f e boiq lïuv s A JsH .0 aslq si ioovt*a .nsbÏBdoi Isobabxsdgibsbïi uB0 isbüJtm 3sw nsirioBal r 3sb sib nr w 3Bh t,V0I 1 9lb XV n ox l0sd at .nsbtrow blBB3sd ;tfor> rfooi ih i nabsow >ooi bl aslsd 113*3&ia£ s rsbnlai ?a lab «naTsovnl girrarr maalsxz n1 s383SfiI ab 3eb ssifr dosq agalXojf isd llaari TSab sv fDi? ibeai ixsgiixjuagso su .irx^ J8sg n^xs iniXj 8! slaag hnaiaddlxdod aol taq naleaXagnlatosa ab lab rra o-fagnlginlsr ^ib £±w nalllW .lee^Ia qo ajJaerf 3.six .ti9790V 93 res IXuv Tabnlin 0939dbïq fiw 093eojn ftsb h% 09n0ts»g i9±Ioafl33aq sb no jff;lXeXBsbloCMf xsXrf 3sd t,X<f JbW Bi bgXnl9"r3n039V 2(3938 OS 3ev liuv 39d 39 Jalavis o^ls 3ab 3brow nsvogsgssm sib iaag >fss oiiat dl 9li38ubn± sb 3iu dooi 3mojf 3sb nsddsri 3svo 3srf K >39g ibïow 3iib .n^is assliavssv s3o?g 9b 3efa 3ab nssms^ iq 3soa a as noïd 9b ^ld 3sb 9^. 3sb dusb jil .bgsssg 3bi r9llujii338q 9b t^d 3si« as nabuorlioov ifeab 9^ Jbo.i B9dd3d a39i os ale bis rsd 389d n^is 9id -angbuodaiud 39inain sisbna io n99 sb qo 3ab no ,ai bsog 39 en usi [8 39f) 0SV do03 JBO X938TOOV 099 J9IH nSBtOJi tiW 0979Vsi qqa '8 a nav 386b t3b0iva36a^q 09793bI&I] 0i 39 <gni> ovS'I sa )8833aX9q-jJ 09 9aï93aXsH 9b o«-/ ï3ad qsXsg 39d 0939qbi 9ib tn9bnBe38099lXe ,a9(;J d -47- instantie al gezegd, wij zijn het met deze verhoging eens, omdat min of meer het profijtbeginsel gaat tellen. Dan bedoel ik daar uitdrukkelijk mee, niet individueel maar gezamenlijk. Wij blijven erbij dat gezocht moet gaan worden naar een grotere diversiteit in bijdragen. Dat is voor ons ook een duidelijk probleem, dat onderkent iedereen. Alleen, hoe kun je dat nu bepalen. Er zou iemand mee moeten gaan en dan zouden de mensen de zakken aan moeten geven zoals bij het chemisch afval de bedoeling was en dan zou je misschien gelijk moeten laten betalen. U begrijpt dat is niet uitvoerbaar. Wij zijn er voor dat de bevolking duidelijk gemaakt moet worden dat de kosten slechts minder worden als we gezamenlijk minder afval produceren. Alle ideeën over reducering en scheiding steunen wij, maar wel na een duidelijk kosten batenanalyse. Voorlopig kost het alleen minder als we minder tonnen storten. Goede voorlichting is een vereiste. Wij zien deze verhoging niet als een belastingheffing zoals sommigen doen voorkomen en dus kan het niet via de onroerendgoedbelastingWel zijn wij van mening dat wij via het gewest duidelijk mee moeten doen aan kostenbewaking en vooral ook de provincie kritisch volgen. Daar komen via het provinciaal afvalstoffenplan weer allerlei zaken op ons af die enorme kosten met zich mee zullen brengen. Vorig jaar hebben wij dit voorstel in deze vorm aangekaart. Waarom? Om duidelijk te maken, waarvoor betalen we. Een groot deel van alle ellende wordt ons weer van buitenaf via de provincie op ons bord gelegd. Ik zeg weer, kritisch blijven volgen en proberen de mensen inderdaad er warm voor te maken dat we voorlopig minder tonnen produceren en blijven zoeken naar oplossingen. Wat ik tot nu toe van de heer Roosenboom gehoord heb, dat lijkt nergens op. Het lid Van Eekelen: Wij als Werknemerspartij staan zeker niet om dergelijke verhogingen te trappelen. Het is niet niets. Het is bijna 35% waar dit mee verhoogd wordt. Gedeeltelijk wordt dat veroorzaakt door het duurdere tarief dat wij moeten betalen voor het storten en gedeeltelijk omdat wij een versnelde inloopprocedure hebben. Die inloopprocedure die U stelt in Uw stuk, om zo snel mogelijk naar die 90% te komen, die delen wij maar gedeeltelijk. Voor ons is de maat na deze verhoging, of na deze percentagestijging naar 85%, vol. Volgend jaar als Kragge I in werking getreden zal zijn, dan hoef je er geen 5% bij te doen, want we zullen waarschijnlijk toch wel gekonfronteerd worden met 50%. Dat automatisme wat U hier schrijft, om in 1990 te komen tot 90%, daar zult U ons als Werknemerspartij zeker niet in vinden. Als er volgend jaar verhogingen plaats zouden moeten vinden, dan moeten ze op andere zaken gekort worden. Dat is het plan zoals het daar straks naar voren gebracht is door U en daarbij zullen wij kritisch bekijken waar wat te halen is. Wij vinden de maat meer als vol. Toch zijn wij ook steeds nog van mening dat geen eerlijke verdeling gemaakt wordt aan de lasten die onze burgers opgelegd krijgen en dan bedoelen wij de individuele burger alszodanig. U weet dat wij daar 3, 4 jaar geleden echt voor geknokt hebben. Wij hebben toen hetgeen de heer Roosenboom voorstelt, gedeeltelijk kohierbelasting, gedeeltelijk zakken, niet kunnen halen binnen deze raad. Wat dat betreft zijn wij vrij redelijk demokratisch. Wij hebben ons daar bij neergelegd, maar wij hebben ons nooit neergelegd dat er maar één tarief zou zijn, in dit geval dan twee, omdat er ook onbebouwd is. Die zijn bijna te verwaarlozen die paar honderd gezinnen. Dan praat je maar over centenwerk. Wij zullen deze keer instemmen. U bent met Uw begroting dan sluitend. Het past ons niet om een brede broek aan te trekken, om geen alternatieven aan te dragen 0.1 BDDX0T9S gBTDBd ,xb aai 3 Oil 090- d 1S3SOOT J8SSfll Sad BÏb 3Bb tnB-XB3U .09lB:- >d ISO® "taliuvTfav ab «tfsgol ;<->h*:4 n. n :jQOb risol Id: j noqod usddss alb ns^soar sS xiixiba^ J®ii 1? I Ik -y I Of)j* >J[i 01SOY93 JblOV ÖÏS i dq -,u-b to 30sn O I -t n h aatxa ex J $0SgaG 0fi pfol 8X sb 0 03 3sojyr 0 13SS a3 1t iv ftff -rRü -r MOnl"1rtfnQ'| a'» f f f -.I rr««e -K- VIr* - - kA If! i'ffl ;i ft d 11k o r> rtoi i tn*.T *inr' Q0 >J* >- f - -J vl /-•-» r 'iviv - vj s-Lsj ,(ij^uiU3^ih dSulUiv juu~ts>iT vJu IIX h i L S^l^iSlai j9B000 W 9U393 3IOl3! )o 099 tab j l.'sbJti

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 48