-28- Dat is precies hetzelfde als wat gewoon in de overgangsbepaling van het vigerend bestemmingsplan "de Schans is geregeld, namelijk op het moment van het van kracht worden van het bestemmingsplan, waar bepaal de aktiviteiten stonden, bepaalde gebouwen, en die gebouwen en die aktiviteiten mogen daar plaats blijven vinden, zelfs als daar een totale vernieuwing van die dingen moet gebeuren. Dan kan dat ook. Dan kan er zelfs een uitbreiding plaatsvinden. Dus laten we zeggen in de sfeer van de ruimtelijke ordening is datgene wat U vraagt gewoon geregeld. Een ander element is, van wat is de invloed sfeer van de woningen in de nabijheid. Ik weet niet of de woningen die aan de andere kant van de VJouwseweg staan, of die er eerder stonden dan het bedrijf of omgekeerd. Maar het feit is als dat bedrijf nu verkocht zou worden aan een instantie die daar zwaar hinderwet- plichtige toestanden wil gaan beginnen, dan is gewoon de bestaande bebouwing reeds van invloed, hoe dan ook. Wat er in het bestemmings plan geregeld staat, of we er nu van maken dat er een ik weet niet wat gaat gebeuren, nog even afgezien dat je daar geen provinciale goed keuring voor krijgt, dan blijft gewoon de normale procedure van de Hinderwet van kracht. En zijn er dan binnen een bepaalde straal wo ningen, dan zullen er of hele grote investeringen gedaan moeten worden om de hinder terug te brengen, of zou het helemaal niet kunnen. Dat zelfde geldt voor de Wet Geluidhinder. Dat is allemaal in de bestaande situatie ook al zo. Op dat punt is er ook geen sprake van, dat wordt nogal eens in de mond genomen, van teruggeven wat de betrokkene ver loren heeft, want er is op dat punt natuurlijk niets verloren. Geen rechten, so wie so geen eigendommen of zo en ook niet plichten of verwachtingen die men kan hebben op basis van andere wetten. Die blij ven gewoon van kracht. Het lid Wiersema-DuprëHij heeft toch de industriebestemming van zijn bedrijfspand verloren. Dat is woonbestemming geworden. De voorzitter: In de overgangsbepaling staat dat wat er op dat mo ment was, dat dat gewoon mag blijven door funktioneren, binnen de regels zoals die daar zijn aangegeven. Dat staat hier ook. Er zal in het uitwerkingsplan waar de heer Roosenboom ook op doelde, gewoon be drijf sbestemming opgenomen worden, maar dat komt dus nooit in de plaats van het bestemmingsplan "de Schans" zelf zoals dat nu is. U gaf aan in de uitwerking van de bestemming daar kan je nog best wat dingen zo nader invullen, maar je kunt natuurlijk niet van een bestemming wonen weer industrie maken. Dan moet je gewoon het bestemmingsplan wij zigen. Dat is ook wat U zegt, maar ik stel daar dus tegenover als je gewoon het overgangsrecht goed bepaalt, dat is een van de laatste bladzijden, dan is dat daarmee geregeld. Dit is wat ik er over te zeggen heb. Als U zegt: stemming over dit on derwerp, dan zou U moeten regelen dat in een bestemmingsplanwijziging dezelfde regels van kracht worden voor dat perceel als in plan Wouwse- weg van kracht zouden zijn op het moment dat dit bestemmingsplan wordt gemaakt. Dat moet dan apart in procedure gebracht worden en voegt niets toe aan de rechten of plichten die betrokkene daar heeft. U moet het maar zeggen wat dat betreftMaar over een dergelijke formulering, want er is van twee kanten stemming gevraagd, kunt U daarmee instem men? Dat de raad dan de intentie uitspreekt dat er een bestemmingsplan wijziging wordt voorbereid waarin het perceel van Duinmetaal B.V. on der dezelfde regels valt als in het huidige bestemmingsplan "Wouwseweg 1974" van kracht waren.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 139