t I -29- de Halstere gemeenteraad. Ik heb heel uitdrukkelijk gezegd dat het een voorstel is van Leefbaarheid. Leefbaarheid is een groepering die zeer veel leden heeft. Die achterban geeft signalen naar de groepering Leefbaarheid en wij nemen die leden heel serieus, als daar signalen uitkomen die voor het leefklimaat van Halsteren de zaak verbeteren. Ik kan het niet vaak genoeg herhalen, speciaal voor de fietser, de bejaarde en het kind. Ik vind dat die drie kategorieën zeker niet moeten wijken voor het blik op wielen. Die kunnen best wat langzamer rijden. Het is geen voorstel van de heer Roosenboom, maar van de groepering Leefbaarheid die dan een groot deel van de Halsterse en Lepelstraatse bevolking vertegenwoordigd. U heeft het over adviezen van de politie. Er zijn wel eens meer adviezen van de politie besproken en die beweren dat er in Halsteren nergens te hard wordt gereden en beweren ook dat er geen parkeerperikelen zijn. Ik zet daar mijn kanttekeningen bijDe geluiden uit de gemeenschap zijn toch heel anders. Je kunt geen bewoner uit een bepaalde straat.... De voorzitter: Dat is nu even niet aan de orde. Het lid Roosenboom: Het gaat er om dat U die adviezen serieus neemt. Ik wil alleen maar zeggen dat ik daar kanttekeningen bijzet omdat dat in het verleden ook is beweerd. Overigens is dat toch een onderdeel van onze brief. Daar eindigen wij als laatste alinea mee. Als U de brief serieus gelezen heeft, dat hebben we daar wel van dege aangehaald, dat deze ellende veroorzaakt wordt door het te hard rijden. Daar kun je de problemen allemaal naar terugvoeren. Mensen hebben geen geduld meer. U heeft het over stoplichten, dat dat hinderlijk zou zijn voor de automobilist. Op de Halsterseweg zijn al twee stoplichten. Als daar een drukknop bij zou komen die met een bepaalde frequentie in werking treedt, niet drukken en dan na een paar minuten weer, dat is allemaal technisch te regelen. Mensen kunnen zelfs op de maan landen, ook dat is best te regelen. Dat geeft voor die automobilist geen enkel probleem, dan haalt hij dat stukje weer in. Zo zijn automobilisten, die willen graag rijden. Het is net voor de uren dat het heel druk is. Dan zeg ik het op zijn Halsters, maar dat hoeft zo niet genotuleerd te worden, als het heel druk is dan rijden die auto's kontje aan kontje. Ik kan het wel een beetje netter zeggen, bumper aan bumper. Dat is ook niet leuk. Als ze dan weer een keer voor een stoplicht hebben gestaan, dan is er weer een gat en kunnen ze weer een beetje normaal rijden. Het hoeft voor een automobilist echt geen probleem te zijn als daar tussendoor nog eens een keer een oversteekpunt komt voor die zwakkeren uit onze samenleving. Ik bedoel daarmee die fietsenrijderdat kind en die bejaarde. Dat is een groot deel uit onze samenleving die hebben ook rechten. U heeft in Uw antwoord gezegd, Halsteren kent ruim 12.000 inwoners. Ik kan U gerust stellen ik heb namens al die 12.000 gesproken, maar wel een heel groot gedeelte daarvan die dat beamen. Ik moet zeggen dat de mensen uit Lepelstraat daar iets minder emotioneel bij betrokken zijn als de mensen die in Halsteren wonen, omdat het vooral de mensen zijn die aan de Halsterseweg wonen en daar over moeten steken. De voorzitter: Misschien zijn de mensen uit Lepelstraat er wel heel erg blij mee. Het lid Roosenboom: Mijn ervaring is dat er op de Halsterseweg minder signalen komen. De voorzitter: Ik dacht dat U was uitgesproken. Het lid Roosenboom: Nee, ik heb al begrepen dat iets wat U niet graag wilt horen, dat wilt U dan ook niet horen. Als dat een

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 109