Overigens is het zo dat dit een raambedrag is. Mochten er dingen gebeuren die niet te voorzien zijn dan is er uit andere hoofde meerdere hulp steeds te betrekken of te verlenen door de hulpver lenende gemeenten. De heer Mens plaatst nogal wat kanttekeningen. Hij zegt dat is slecht gespeeld. De eerste vraag van het gewest is 8 juni. 12 oktober is het in bedrijven geweest, 20 oktober was het stuk klaar en nu drie maanden later krijgt U daar als raad de beslissing over. We hebben er inderdaad vrij lang over gedaan. Wij hebben hier in het kollege ook vrij uitgebreid over gesproken. Dat heeft ook tot enige vertraging geleid. Daardoor is het niet in de decembervergadering geweest. Het is nog een keer terug geweest naar de afdeling voor een heel afdoende opbouw van de totaal benodigde uren, zo dat wij zeker waren dat die uren ook echt nodig waren. U heeft ons ook die taak gegeven dat wij die begroting met alle zorg willen bezien en trachten stijgingen te voorkomen. Vandaar dat dit voorstel heel zorgvuldig tot stand gekomen is. Het is niet zo moeilijk als U denkt. Die vertraging is in goed overleg met de bijstandsgemeente, samen met Bergen op Zoom, tot stand gekomen. Men wist dat we bezig waren en heeft er alle begrip voor dat dit bij ons zeer zorgvuldig wordt bezien. Ze waren volledig op de hoogte betreffende de ambtenaren en betreffende de dienst, dat dit zo plaats vond. Vandaar dat het bezwaar niet zo groot is als U doet vermoeden, als U de eerste brief van het gewest ziet. Met Bergen op Zoom is er heel uitvoerig kontakt over geweest. Daar is men zelfs best blij met deze uitbreiding, maar waardeert men het dat dit zo gebracht wordt. De voorzitter: Inderdaad even wat specifieker ten aanzien van het rampenplan. Ik denk dat we op dit moment toch moeten vaststellen, ik dacht dat de heer Somers even een wat andere indruk wekte, dat er op dit moment ook een rampenplan is, in relatie met een aanvalsplan voor de brandweer. Wat dat betreft is het helemaal niet zo dat men op dit moment niet zou weten wat te doen. Op basis van de nieuwe richtlijnen die er zijn uitgevaardigd zijn wij begin januari begonnen met het formeren samen met Bergen op Zoom, General Electric Plastics en de Regionale Brandweer van een werkgroep. Die zal zich gaan beraden over enerzijds het voorlichtingsaspekt dat U noemde dat er aan zit te komen en anderzijds over een rampenplan zoals dat volgens die nieuwe richtlijnen vereist is. Wij hebben goede hoop, vooral omdat General Electric Plastics hun huiswerk ook al voor een belangrijk deel gereed hebben dat wij die maatregel die genoemd staat in het KB of algemene maatregel van bestuur tijdig, voor elkaar zullen hebben, we zijn al druk bezig. Het lid SomersWethouder Sinke, ik ben er ook van overtuigd dat onze milieu-ambtenaar in Halsteren naar vermogen prima werk verricht. Ik. heb niet gezegd dat het in Halsteren allemaal fout zou zitten. Ik denk dat we er van moeten maken, met die beperkte mankracht die wij hebben, wat we er van kunnen maken en dat het inderdaad een goede ruggesteun, een goede zaak is. Naar de voorzitter toe die een toelichting geeft op het rampenbestrijdingsplan. Dat is iets anders als wat er nu in grote lijnen al is. Het huiswerk van de persoonlijke gesprekken, de alarmbrieven, de scholen, ziekenhuizen en dergelijke inrichten, ik neem aan dat dat ook in Halsteren gaat gebeuren. Ik neem aan dat dat ook een ambtenaar, of doet dat ook de werkgroep die persoonlijke benadering ook gaat verzorgen met eventuele folders. We kennen allemaal het bekende blauwe kaartje van 10, 12 jaar geleden. Sommige mensen hebben het nog in de slaapkamer, de w.c. hangen. Ik

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 12