*5 W -3- het daar mee eens zijn of niet, maar je kunt het als kollege toch niet zo maar naast je neer leggen. Hetzelfde gebeurt met een voorstel van Gemeentebelangen over een Private Public Partnership met betrekking tot een overdekte zwemakkommodatie in Halsteren. Vergelijkend met Uw antwoord lijkt het dat U de opmerking van Gemeentebelangen niet eens gelezen heeft. U begrijpt heel duidelijk niet dat de raadsfrakties zich hier geruime tijd serieus mee bezig houden. De V.V.D. vindt dat U de plicht heeft om op alle vragen konkreet te reageren. Hoe zou dat nu beter kunnen dan in Uw schriftelijke beantwoording van de gestelde vragen aan de raad. Wanneer U nu zegt dat de reden is dat het kollege niet kompleet is, dan wil ik dat graag accepteren, maar volgend jaar graag meer volledig beantwoorden. Het lid SomersAllereerst een citaat uit Uw nota van aanbieding "het is de taak van de raad om besluiten tot beleidsaanpassing te nemen die nodig zijn om de begroting op termijn sluitend te houden". U als kollege voelt daar niet zo veel voor meen ik te begrijpen. Het blijkt ook dat gezien de daling van de algemene uitkering, het uitkeringspercentage wat terugloop van 520 naar 506, de middelen op het investeringsschema nog steeds oplopen tot 1992 tot f 136.000, zo dat de toekomst zal inhouden dat we steeds met een tekort zullen blijven kampen. Het betekent dat Uw antwoord op de algemene beschouwingen, -waar mevrouw Wiersema daar net al heel duidelijk op doelde-, dat de Groepering Leefbaarheid een aantal voorzetten geeft, bepaalde ideeën poneert, die dan niet zo maar zonder meer overgenomen worden, maar dat die een beetje aan de kant geschoven zijn. Wij vinden dat jammer. Wij denken dat die in de toekomst heel hard nodig zal zijn om deze overwegingen te doen. U neemt er eentje van over en dat is een diskussienota die U gaat produceren omtrent het privatiseren van bepaalde zaken binnen onze gemeente. Ik mis echter ook een diskussienota, eventueel welke voorzieningen wij in Halsteren wensen te handhaven. Welke prioriteiten gaan wij in de toekomst stellen. Wij kunnen toch ook niet elk jaar bij onze inwoners aankomen met, of verhoging van de afvalstoffenheffing, of verhoging van onroerendgoedbelasting, of verhoging van dit of dat. Ik denk dat we in de toekomst struktureel naar oplossingen zullen moeten zoeken. Wanneer dan straks Sportfondsen ook nog met een voorstel komt om een miljoen te investeren om het zwembad aantrekkelijker te maken als slechtweerakkommodatiedan betekent dat niet dat het zwembad meer bezocht gaat worden, maar dat de sociale aantrekkelijkheid verhoogd wordt. De initiatieven die zo links en rechts doorklinken tot het verwezenlijken van een bad van partikuliere zijde gaat U ondersteunen in Halsteren. Wij hopen dat U dat ook daadwerkelijk zult blijven doen. Straks bij de diverse andere punten zullen wij toch met voorstellen komen om andere middelen te vinden om de begroting op termijn sluitend te houden. Ik hoop dat anderen de ernst van de zaak inzien. Een goede zaak vonden wij het voorstel van de Partij van de Arbeid in de algemene beschouwingen, afspraken die in het verleden gemaakt zijn. 5% verhogen van de afvalstoffenheffing om zodoende te komen tot 90% dekking is ons inziens een goede zaak. Dat hoeft niet zo rigoreus te gebeuren. Ook al wordt het op korte termijn duurder. Bij onze inwoners, -wij zitten hier als vertegenwoordigers van onze Halsterse bevolking-, is er een groot percentage waar elk jaar meer in de bus rolt dan alleen maar de accept-girokaart van de afvalstoffenheffing. Wij moeten zoeken naar andere middelen. Het principe van de vervuiler betaalt is een mooi principe. We krijgen als raadsleden ook nogal het een en ander om onze oren geslingerd in Uw antwoord. Ik ben het daar

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 3