c
r
tv
-42-
iets van Opbouwwerk afbouwen, dat we daar dan in dat kader wachtgeld
zouden krijgen om dan bepaalde verplichtingen na te komen. Het is niet
zo dat als wij vandaag besluiten dat als we iets van Opbouwwerk
afbouwen dat we dan daar in dat kader wachtgeld krijgen. Die koppeling
is er niet. Ik bespeurde dat even uit de opmerking van de heer Somers.
Het is zo dat wij kortingen hebben gekregen die in het welzijnsplan
ook worden aangehaald. We krijgen een korting van x-gulden en dan
krijgen we vier jaar lang die kompensatie. Wij hebben vorig jaar bij
het Opbouwwerk in het kader van die korting die wij van het rijk
kregen een bepaalde beperking van subsidie doorgevoerd. Wij hebben van
die 80 uren, ik praat zo even uit het hoofd, van die 80 uren die wij
aan daadwerkelijke opbouw en sociaal cultureel werk in huis hadden, en
daarnaast 20 administratie-uren, hebben we een deel afgehaald. Er zijn
32 uren afgevloeid bij Opbouwwerk. Die vloeien dan af struktureel,
maar daar komen verplichtingen uit voort. Die verplichtingen zitten
gewoon in dit bedrag in, in het verzoek van Opbouwwerk van
f 180.000,of f 190.000, Daar zit een bepaald bedrag in voor
wachtgeldverplichtingen die ze als stichting hebben en uiteraard als
gemeente denk ik toch zeker moreel en formeel zijn te subsidëren aan
de stichting Opbouwwerk. De werkelijke subsidie is aanzienlijk lager
dan het bedrag dat hier genoemd staat. Ten aanzien van de aspekten die
de heer Somers net even aanhaald, denk ik dat U allemaal op de hoogte
gesteld bent van de brief van het Opbouwwerk waarin duidelijk
uiteengezet is wat voor hun de hoofddoelen zijn van de tijdbesteding
die zij met de werkers hebben. De heer Somers heeft daar ook een
aantal zaken van aangehaald, maar ik denk dat wij ons wellicht als
raad toch ook moeten beperken tot die hoofdindeling. Ik heb de brief
er nog niet bijgepakt, maar ik zal dat zo doen, ik dacht met name
jeugdwerk, vrouwenaktiviteiten in een wat ruime zin des woords waarbij
je dan woonwagenwerk zou kunnen beschouwen, en ondersteuning in
Lepelstraat van 12 uur. Dat zijn zaken die daar in elk geval in
begrepen zitten. Verder hebben wij natuurlijk het apparaat Opbouwwerk
die toch ook een funktie vervult die in Lepelstraat door S.K.W.
vervult wordt in het kader van stencilwerk en dergelijke en waar dan
met name ook die administratieve kracht een rol in vervult. Wij zijn
zeker nog niet zo ver dat wij vinden dat het Opbouwwerk geen funktie
heeft, anders hadden wij U in het kader van het welzijnsplan niet
voorgesteld om wel tot subsidiëring over te gaan. Het kollege is er op
dit moment niet voor om dat verder af te bouwen. U zou dat best mee
kunnen geven om dat nogmaals struktureel te gaan bekijken. Wij hebben
vorig jaar die diskussie gehad. Toen is met name vanuit de raad toch
nog al wat verzoeken gekomen om niet zo rigoreus daarmee om te gaan.
Er zijn toen zeker groeperingen geweest die gepleit hebben om dat niet
te doen. Wij hebben gemeend dat toen wel te moeten doen in het kader
van die bezuinigingen die ons werden opgelegd. Wij zien op dit moment
geen aanleiding om dat verder voort te zetten buiten datgene wat wij
over de vakante uren geschreven hebben in het welzijnsplan.
Het lid SomersTer verduidelijking, het voorstel luidt om het
Opbouwwerk geheel te laten vervallen, met dien verstande dat de
verplichtingen die er nog aankleven voor de volgende jaren, dat we die
vanzelfsprekend moeten nakomen. De financiën die daardoor beschikbaar
komen, ook op langere termijn, dat heb ik daarnet al aangegeven,
kunnen dit jaar reeds gebruikt worden om bijvoorbeeld afvalstoffen op
een andere manier te regelen. Dat is een motief wat ik daar straks
niet zo nadrukkelijk genoemd heb. Verder heb ik er niets aan toe te
voegen. Ik blijf bij mijn eerste termijn.