-33- hiermee bedoeld. Dat is voortreffelijk beantwoord. Wij hebben ook gevraagd naar de leeftijd. Waarom hebben wij dat gevraagd. Zoals U wel bekend, is op het ogenblik een diskussie gaande met betrekking tot de leeftijd van her- en omscholing. Moet dat stoppen met 30 jaar, stoppen met 40 jaar, stoppen met 50 jaar? De vakbonden hebben deze diskussie landelijk aangezwengeld, maar de leeftijd is hier niet genoemd. Wij willen graag op deze vraag die wij gesteld hebben in onze algemene beschouwingen een antwoord krijgen. Wethouder Sinke: Mevrouw Frietman, U denkt er wat anders over dan wij. Dat wisten wij eigenlijk wel. Dat heeft U uit ons antwoord duidelijk gemerkt. Voor ons blijft de grote vraag waar is het eind van een dergelijk gebeuren. U noemt als voorbeeld een miljoen uit Tilburg uit het Grondbedrijf. Hoe zijn ze terecht gekomen. Ik heb daar geen mening over of men daar in enige mate in geslaagd is om dat op een juiste wijze te doen. Als er iets in het minimabeleid zou moeten gebeuren en zou kunnen gebeuren dan denk ik dat dat via de rijksmiddelen en rijksuitkeringen zou moeten gebeuren en dan zou dat een goede zaak zijn indien onze ekonomie daar mogelijkheden toe biedt. Het is altijd nog zo dat bij alle fijnschaligheid die die regeling kent, dat dat juist het verschil is in minima. Die regeling zou nog verfijnder moeten zijn en dat laat juist de uitvoering en de kontrole vaak niet toe. In dat opzicht zitten we op het eind van onze kapaciteit en dat maakt het verschrikkelijk moeilijk. Alle dingen die heel aardig zijn, aanvulling hierop, hebben dezelfde gebreken. Vandaar dat wij eigenlijk zeggen wat ook de overheid zegt en zoals het ook zo vaak voorkomt blijkt het initiatief met veel verve te worden gebracht, maar als je dan de praktijkervaring ziet, dan valt het ook verschrikkelijk tegen. Ik denk dat als onze ekonomie dat toelaat en als we landelijk iets kunnen doen in het totaalgebeuren, dat het ook in de lijn van de huidige manier zal moeten geschieden en niet allerlei variaties door de gemeente bedacht, die ook weer tot grote onrechtmatigheden kunnen leiden. Ik geloof dat we erg duidelijk geweest zijn in ons antwoord. Ik heb er begrip voor dat U anders denkt, maar ik kan er verder ook niet op in gaan. Meneer Mens, ik denk dat we voor U de leeftijden voor her- en omscholing ter visie moeten leggen, ik kan ze U op dit moment ook niet precies geven. U krijgt ze. De voorzitter; Ten aanzien van mevrouw Frietman, bejaardenbeleid, met name koördinatie dacht ik dat ze nog ingebracht had. Het is zo dat wij op dit moment een samenwerkingsverband hebben op dat gebied met de gemeente Steenbergen, het gekoördineerd bejaardenwerk, waar met name een aantal zaken door behartigd worden in elk geval. Onze mening met de huidige bezetting ook goed behartigd wordt. Het is wel eens anders geweest, we hebben er ook wel eens over gediskussieerdook in de kommissie Welzijn waarbij dan ook overwogen werd of we het niet zelfstandig moesten gaan doen, gezien de situatie van het laatste anderhalfjaar, sinds ook de nieuwe werker er is, ik heb signalen dat dat goed loopt dus die noodzaak om dat nu verder te gaan wijzigen is nu niet aan de orde. Het lid Frietman-HoppenerEven onze reaktie op wat de heer Mens net zei of hoe hij reageerde, het kan van mijn kant een ommissie zijn. Hij vraagt mij om in de spiegel te kijken, dat ga ik straks meteen doen. Heb ik het nu verkeerd begrepen of de heer Mens? Ik doelde hier op de huidige toezegging tot financiële steunverlening. De voorzitter; Ik denk dat bedoeld werd, U doelde op het aspekt leerlingenvervoer, ik denk in relatie tot minimabeleid. Ik heb

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 34