-7-
Het lid Roosenboom: Misschien een overbodige vraag, doet de gemeente
die riolering leggen of doet dat het schoolbestuur. Dan vraagt het
schoolbestuur een krediet en dan is natuurlijk het schoolbestuur
autonoom. Ik vraag me af of wij dan op die stoel van hen moeten gaan
zitten. We kunnen alleen maar vriendelijk verzoeken om met z'n allen
daar rekening mee te houden. We hebben die diskussie al meer in de
raad gehad.
Wethouder van der Weegen; Ik denk beiden toch op hetzelfde terrein.
Het is zo dat het schoolbestuur uiteraard de opdracht geeft. Wij
verlenen medewerkingMaar het is wel zo dat de gemeenteraad in
Halsteren gezegd heeft, er moeten in principe twee offertes zijn. Dat
is ook, behalve wanneer de systematiek van Londo gehanteerd wordtdan
hebben we namelijk de normen die Londo in zijn rapportage aangeeft. De
maximale grens die wij vergoeden. Dus blijft die daarbinnen dan zeggen
wij in principe kan er volstaan worden met een. In dit geval is er
geen Londo-systematiek, dus in principe heeft de heer van Eekelen denk
ik gelijk. Ik heb net alleen aangegeven waarom er in dit geval met een
volstaan is. Dat is dus de reden omdat daar al het werk ook in dat
kader, in de verbouw en dus ook het hele rioleringsplan als zodanig
bij het betrokken bedrijf bekend is. Dat is de reden.
Zonder hoofdelijkse stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
9. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET TEN BEHOEVE VAN
DE RIOLERING VAN BASISSCHOOL ST. MAARTEN
(34E WIJZIGING BEGROTING 1989)
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
10. VOORSTEL TOT WIJZIGING VAN DE "REGELING UITKERING VAN EEN AMBTSJUBI
LEUMGRATIFICATIE ALS BEDOELD IN ARTIKEL C5 VAN HET ALGEMEEN AMBTE
NARENREGLEMENT, BIJ HET VERLATEN VAN DE GEMEENTEDIENST WEGENS VRIJ-
WILLIG VERVROEGDE UITTREDING".
Het lid Roosenboom: Misschien een iets of wat moeilijke vraag.
Inhoudelijk heb ik met het voorstel geen enkel probleem. Ik begrijp
het ook allemaal, maar ik kan me ook een situatie voorstellen dat
iemand niet gebruik maakt van die VUT-regeling en zegt, nu ik voel me
gezond en sterk genoeg om tot mijn 65e jaar te werken. En die man
komt, dit is maar een verhaaltje, een jaar voor zijn 65e te overlij
den. En hij zou tussen zijn 64 en 65 zijn veertigjarig dienstjaar
hebben. Dan heeft hij natuurlijk wel pech dat hij geen gebruik heeft
gemaakt van de VUT. Want hij krijgt niets. En. daar zit voor mij toch
een beetje een bottle-neck. De persoon die gewoon door blijft werken,
loopt het risico in een heel theoretisch geval, dat kan zich voordoen.
Een tweede vraag. Is dit een ad hoc-situatie alleen voor de gemeente
Halsteren? Of is dat algemene trend die geldt bij alle gemeenten? Ik
weet wel dat het niet bij alle overheidsinstellingen wordt toegepast,
althans niet in deze vorm. Maar nogmaals, met dat voorstel als zodanig
heb ik niet zo veel moeite. Alleen in het geval dat het voor een
persoon heel triest zou zijn. En dan is daar geen enkele oplossing
voor.
Het lid Wiersema-DuprëIk vind het jammer dat Gedeputeerde Staten
ons meedeelt dat ze ernstige bezwaren hebben tegen een volledige
toekenning van de ambtsjubileumgratificatie. De Vut-regeling,- en
daarom is ze ook in het leven geroepen-, die geeft de jongeren de
gelegenheid om sneller door te stromen