-28- daar iedereen op zijn qui vive is maar dat er overigens weinig fantasie voor nodig is om je voor te stellen dat wanneer er stoplichten zouden komen bij Vogelenzang dat dat tot enorme verkeersopstoppingen zou leiden, althans voor Ilalsterse begrippen enorme verkeersopstoppingen, en dat dat op zichzelf zijn invloed zou hebben op het winkelbezoek. De heer Roosenboom is er anders altijd als de kippen bij om te vragen of er ook overleg gepleegd is met betrokkenen. Ik weet niet of de middenstanders die daar hun brood verdienen dit voorstel ondersteunen. In het onlangs gehouden overleg met de gemeente is daar niet van gebleken. Voorts is het zo dat de heer Roosenboom zegt dat de bevolking dat wil, dat niet Leefbaarheid dat bedacht heeft. De bevolking van Halsteren is ruim 12.000 zielen groot en ik bestrijd niet dat er sprake is van overlast, zowel voor mensen die direkt aan de Dorpsstraat wonen als aan de Halsterseweg maar ook voor de Halsterseweg geldt dat ook daar het toevoegen van één, laat staan twee stoplichten zou leiden tot het finaal vastzitten van het verkeer, zeker in de spitsuren. Veel mensen en voor het merendeel mensen uit Halsteren zou dat ernstig hinderen. Dat kunnen we wel stellen. Dat is ook de teneur die de politie naar voren brengt. Het is natuurlijk zo, dat in een heleboel gevallen, helaas, (dat is wat het raadswerk ook zo ingewikkeld maakt en in mijn ogen boeiend) dat de zegen voor de ene groep een nadeel is voor de andere groep burgers. Vandaar dat. in het verlengde daarvan wel eens gezegd is dat het betere weieens de vijand van het goede kan zijn. Ik denk dat dat in deze situatie het geval is. Dat geldt zowel voor de Dorpsstraat als voor de Halsterseweg Bovendien is het nog een keer zo, in dat opzicht kan ik het betoog van de heer Roosenboom helemaal niet volgen, dat wanneer de omleiding Halsteren Bergen op Zoom zou worden gemaakt dat naar mijn overtuigingen en voor zover ik dat kan overzien. Het lid Roosenboom: Ik heb het niet over de Zoomweg. De voorzitter: Ik heb het ook niet over de Zoomweg, ik heb het over de omleiding Halsteren - Bergen op Zoom die in het verlengde van de Randweg komt die nu in aanleg is dat die wel degelijk een grote ontlasting zou hebben voor de Halsterseweg. Die omleiding Halsteren - Bergen op Zoom komt niet dit jaar of volgend jaar klaar, maar er wordt op afzienbare termijn mee begonnen. Dat heeft natuurlijk ook effekt op het druktebeeld en heeft in elk geval effekt op de investeringsbereidheid in de Halsterseweg. Het zijn allemaal zaken overigens die de groepering Leefbaarheid bekend zijn. De opmerking van de heer Mens over een nader onderzoek naar een kortsluiting tussen Vogelenzang en Parallelweg, een wegverbinding. Zo wordt dat wel eens genoemd, laat ik me voorzichtig uitdrukken, ik ben ook geen wegendeskundigeEr is mij niet bekend dat op dit moment dat onderzoek gedaan is of gebeurt, ik zal dat eens nagaan, op zichzelf geeft U een interessant element aan. Wat we niet uit het oog moeten verliezen is dat het op zichzelf geen invloed heeft op overstekende mensen bij de winkelsEr zouden misschien wat minder autos kunnen zijn. Je komt langs de andere kant binnen of je komt er langs de andere kant uitHet heeft invloed op de verkeersstroom van de auto's maar voor de voetgangers blijft de situatie hetzelfde. Ik zeg de heer Mens toe dat ik zal nagaan hoe het met dat onderzoek staat. De besteding van die middelen is daarbij ook een belangrijk element. Ik raad het voorstel van de heer Roosenboom om meerdere redenen af. Het lid Roosenboom: Het is geen voorstel van de heer Roosenboom, hij is maar een radertje van een belangrijke en de grootste groepering uit

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1989 | | pagina 108