-24- Daar nam ik eigenlijk wel genoegen mee. Wel als je nu kijkt naar de reactie door de diverse frakties, je kunt gerust zeggen misschien wel alle frakties, dan worden er hier en daar toch nog wat kanttekeningen geplaatst. En dat is misschien wel terecht. Het is zo, we moeten toch proberen straks de heer Duin zijn bedrijf goed te laten uitvoeren. Die man is daar goed begonnen, al in lengte van jaren. Straks, we hebben het nu gezien met de Hemi, komen, pas de bezwaarschriften achterop. Toch de zaak goed laten bekijken. Het lid Roosenboom.; Om ook niet helemaal in herhaling te vallen wat de voorgaande spreekster heeft gezegd. Ik geloof dat zij haar laatste zin, dat ze daar zichzelf mee kan konformeren. De heer Duin heeft indertijd na veel moeite industriegrond gekocht van de gemeente Halsteren. Ik denk dat de heer Duin het recht moet blijven behouden om onder dezelfde voorwaarden zoals hij toen industriegrond kocht, om zijn bedrijf voort te zetten. Alhoewel ik me heel goed realiseer dat door direkte omgeving van woningbouw het bedrijf als hij hinderwet vergunning aanvraagt, nooit meer datgene krijgt wat hij had. Als dat industrieterrein was gebleven, met de omliggende terreinen zoals dat aanvankelijk in het plan "Wouwseweg 1974" was aangegeven, dan had hij in een veel voordeligere situatie gezeten. Maar het minste wat de raad kan doen, om de fout die de raad eigenlijk toch heeft gemaakt, om de bestemming industrie te wijzigen in woondoeleinden. Ik weet ook dat dit een partiële uitwerking is en dat de raad later dit plan defini tief moet vaststellen. Nu, het minste wat we kunnen doen, is om bij de vaststelling het perceel van de heer Duin weer te bestemmen zoals het was, zoals hij het ook heeft gekocht. Wat dan de toekomst zal bieden, daar zet ik hele grote vraagtekens bijIk denk dat toch door deze verandering de heer Duin is benadeeld. En ik denk als hij dat goed uitzoekt, hij inderdaad gebruik kan maken van artikel 49 van de Wet Ruimtelijke Ordening en dat hij daardoor schade kan claimen. Ik denk dat het bedrijf nooit meer kan worden wat het vroeger was, in verband met omwonenden. De voorzitter: Mevrouw Wiersema heeft een aantal vragen geformu leerd. De eerste was een garantie voor een solitaire industrievesti ging. Ik weet niet meer dan dat de heer Duin daar een perceel grond gekocht heeft met bestemming industrie. Daar heeft hij een dienst woning op gezet en een bedrijfsgebouw. Daarmee is het perceel ook wat het bebouwingspercentage betreft redelijk gevuld. En op basis van het geldende bestemmingsplan wat er toen was toen hij dat kocht, kocht hij een stukje grond op een bedrijventerrein. Dat is zeg maar zijn start positie. Er staat niet in de Wet op de Ruimtelijke Ordening, althans niet zoals ik dat zo weet, dat iedere belanghebbende bij het bestem mingsplan persoonlijk bericht moet krijgen van het feit en dat er een bestemmingsplan gemaakt wordt. Dat zou natuurlijk ook niet altijd doen lijk zijn. Gewoon gezien vaak de omvang van gebieden waar bestem mingsplannen betrekking op hebben, en de hoeveelheid mensen die daar bij betrokken zijn. En daarom juist is er een uitgebreide beroeps- en bezwarenprocedure. Ter-visie-legging, publikatieplicht, dat hoef ik U denk ik niet allemaal op te sommen. Op zichzelf is daar niets onoor baars aan. Dat is niet gebruikelijk. En in relatie daarmee zijn er juist allerlei procedures die dat moeten ondervangenHet, is hier wel zo dat de heer Duin dat had kunnen weten en aan die procedures deel had kunnen nemen. Dat is geweest. Landelijke richtlijnen over afstan den tussen industrie en wonen bestaan er niet althans niet zo algemeen als U dat nu formuleert.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 135