-48- die reëel zijn. Ik zeg U wel toe dat wij als Werknemerspartij beslist reëel zullen zijn en zullen zorgen, als het aan ons ligt, dat die 85% in ieder geval niet hoger wordt. De reinigingsrechten zullen uit zichzelf stukken stijgen. Het lid Frietman-HoppenerOp bladzijde 6 van onze algemene beschouwingen staat een voorbeeld om de afvalstoffenheffingverhogingen uit te smeren tot 1992. De afgelopen jaren werd steeds gekonstateerd dat de jaarrekeningen met een positief saldo afsloten. Er is nog een restant van circa f 55.000,toegestaan als saldi-reserve, hetgeen zou mogen worden benut. In het antwoord op de algemene beschouwingen gehouden rentepraatje gaat naar onze mening niet helemaal op. Zeker als men hier in meeneemt de positieve rente als het in een fonds zou worden gestort. Wat het hele verhaal tot het jaar 1992 loopt, denken wij het volledig bedrag van f 177.000,niet eens nodig te hebben voor fondsvorming. Zeker niet als zal blijken dat de bewustwording onder de inwoners effekt heeft. De mensen ineens konfronteren met maar liefst f 28,verhoging, hierover moet men niet te makkelijk denken. Ons uitgangspunt blijft geleidelijk verhogen. De afspraak luidde ook zo dat jaarlijks 5% verhoogd zou worden. Dat is onze keuze en ik wil hiertoe een amendement indienen. De voorzitter; Dat doet U zo direkt in de tweede termijn neem ik aan? Of wilt U het nu al voorlezen dan kan er in tweede termijn op ingeschoten worden. Het lid Frietman-HoppenerHet amendement luidt "De raad van de gemeente Halsteren in vergadering bijeen op 24 november 1988, stelt het kollege voor de voorgenomen afvalstoffenheffing voor het jaar 1989 te verhogen met 5% ten opzichte van het jaar 1988. Ter financiering van dit voorstel kan gebruik gemaakt worden van de middelen zoals aangegeven op bladzijde 6 van de algemene beschouwingen van de Partij van de Arbeid". De voorzitter: Meneer Roosenboom ik heb daar straks al een paar keer gezegd ik zal de diskussie niet aangaan van onrechtvaardig en over één kam. U zegt dit systeem in Halsteren. Ik heb daar net al gezegd dit is het systeem in 99,9% van de Nederlandse Gemeenten. Dit is niet het systeem van Halsteren. Ik vind het een aardig verhaal, gemiddeld moet hetzelfde opgebracht worden, de één minder de ander meer. We hebben daarnet ook andere voorbeelden van gehad over bepaalde inkomenspolitiek, ik ga dat niet herhalen. Ik wil er maar een zaak bijstellen. U zegt in een adem net zo rustig tegen ons wij moeten dat afval gaan scheiden enzovoorts. U moet mij maar eens vertellen hoe dat met de plastic zakken werkt. In de algemene beschouwingen hebben alle partijen dat gezegd, hoe moeten we dat gaan doen? Ik vind inderdaad dat we afval moeten gaan scheiden en dan praten we over kontainers. Dan praten we helemaal niet meer over plastic zakken. Ik denk dat het een hele slechte zaak zou zijn wanneer de gemeenteraad van Halsteren daar over heen zou gaan en nu qua heffing terug naar het zakkensysteem zou gaan. Ik vind dat dat een hele slechte zaak is. U moet kijken naar de opbouw van de kosten en dan zult U zien dat de kapaciteitskosten op dit moment al 70% zijn van de kosten van het totaalbedrag van f 556.000, Variabel, dat is dan stortrecht, dat is op dit moment 30%, U zult er van uit moeten gaan dat die kosten vele malen hoger zullen worden maar dan niet meer alleen variabel maar zeker ook voor een groot deel vast zullen gaan worden. Het zal echt niet zo zijn dat wij niet een evenredig deel zullen moeten gaan betalen aan verbrandingsovens. Dan zullen zij echt niet zeggen "gemeente jullie doen het zo goed betalen jullie maar minder", je zult gewoon een veel L? .f

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 49