r
1nu
IX tsb ,rri >!c
»W .itfis "is stb
fi r islsgsi nz&g 33
inoo^anuji sb i>2axö&
4*\
tt
-32-
betrokken. Wij hebben een postje op de begroting staan om zaken aan te
kopen die plotseling op de markt zouden komen. Daar zijn we blij mee,
dat houden we in de gaten. Als er bij aktiviteiten en
tentoonstellingen, iets specifieks uitkomt, dan zijn we er bij. We
hebben goede kontakten via onze ambtenaren met de mensen van de
Wittenhorst. Is daar iets te doen, dan zijn we ook in beeld. Het lijkt
mij eigenlijk, zoals het nu werkt, een goede zaak. Die kommissie kent
onze achtergronden, weet wat de bedoeling van de raad is en weet dat
het zeker niet de bedoeling van de raad is om die f 5.000,zo maar
jaarlijks uit te geven. Het is meer een reservering voor zaken die
naar ons toekomen. Wij willen proberen naar de kunst, mensen die kunst
bedrijven in onze gemeente met onze niet zo grote gebouwen heel
duidelijk in beeld te zijn. We hebben zo alles wat U noemde, de
Wittenhorst, de raadsleden, een wethouder, ambtenaren die met U
meedenken en als er inderdaad mogelijkheden opduiken of als er
aktiviteiten zijn waarvan iedereen zegt, daar moet je iets aan doen,
vrij gemakkelijk naar de gemeente komen. Wij weten dat deze mensen
heel attent zijn door heel deze gemeente en we voorkomen juist
hierdoor dat een struktuur ontstaat die ook weer tot aankopen leidt of
tot akties op het moment dat het echt niet nodig is. Wij zijn heel
tevreden over de werkwijze tot op heden. Een kommissie is ook niet
altijd de oplossing. Ik ben best dankbaar dat het zonder kommissie ook
goed werkt.
De voorzitter: Gezien het tijdstip wil ik U voorstellen om even tot
vijf over half tienU wilt dit eerst afmaken? Oké dan maken we
dit af.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
SOCIALE VOORZIENINGEN EN MAATSCHAPPELIJK WERK.
Het lid Frietman-HoppenerHet aspekt sociale voorzieningen en
maatschappelijk werk. De fraktie Leefbaarheid sprak er al over. Het
steeds weer terugkerend argument dat financiële hulp aan minder
draagkrachtigen een rijksaangelegenheid zou zijn vindt de Partij van
de Arbeid een onterechte redenering. Het ligt er natuurlijk ook maar
net aan welke termen je in de beantwoording hanteert. U noemt het
inkomenspolitiek en derhalve aan het rijk verbonden. Wij noemen het
liever een minimabeleid en aan dat beleid kan de gemeente Halsteren
zelfstandig vorm geven. Vele grote en kleinere gemeenten als
Steenbergen, Putte, Bergen op Zoom en Tilburg zijn hier al mee
gestart. Ook de zojuist besproken kwestie leerlingenvervoer kan hierin
meegenomen worden. De werkgroep ontwikkelingssamenwerking is een
voorbeeld van een zelfstandig gemeentelijk beleid waar men verder mee
uit de voeten kan. Het kan dus wel degelijk. Als noot, de gemeente
Tilburg haalde 1 miljoen uit het Grondbedrijf voor financiële middelen
tot minimabeleid. Tot slot nog een suggestie, de afdeling Sociale
Zaken zou misschien nu eens kunnen onderzoeken of de huidige
versnippering van bejaardenbeleid kan toegroeien naar een
welzijnsorgaan. De deskundigheid hebben wij toch in huis. De heer
Mensen doet zeer goed werk, dat echter wel erg persoonsgebonden
gebeurt op dit moment. Wellicht kan bij de andere gemeenten worden
geïnformeerd hoe dat bij hen verloopt.
Het lid MensIk reageer niet op wat mevrouw Frietman namens de
Partij van de Arbeid gezegd heeft, maar ik wil ze toch aanraden om
even in de spiegel te kijken. Het gaat om her- en omscholen van
langdurig werklozen. Wij hebben gevraagd welke doelgroepen worden