c r tv -42- iets van Opbouwwerk afbouwen, dat we daar dan in dat kader wachtgeld zouden krijgen om dan bepaalde verplichtingen na te komen. Het is niet zo dat als wij vandaag besluiten dat als we iets van Opbouwwerk afbouwen dat we dan daar in dat kader wachtgeld krijgen. Die koppeling is er niet. Ik bespeurde dat even uit de opmerking van de heer Somers. Het is zo dat wij kortingen hebben gekregen die in het welzijnsplan ook worden aangehaald. We krijgen een korting van x-gulden en dan krijgen we vier jaar lang die kompensatie. Wij hebben vorig jaar bij het Opbouwwerk in het kader van die korting die wij van het rijk kregen een bepaalde beperking van subsidie doorgevoerd. Wij hebben van die 80 uren, ik praat zo even uit het hoofd, van die 80 uren die wij aan daadwerkelijke opbouw en sociaal cultureel werk in huis hadden, en daarnaast 20 administratie-uren, hebben we een deel afgehaald. Er zijn 32 uren afgevloeid bij Opbouwwerk. Die vloeien dan af struktureel, maar daar komen verplichtingen uit voort. Die verplichtingen zitten gewoon in dit bedrag in, in het verzoek van Opbouwwerk van f 180.000,of f 190.000, Daar zit een bepaald bedrag in voor wachtgeldverplichtingen die ze als stichting hebben en uiteraard als gemeente denk ik toch zeker moreel en formeel zijn te subsidëren aan de stichting Opbouwwerk. De werkelijke subsidie is aanzienlijk lager dan het bedrag dat hier genoemd staat. Ten aanzien van de aspekten die de heer Somers net even aanhaald, denk ik dat U allemaal op de hoogte gesteld bent van de brief van het Opbouwwerk waarin duidelijk uiteengezet is wat voor hun de hoofddoelen zijn van de tijdbesteding die zij met de werkers hebben. De heer Somers heeft daar ook een aantal zaken van aangehaald, maar ik denk dat wij ons wellicht als raad toch ook moeten beperken tot die hoofdindeling. Ik heb de brief er nog niet bijgepakt, maar ik zal dat zo doen, ik dacht met name jeugdwerk, vrouwenaktiviteiten in een wat ruime zin des woords waarbij je dan woonwagenwerk zou kunnen beschouwen, en ondersteuning in Lepelstraat van 12 uur. Dat zijn zaken die daar in elk geval in begrepen zitten. Verder hebben wij natuurlijk het apparaat Opbouwwerk die toch ook een funktie vervult die in Lepelstraat door S.K.W. vervult wordt in het kader van stencilwerk en dergelijke en waar dan met name ook die administratieve kracht een rol in vervult. Wij zijn zeker nog niet zo ver dat wij vinden dat het Opbouwwerk geen funktie heeft, anders hadden wij U in het kader van het welzijnsplan niet voorgesteld om wel tot subsidiëring over te gaan. Het kollege is er op dit moment niet voor om dat verder af te bouwen. U zou dat best mee kunnen geven om dat nogmaals struktureel te gaan bekijken. Wij hebben vorig jaar die diskussie gehad. Toen is met name vanuit de raad toch nog al wat verzoeken gekomen om niet zo rigoreus daarmee om te gaan. Er zijn toen zeker groeperingen geweest die gepleit hebben om dat niet te doen. Wij hebben gemeend dat toen wel te moeten doen in het kader van die bezuinigingen die ons werden opgelegd. Wij zien op dit moment geen aanleiding om dat verder voort te zetten buiten datgene wat wij over de vakante uren geschreven hebben in het welzijnsplan. Het lid SomersTer verduidelijking, het voorstel luidt om het Opbouwwerk geheel te laten vervallen, met dien verstande dat de verplichtingen die er nog aankleven voor de volgende jaren, dat we die vanzelfsprekend moeten nakomen. De financiën die daardoor beschikbaar komen, ook op langere termijn, dat heb ik daarnet al aangegeven, kunnen dit jaar reeds gebruikt worden om bijvoorbeeld afvalstoffen op een andere manier te regelen. Dat is een motief wat ik daar straks niet zo nadrukkelijk genoemd heb. Verder heb ik er niets aan toe te voegen. Ik blijf bij mijn eerste termijn.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 43