r 1nu IX tsb ,rri >!c »W .itfis "is stb fi r islsgsi nz&g 33 inoo^anuji sb i>2axö& 4*\ tt -32- betrokken. Wij hebben een postje op de begroting staan om zaken aan te kopen die plotseling op de markt zouden komen. Daar zijn we blij mee, dat houden we in de gaten. Als er bij aktiviteiten en tentoonstellingen, iets specifieks uitkomt, dan zijn we er bij. We hebben goede kontakten via onze ambtenaren met de mensen van de Wittenhorst. Is daar iets te doen, dan zijn we ook in beeld. Het lijkt mij eigenlijk, zoals het nu werkt, een goede zaak. Die kommissie kent onze achtergronden, weet wat de bedoeling van de raad is en weet dat het zeker niet de bedoeling van de raad is om die f 5.000,zo maar jaarlijks uit te geven. Het is meer een reservering voor zaken die naar ons toekomen. Wij willen proberen naar de kunst, mensen die kunst bedrijven in onze gemeente met onze niet zo grote gebouwen heel duidelijk in beeld te zijn. We hebben zo alles wat U noemde, de Wittenhorst, de raadsleden, een wethouder, ambtenaren die met U meedenken en als er inderdaad mogelijkheden opduiken of als er aktiviteiten zijn waarvan iedereen zegt, daar moet je iets aan doen, vrij gemakkelijk naar de gemeente komen. Wij weten dat deze mensen heel attent zijn door heel deze gemeente en we voorkomen juist hierdoor dat een struktuur ontstaat die ook weer tot aankopen leidt of tot akties op het moment dat het echt niet nodig is. Wij zijn heel tevreden over de werkwijze tot op heden. Een kommissie is ook niet altijd de oplossing. Ik ben best dankbaar dat het zonder kommissie ook goed werkt. De voorzitter: Gezien het tijdstip wil ik U voorstellen om even tot vijf over half tienU wilt dit eerst afmaken? Oké dan maken we dit af. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. SOCIALE VOORZIENINGEN EN MAATSCHAPPELIJK WERK. Het lid Frietman-HoppenerHet aspekt sociale voorzieningen en maatschappelijk werk. De fraktie Leefbaarheid sprak er al over. Het steeds weer terugkerend argument dat financiële hulp aan minder draagkrachtigen een rijksaangelegenheid zou zijn vindt de Partij van de Arbeid een onterechte redenering. Het ligt er natuurlijk ook maar net aan welke termen je in de beantwoording hanteert. U noemt het inkomenspolitiek en derhalve aan het rijk verbonden. Wij noemen het liever een minimabeleid en aan dat beleid kan de gemeente Halsteren zelfstandig vorm geven. Vele grote en kleinere gemeenten als Steenbergen, Putte, Bergen op Zoom en Tilburg zijn hier al mee gestart. Ook de zojuist besproken kwestie leerlingenvervoer kan hierin meegenomen worden. De werkgroep ontwikkelingssamenwerking is een voorbeeld van een zelfstandig gemeentelijk beleid waar men verder mee uit de voeten kan. Het kan dus wel degelijk. Als noot, de gemeente Tilburg haalde 1 miljoen uit het Grondbedrijf voor financiële middelen tot minimabeleid. Tot slot nog een suggestie, de afdeling Sociale Zaken zou misschien nu eens kunnen onderzoeken of de huidige versnippering van bejaardenbeleid kan toegroeien naar een welzijnsorgaan. De deskundigheid hebben wij toch in huis. De heer Mensen doet zeer goed werk, dat echter wel erg persoonsgebonden gebeurt op dit moment. Wellicht kan bij de andere gemeenten worden geïnformeerd hoe dat bij hen verloopt. Het lid MensIk reageer niet op wat mevrouw Frietman namens de Partij van de Arbeid gezegd heeft, maar ik wil ze toch aanraden om even in de spiegel te kijken. Het gaat om her- en omscholen van langdurig werklozen. Wij hebben gevraagd welke doelgroepen worden

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 33