-28-
daar iedereen op zijn qui vive is maar dat er overigens weinig
fantasie voor nodig is om je voor te stellen dat wanneer er
stoplichten zouden komen bij Vogelenzang dat dat tot enorme
verkeersopstoppingen zou leiden, althans voor Ilalsterse begrippen
enorme verkeersopstoppingen, en dat dat op zichzelf zijn invloed zou
hebben op het winkelbezoek.
De heer Roosenboom is er anders altijd als de kippen bij om te vragen
of er ook overleg gepleegd is met betrokkenen. Ik weet niet of de
middenstanders die daar hun brood verdienen dit voorstel ondersteunen.
In het onlangs gehouden overleg met de gemeente is daar niet van
gebleken. Voorts is het zo dat de heer Roosenboom zegt dat de
bevolking dat wil, dat niet Leefbaarheid dat bedacht heeft. De
bevolking van Halsteren is ruim 12.000 zielen groot en ik bestrijd
niet dat er sprake is van overlast, zowel voor mensen die direkt aan
de Dorpsstraat wonen als aan de Halsterseweg maar ook voor de
Halsterseweg geldt dat ook daar het toevoegen van één, laat staan twee
stoplichten zou leiden tot het finaal vastzitten van het verkeer,
zeker in de spitsuren. Veel mensen en voor het merendeel mensen uit
Halsteren zou dat ernstig hinderen. Dat kunnen we wel stellen. Dat is
ook de teneur die de politie naar voren brengt. Het is natuurlijk zo,
dat in een heleboel gevallen, helaas, (dat is wat het raadswerk ook zo
ingewikkeld maakt en in mijn ogen boeiend) dat de zegen voor de ene
groep een nadeel is voor de andere groep burgers. Vandaar dat. in het
verlengde daarvan wel eens gezegd is dat het betere weieens de vijand
van het goede kan zijn. Ik denk dat dat in deze situatie het geval is.
Dat geldt zowel voor de Dorpsstraat als voor de Halsterseweg
Bovendien is het nog een keer zo, in dat opzicht kan ik het betoog van
de heer Roosenboom helemaal niet volgen, dat wanneer de omleiding
Halsteren Bergen op Zoom zou worden gemaakt dat naar mijn
overtuigingen en voor zover ik dat kan overzien.
Het lid Roosenboom: Ik heb het niet over de Zoomweg.
De voorzitter: Ik heb het ook niet over de Zoomweg, ik heb het over
de omleiding Halsteren - Bergen op Zoom die in het verlengde van de
Randweg komt die nu in aanleg is dat die wel degelijk een grote
ontlasting zou hebben voor de Halsterseweg. Die omleiding Halsteren -
Bergen op Zoom komt niet dit jaar of volgend jaar klaar, maar er wordt
op afzienbare termijn mee begonnen. Dat heeft natuurlijk ook effekt op
het druktebeeld en heeft in elk geval effekt op de
investeringsbereidheid in de Halsterseweg. Het zijn allemaal zaken
overigens die de groepering Leefbaarheid bekend zijn.
De opmerking van de heer Mens over een nader onderzoek naar een
kortsluiting tussen Vogelenzang en Parallelweg, een wegverbinding. Zo
wordt dat wel eens genoemd, laat ik me voorzichtig uitdrukken, ik ben
ook geen wegendeskundigeEr is mij niet bekend dat op dit moment dat
onderzoek gedaan is of gebeurt, ik zal dat eens nagaan, op zichzelf
geeft U een interessant element aan. Wat we niet uit het oog moeten
verliezen is dat het op zichzelf geen invloed heeft op overstekende
mensen bij de winkelsEr zouden misschien wat minder autos kunnen
zijn. Je komt langs de andere kant binnen of je komt er langs de
andere kant uitHet heeft invloed op de verkeersstroom van de auto's
maar voor de voetgangers blijft de situatie hetzelfde. Ik zeg de heer
Mens toe dat ik zal nagaan hoe het met dat onderzoek staat. De
besteding van die middelen is daarbij ook een belangrijk element. Ik
raad het voorstel van de heer Roosenboom om meerdere redenen af.
Het lid Roosenboom: Het is geen voorstel van de heer Roosenboom, hij
is maar een radertje van een belangrijke en de grootste groepering uit