-36- daar handen en voeten aan moeten geven, maar ik denk dat dat een beleid is wat we zeker niet alleen als gemeente Halsteren moeten doen. Dat hebben wij alleen gepoogd aan te geven in het antwoord. Dat lukt ons gewoon niet. Zo realistisch moeten we zijn, we moeten alleen blijven duwen in het Streekgewest dat zulke zaken grootschaliger van de grond komen. Dat moeten we doen. Niet denken dat we hier in Halsteren als we het daar voor elkaar hebben dat het dan geregeld is. Zo werkt het niet. Meneer Roosenboom die heeft iets over de riolering, daar zal wethouder Sinke zo direkt op ingaan. Meneer Mens heeft dacht ik geen vragen maar een bijval voor het kollege Mevrouw Frietman heeft ook in relatie gezegd als je de zaak terug kunt dringen dan heeft dat ook voordeel.Ik heb dat daarstraks in het begin van deze zitting ook gezegd, het is alleen ons wat te vaag om te zeggen dan zou dat misschien wel eens tot 20% reductie kunnen leiden. Om daar dan je financieel beleid en je verwachtingen als zodanig in te vullen, ik denk dat dat gevaarlijk is. Een gezond financieel beleid is ook gewoon nodig om voor dat gezonde milieu te zorgen. Wethouder SinkeAanvullend wil ik opmerken in de diskussie over de riolering, zowel naar mevrouw Frietman als naar mevrouw Wiersema toe, dat ik eigenlijk het klein chemisch afval een goed voorbeeld vind voor het handelen naar de toekomst toe. Wij hebben gekozen voor een apart handelen met heel goede resultaten, met extra kosten, maar het loopt niet synchroon met het gewest. Dat is gewoon jammer. Daar is het nu nog wat ingekaderd als een proefmoment en als zodanig kan het ook. Het betekent eigenlijk dat het een vrij korte loop kan hebben bij ons. Als we echt iets aan het milieu willen doen dan zijn we er allemaal van overtuigd dat het grootschalig zal moeten gebeuren. De kans bestaat dat we dit experiment te zijner tijd in moeten leveren, maar dan heeft het een zekere waarde. Naar de toekomst toe is dat gevaar nog veel groter denk ik. Ook daar geldt dat we het met zijn allen grootschalig zullen moeten doen. De verwachtingen zijn zo dat wij binnen vier, vijf jaar resultaten kunnen verwachten, Een groot gevaar is egotripperij van alle gemeenten afzonderlijk die dat gaan belemmeren. Daar zitten wel verschrikkelijke kosten mee. Dat gescheiden inzamelsysteem met gescheiden kontainers vraagt behoorlijke offers. Past het dan in het gebeuren. Ik denk dat onze gedachten in dat opzicht parallel moeten gaan met het gewest, dat we daar hard aan moeten studeren en dan moeten proberen binnen vier, vijf jaar een goede oplossing ter tafel te hebben met een goede verwerking en zo mogelijk een goede beperking. Die beperking die mevrouw Frietman bedoeld hoeft niet alleen in het dorp zelf. Die geldt voor heel ons volk. De grote beperking begint natuurlijk op het moment van kopen, van aanschaf van artikelen die een veel te grote verpakking hebben en een veel te grote luxe met een grote omvang of dingen die heel moeilijk verteren. Dat hoeven we niet alleen als Halsteren te doen. We mogen daar best aandacht voor vragen, dat is onze taak, maar het zou ook centraal en gewestelijk moeten gebeuren naar de toekomst toe. Vandaar dat we eigenlijk in een beetje moeilijke tijd zitten. We willen veel en eigenlijk moeten we behoudend optreden. Eigenlijk moeten we ons meer mentaal richten naar de toekomst en ook een beetje bereid zijn van de eigenaardige dingen of initiatiefjes in te leveren ter wille van het grote geheel. Dat is denk ik voor de komende vier, vijf jaar, toch het hele eieren eten. Wij zijn daar best mee bezig, wat U zei over de compostvaten. Je vlucht ook zo makkelijk in schijndingen. Wij weten dat echt wel. Onze

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 37