseweg 40. Dat is dus het tweede deel van het advies, dat heb ik net voorgelezen, waarin staat p.s., van deze gelegenheid maak ik tevens gebruik als kollege van B&W de redaktie van de Zuid-Afrikaanse koerier te verzoeken deze periodiek niet meer naar ons gemeentehuis te sturen. Een ambtelijk verzoek in oktober laatstleden bijgevoegd, dat is dit, heeft niet geholpen. Nog steeds krijg ik dit propagandablaadje op mijn bureau. Dat is het tweede aspekt. Dat heeft niets met de LOTA te maken. Alleen heeft de ambtenaar gebruik gemaakt van dit aspekt om dat andere er aan te koppelen. Dat werkt nu de verwarring in de hand. Er is helemaal niets aan de hand. Ik denk dat wij U zullen toezeggen dat wij een antwoord zullen geven op de vraag die hier gesteld wordt en dat we verder voorstellen de brief voor kennisgeving aan te nemen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. Punt 38. Schrijven Streekgewest Westelijk Noord-Brabant inzake aanwijzing lid adviescommissie beveiliging Schelde-Rijn-Verbinding. Het lid Roosenboom: Ik heb onlangs stukken gelezen, -niet dezelfde organisatie, naar ik meen Zoomvliet, ik kan me in een andere zaak vergissen-, waar zij eigenlijk de bestuurders vragen, laat dat geen automatisme worden dat bij dit soort aangelegenheden altijd de burgemeester wordt aangewezen. Misschien doet die man dat helemaal niet graag, heeft er misschien onvoldoende tijd voor. Er zijn toch in onze samenleving deskundigen die daar heel goed in kunnen funktioneren. Ik moet heel nadrukkelijk zeggen dat ik geen enkel bezwaar heb om daar mee in te stemmen, om U in dat bestuur plaats te laten nemen. Misschien dat U zegt, het wordt mij min of meer opgedrongen, terwijl er anderen, zeer bekwame mannen en vrouwen binnen onze samenleving zijn die deze taak ook goed zouden kunnen vervullen. Toch inhakende op die waarschuwing. Ik meen dat dat het bestuur van Zoomvliet was, het kan ook een ander bestuur geweest zijn die zich dan ook een beetje kritisch over uitliet dat, in dit bestuur komen altijd de burgemeesters. Ik kreeg de indruk dat dat niet direkt de meest ideale figuren waren in het bestuur om die belangen te behartigen. Dat gewoon ambtshalve maar gezegd werd, dat moet de burgemeester doen. De voorzitter: Ik vind het erg plezierig dat U een beetje over mijn welzijn waakt. In zijn algemeenheid denk ik dat de gemeente zich moet laten vertegenwoordigen op een zodanige wijze dat dat aansluit bij bijvoorbeeld portefeuilleverdeling, belangstelling kan ook van betekenis zijn dat de portefeuilleverdeling in het kollege of in de raad bepaalde accenten dat dat leidraad is voor wie wat doet. Ik denk dat in dit geval de advieskommissie Schelde-Rijnverbinding dat heeft toch alles te maken met zaken die specifiek in de portefeuille van de burgemeester zitten zoals bijvoorbeeld de brandweer, rampenbestrijding en dergelijke zaken. Ook qua tijdsbeslag en zo heb ik niet de onevenredige indruk dat dat onevenredige aanval zal doen. Ik voel me -19- er niet door bezwaard en denk dat het ook strikt bestuurlijk gezien logisch aansluit bij het normale takenpakket. Het lid Roosenboom: Als de raad U aanwijst dan moet daar toch over gestemd worden. De voorzitter: Dan moet er gestemd worden. Het lid Van~ den Kieboom namens het stembureau: Er zijn 13 stemmen uitgebracht en alle 13 stemmen op de heer de Jonge. De voorzitter: Hartelijk dank voor het in mij gestelde vertrouwen, ik hoop U best te kunnen vertegenwoordigen. Punt 39. Schrijven Woningstichting Halsteren inzake bejaardenhuisvesting: lokatie Nieuwmarkt en Centrumschool. Het lid Roosenboom: Dit onderwerp is twee keer in de kommissie Ruimtelijke Ordening uitvoerig besproken. Ik dacht zelfs dat de kommissie twee keer unaniem van mening was om plan b te kiezen. Als het een andere letter is dan hoor ik het wel. Daar is geen diskussie over nodig, het was gewoon in unaniem van en is een goede zaak. Leefbaarheid is toch een beetje gevoelig voor een meningsvorming uit de samenleving en dan hoor je dat er nog al veel mensen geïnteresseerd zijn en dan met name bejaarden, die daar wel willen wonen. Dan zou je veel mensen blij willen maken. Dan worden de flatjes Isabel in de Burgemeester Elkhuizenlaan als voorbeeld genoemd en die worden in het algemeen door de bevolking van Halsteren als bijzonder prettige en doelmatige woningen beschouwd. Wij hebben nu vanavond een voorbereidingsbesluit genomen voor de grond. Ik wil alleen maar het voorstel doen, of ten minste de suggestie, dat mocht het kollege toch van mening veranderen om het aanspreekbaar te maken om twee lagen te bouwen en dan met een lift. Anderzijds als dit plan in een vergevorderd stadium is dan zijn wij niet de aangewezen groepering om dit terug te draaien. Nogmaals twee belangrijke argumenten die wij aanvoeren is dat dit een geliefkoosd plekje is voor de Halsterenaren om daar te wonen en het aantal verzoeken is vele malen groter dan de eventueel te bouwen 16 woningen. Het model zoals dat in de Elkhuizenlaan staat spreekt bij veel mensen aan. Als de bevolking dat graag wil zijn wij niet ongenegen om daar medewerking aan te geven. Gewoon een keiharde wens of maar gewoon een verzoekje om het eens een keer te bekijken als dat kan. Het lid Van Eekelen: Ik spreek voor mijzelf en niet voor de fraktie. Ik vind dat hetgeen de heer Roosenboom betoogt, dat hij daar overschot van gelijk in heeft. Als je middenin de gemeente Halsteren zo n uniek plaatsje heb waarbij je zoveel bejaarden kunt helpen, dan begrijp ik niet dat om stedebouwkundige redenen de voorkeur gegeven wordt aan zo ruim mogelijk plan. Het is op zich zelf prachtig. Ik persoonlijk vindt dat woningen betaalbaar dienen te blijven. Wat mij nog meer frappeert, of de stukken lagen er niet allemaal bij, of dat is niet geweest, dat weet ik niet, ik kon maar twee brieven vinden bij de stukken, dat was een brief van 15 juli 1988 waarin de Woningstichting een gesprek aanvraagt met burgemeester en wethouders. Dan ligt er een brief, dan beginnen bij mij mijn haren al te kriebelen, waarmee dan de zinsnee mee begint, als een medebestuursapparaat in Uw gemeente meent U een bepaald advies toe te moeten sturen en men schrijft daarin het is een gemeentelijke taak en de Woningstichting Halsteren hoeft niet op de stoel van burgemeester en wethouders te gaan zitten, dan denk itt in mijzelf, zo gaat men toch niet met elkaar om. Als je van plan bent om een plaats aan te wijzen waar je sociale woningbouw bouwt, dan denk ik

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 29