t
I
-29-
de Halstere gemeenteraad. Ik heb heel uitdrukkelijk gezegd dat het een
voorstel is van Leefbaarheid. Leefbaarheid is een groepering die zeer
veel leden heeft. Die achterban geeft signalen naar de groepering
Leefbaarheid en wij nemen die leden heel serieus, als daar signalen
uitkomen die voor het leefklimaat van Halsteren de zaak verbeteren. Ik
kan het niet vaak genoeg herhalen, speciaal voor de fietser, de
bejaarde en het kind. Ik vind dat die drie kategorieën zeker niet
moeten wijken voor het blik op wielen. Die kunnen best wat langzamer
rijden. Het is geen voorstel van de heer Roosenboom, maar van de
groepering Leefbaarheid die dan een groot deel van de Halsterse en
Lepelstraatse bevolking vertegenwoordigd. U heeft het over adviezen
van de politie. Er zijn wel eens meer adviezen van de politie
besproken en die beweren dat er in Halsteren nergens te hard wordt
gereden en beweren ook dat er geen parkeerperikelen zijn. Ik zet daar
mijn kanttekeningen bijDe geluiden uit de gemeenschap zijn toch heel
anders. Je kunt geen bewoner uit een bepaalde straat....
De voorzitter: Dat is nu even niet aan de orde.
Het lid Roosenboom: Het gaat er om dat U die adviezen serieus neemt.
Ik wil alleen maar zeggen dat ik daar kanttekeningen bijzet omdat dat
in het verleden ook is beweerd. Overigens is dat toch een onderdeel
van onze brief. Daar eindigen wij als laatste alinea mee. Als U de
brief serieus gelezen heeft, dat hebben we daar wel van dege
aangehaald, dat deze ellende veroorzaakt wordt door het te hard
rijden. Daar kun je de problemen allemaal naar terugvoeren. Mensen
hebben geen geduld meer. U heeft het over stoplichten, dat dat
hinderlijk zou zijn voor de automobilist. Op de Halsterseweg zijn al
twee stoplichten. Als daar een drukknop bij zou komen die met een
bepaalde frequentie in werking treedt, niet drukken en dan na een paar
minuten weer, dat is allemaal technisch te regelen. Mensen kunnen
zelfs op de maan landen, ook dat is best te regelen. Dat geeft voor
die automobilist geen enkel probleem, dan haalt hij dat stukje weer
in. Zo zijn automobilisten, die willen graag rijden. Het is net voor
de uren dat het heel druk is. Dan zeg ik het op zijn Halsters, maar
dat hoeft zo niet genotuleerd te worden, als het heel druk is dan
rijden die auto's kontje aan kontje. Ik kan het wel een beetje netter
zeggen, bumper aan bumper. Dat is ook niet leuk. Als ze dan weer een
keer voor een stoplicht hebben gestaan, dan is er weer een gat en
kunnen ze weer een beetje normaal rijden. Het hoeft voor een
automobilist echt geen probleem te zijn als daar tussendoor nog eens
een keer een oversteekpunt komt voor die zwakkeren uit onze
samenleving. Ik bedoel daarmee die fietsenrijderdat kind en die
bejaarde. Dat is een groot deel uit onze samenleving die hebben ook
rechten. U heeft in Uw antwoord gezegd, Halsteren kent ruim 12.000
inwoners. Ik kan U gerust stellen ik heb namens al die 12.000
gesproken, maar wel een heel groot gedeelte daarvan die dat beamen. Ik
moet zeggen dat de mensen uit Lepelstraat daar iets minder emotioneel
bij betrokken zijn als de mensen die in Halsteren wonen, omdat het
vooral de mensen zijn die aan de Halsterseweg wonen en daar over
moeten steken.
De voorzitter: Misschien zijn de mensen uit Lepelstraat er wel heel
erg blij mee.
Het lid Roosenboom: Mijn ervaring is dat er op de Halsterseweg
minder signalen komen.
De voorzitter: Ik dacht dat U was uitgesproken.
Het lid Roosenboom: Nee, ik heb al begrepen dat iets wat U niet
graag wilt horen, dat wilt U dan ook niet horen. Als dat een