-2- OPENING: De voorzitter: opent de vergadering met het gebruikelijke gebed. Bericht van verhindering wegens ziekte is binnengekomen van de heer Graafmans en de heer van den Kieboom. Wij zijn vanavond bijeen om de begroting te behandelen en vast te stellen. De vorige keer hebben we dat hoofdstuksgewij s aan de orde gesteld het antwoord op de algemene beschouwingen en daarbij tegelijkertijd ook de nota van aanbieding. Ik dacht dat dat toen goed bevallen was, dus stel ik voor om dezelfde lijn als vorig jaar te hanteren. Dat houdt in dat we beginnen met agendapunt 1 en dat we dat dan hoofdstuksgewijs aan de orde stellen waarbij we hoofdstuksgewijs ook gewoon twee ronden doen. 1. NOTA VAN AANBIEDING EN ANTWOORD ALGEMENE BESCHOUWINGEN. FINANCIEN (tot en met pagina 4) Het lid MouwsIk heb het net al tegen U gezegd, omdat punt 1 van de agenda was Nota van Aanbieding en Antwoord Algemene Beschouwingen, had ik eigenlijk een algemeen verhaal. Ik zal proberen Uw volgorde duidelijk in de gaten te houden. Wij zullen niet opnieuw alles wat we via de Algemene Beschouwingen aangekaart hebben en waar wij afdoende antwoord op gekregen hebben, opnieuw hier aan de orde stellen. Dat is dubbelop en ons inziens overbodige tijd. Op de eerste plaats bedankt voor de uitvoerige beantwoording. Lof voor de taakstelling in 1991 te komen om voor 1 november te trachten de begroting vast te stellen. Iedereen weet wat de bedoeling daarvan is. Wij zijn het duidelijk mee eens dat de financiële positie minder rooskleurig is dan sommigen doen voorkomen. Met de meerjarenraming in de hand zullen we meer beleidsmatig moeten gaan handelen. Wij hopen dan ook dat in 1989 konkrete plannen op tafel zullen komen en we willen er graag aan meewerken om te komen tot een herschikking van de bestedingen en die manier het inkomstenpatroon, heffingen, leges retributies, belastingen, tarieven, hoe ze ook allemaal mogen heten, in de hand te houden. Dit zal in alle duidelijkheid aan de burgers voorgehouden moeten worden, omdat een ieder goed weet waar die middelen voor gebruikt worden. Wat de afvalstoffenheffing betreft zijn we hiermee ons inziens op de goede weg en het klinkt misschien een beetje cynisch, maar dit komt later bij punt 8 nog aan de orde. Wij zijn beslist geen voorstander van zodanig rigoreuze ombuigingen dat iets volledig afgeschaft wordt. Daar hebben wij in het verleden de zaak te zorgvuldig voor opgebouwd. Geleidelijkheid in alle openheid is ons devies. Het onttrekken van middelen aan de algemene reserve zal zo min mogelijk toegepast moeten worden, opdat de klap via het ontberen van renteopbrengst dubbel hard in de richting van de toekomst gaat. Het onderscheid tussen strukturele en incidentele bedragen, zowel aan de inkomsten als aan de uitgavenkant, zal duidelijk onderkend moeten worden Het lid Wiersema-DupréGraag een paar opmerkingen onzerzijds over de Algemene Beschouwingen. Over Uw antwoord daarop. U zegt daarin dat U het antwoord op de vragen van de frakties zo kort mogelijk wil houden. Niet elke vraag wil U afzonderlijk aan de orde laten komen en op konstateringen en herhalingen wordt niet ingegaan. Uw doel is kortheid en zakelijkheid. Voor de V.V.D. is er toch nog een ander doel, namelijk volledige openheid. De raad als hoogste orgaan heeft recht op een volledige reaktie van het college en daarmee bedoelen we ook elke raadsfraktieWij vinden het antwoord nu dikwijls vaag en onvolledig. Wanneer de grootste raadsfraktie in hun algemene beschouwingen een voorstel doet om Opbouwwerk op t.e doeken, dan kun je

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 2