-7- Het lid Roosenboom: Misschien een overbodige vraag, doet de gemeente die riolering leggen of doet dat het schoolbestuur. Dan vraagt het schoolbestuur een krediet en dan is natuurlijk het schoolbestuur autonoom. Ik vraag me af of wij dan op die stoel van hen moeten gaan zitten. We kunnen alleen maar vriendelijk verzoeken om met z'n allen daar rekening mee te houden. We hebben die diskussie al meer in de raad gehad. Wethouder van der Weegen; Ik denk beiden toch op hetzelfde terrein. Het is zo dat het schoolbestuur uiteraard de opdracht geeft. Wij verlenen medewerkingMaar het is wel zo dat de gemeenteraad in Halsteren gezegd heeft, er moeten in principe twee offertes zijn. Dat is ook, behalve wanneer de systematiek van Londo gehanteerd wordtdan hebben we namelijk de normen die Londo in zijn rapportage aangeeft. De maximale grens die wij vergoeden. Dus blijft die daarbinnen dan zeggen wij in principe kan er volstaan worden met een. In dit geval is er geen Londo-systematiek, dus in principe heeft de heer van Eekelen denk ik gelijk. Ik heb net alleen aangegeven waarom er in dit geval met een volstaan is. Dat is dus de reden omdat daar al het werk ook in dat kader, in de verbouw en dus ook het hele rioleringsplan als zodanig bij het betrokken bedrijf bekend is. Dat is de reden. Zonder hoofdelijkse stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 9. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET TEN BEHOEVE VAN DE RIOLERING VAN BASISSCHOOL ST. MAARTEN (34E WIJZIGING BEGROTING 1989) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 10. VOORSTEL TOT WIJZIGING VAN DE "REGELING UITKERING VAN EEN AMBTSJUBI LEUMGRATIFICATIE ALS BEDOELD IN ARTIKEL C5 VAN HET ALGEMEEN AMBTE NARENREGLEMENT, BIJ HET VERLATEN VAN DE GEMEENTEDIENST WEGENS VRIJ- WILLIG VERVROEGDE UITTREDING". Het lid Roosenboom: Misschien een iets of wat moeilijke vraag. Inhoudelijk heb ik met het voorstel geen enkel probleem. Ik begrijp het ook allemaal, maar ik kan me ook een situatie voorstellen dat iemand niet gebruik maakt van die VUT-regeling en zegt, nu ik voel me gezond en sterk genoeg om tot mijn 65e jaar te werken. En die man komt, dit is maar een verhaaltje, een jaar voor zijn 65e te overlij den. En hij zou tussen zijn 64 en 65 zijn veertigjarig dienstjaar hebben. Dan heeft hij natuurlijk wel pech dat hij geen gebruik heeft gemaakt van de VUT. Want hij krijgt niets. En. daar zit voor mij toch een beetje een bottle-neck. De persoon die gewoon door blijft werken, loopt het risico in een heel theoretisch geval, dat kan zich voordoen. Een tweede vraag. Is dit een ad hoc-situatie alleen voor de gemeente Halsteren? Of is dat algemene trend die geldt bij alle gemeenten? Ik weet wel dat het niet bij alle overheidsinstellingen wordt toegepast, althans niet in deze vorm. Maar nogmaals, met dat voorstel als zodanig heb ik niet zo veel moeite. Alleen in het geval dat het voor een persoon heel triest zou zijn. En dan is daar geen enkele oplossing voor. Het lid Wiersema-DuprëIk vind het jammer dat Gedeputeerde Staten ons meedeelt dat ze ernstige bezwaren hebben tegen een volledige toekenning van de ambtsjubileumgratificatie. De Vut-regeling,- en daarom is ze ook in het leven geroepen-, die geeft de jongeren de gelegenheid om sneller door te stromen

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 118