-18-
plaatsen zijn waar het helemaal niet kan. Dat is het punt. Er zijn
plaatsen waar het totaal ontoelaatbaar is. Waar het levensgevaarlijk
is. Verder uit de regioplaatsen, plaatsen waar weinig kontrole is
oppert dat ook bezwaren. Wij hebben hier denk ik een jaar of zeven,
acht geleden ook heel uitvoerig over gesproken. Toen waren we zo ver
dat er bepaalde voorstellen waren om ergens een groot terrein te
maken. Gelukkig is dat niet doorgegaan. Ik denk dat dat ook een stuk
bewaking zou behoeven. Eigenlijk is het zo dat er in een goede
overlegsituatie nog wel uit te komen is. Er zijn situaties waar
eigenlijk misbruik gemaakt wordt van de tolerantie die wij hanteren
Die wagen wordt daar gewoon neergezet en ik vind het een
levensgevaarlijk gebeuren waarbij je heel gauw ongelukken hebt die
niet verantwoord zijn.
De voorzitter: Het is zo dat ten aanzien van de geparkeerde vracht
auto's er vrij frequent overleg is met de politie. Het is zo dat de
burgemeester of waarnemend burgemeester elke veertien dagen overleg
voert met de politie en dit is een onderwerp dat vele malen aan de
orde geweest is. Er zijn heel recent in een bepaald gedeelte, de Burg.
Elkhuizenlaan, een paar ongelukken gebeurd, dat mensen er gewoon op
rijden, de auto's staan daar onverlicht en degene die er bovenop rijdt
krijgt nog een bekeuring er bij. Dat is de konsekwentieIk denk dat
we zo niet met elkaar om moeten gaan. Ik ben het niet met de heer
Roosenboom eens dat hij zegt we moeten het oogluikend toe staan. Als
je met name de Burg. Elkhuizenlaan ziet, dat zijn levensgevaarlijke
situaties. Als je daar langs komt dan kun je niet meer zien wat er uit
de Schelpstraat komt. Het zijn situaties die we zeker niet voort
moeten laten gaan. Ik vind het ook vreemd dat hij dat naar voren
brengt. Hij zegt wij schrijven op het gebied van verkeer vrij veel
brieven en dat moeten we dit oogluikend toe staan. Ik vind dat
onbegrijpelijk. Er zijn echt gevaarlijke situaties. We moeten daar
gewoon een eind aan maken en dan moeten we de mogelijkheid maar groter
maken om ze ergens anders te parkeren als het vrachtauto's zijn, van
doorgaande aard, als het auto's van bedrijven zijn die een vestiging
in Halsteren hebben, dan denk ik dat die man moet zorgen dat hij zelf
een terrein heeft waar hij zijn wagens op kan zetten. In principe
horen die niet op de openbare weg te staan. Als elke neringdoende in
Halsteren zijn vrachtauto's en andere vervoermiddelen op de openbare
weg gaat zetten, dan wordt het een chaos en dat kan gewoon niet. Daar
moeten we niet omheen draaien en zeggen het zijn ook inwoners van
Halsteren, maar die hebben ook te maken met die andere inwoners. Als
we het over parkeren op de openbare weg hebben dan hebben we het over
verkeer en niet met de mogelijkheden van mensen om een auto te
stallen. Daar zijn terreinen toe aangewezen. Als de toegang tot die
terreinen, bijvoorbeeld bij het zwembad, niet goed is, dan moet die
maar verbreed worden, dan moet die maar beter toegankelijk gemaakt
worden. We moeten niet de ogen sluiten en het maar oogluikend toe
laten. Ik denk dat dat een slechte zaak is.
Wethouder Sinke: Mevrouw Wiersema wil ik beantwoorden. Ik denk dat
een onderzoek zoals U bedoelt, eigenlijk in een latere fase ter sprake
zal komen zo het al ter sprake komt. De onderzoeken die wij
noodzakelijk vinden voor de Dorpsstraat en voor de leefgemeenschap in
het dorp, de winkelfunktie en veel meer, is in eerste instantie een
achterhalen van de vraag waarom men daar is en of het ook op een
andere wijze kan, is veel meer gericht op de leefbaarheid van het dorp
zelf en de aktiviteiten van het winkelgebeuren in bepaalde delen en de
verhouding tussen die bepaalde delen. Dat is veel meer een voorafgaand