-18- plaatsen zijn waar het helemaal niet kan. Dat is het punt. Er zijn plaatsen waar het totaal ontoelaatbaar is. Waar het levensgevaarlijk is. Verder uit de regioplaatsen, plaatsen waar weinig kontrole is oppert dat ook bezwaren. Wij hebben hier denk ik een jaar of zeven, acht geleden ook heel uitvoerig over gesproken. Toen waren we zo ver dat er bepaalde voorstellen waren om ergens een groot terrein te maken. Gelukkig is dat niet doorgegaan. Ik denk dat dat ook een stuk bewaking zou behoeven. Eigenlijk is het zo dat er in een goede overlegsituatie nog wel uit te komen is. Er zijn situaties waar eigenlijk misbruik gemaakt wordt van de tolerantie die wij hanteren Die wagen wordt daar gewoon neergezet en ik vind het een levensgevaarlijk gebeuren waarbij je heel gauw ongelukken hebt die niet verantwoord zijn. De voorzitter: Het is zo dat ten aanzien van de geparkeerde vracht auto's er vrij frequent overleg is met de politie. Het is zo dat de burgemeester of waarnemend burgemeester elke veertien dagen overleg voert met de politie en dit is een onderwerp dat vele malen aan de orde geweest is. Er zijn heel recent in een bepaald gedeelte, de Burg. Elkhuizenlaan, een paar ongelukken gebeurd, dat mensen er gewoon op rijden, de auto's staan daar onverlicht en degene die er bovenop rijdt krijgt nog een bekeuring er bij. Dat is de konsekwentieIk denk dat we zo niet met elkaar om moeten gaan. Ik ben het niet met de heer Roosenboom eens dat hij zegt we moeten het oogluikend toe staan. Als je met name de Burg. Elkhuizenlaan ziet, dat zijn levensgevaarlijke situaties. Als je daar langs komt dan kun je niet meer zien wat er uit de Schelpstraat komt. Het zijn situaties die we zeker niet voort moeten laten gaan. Ik vind het ook vreemd dat hij dat naar voren brengt. Hij zegt wij schrijven op het gebied van verkeer vrij veel brieven en dat moeten we dit oogluikend toe staan. Ik vind dat onbegrijpelijk. Er zijn echt gevaarlijke situaties. We moeten daar gewoon een eind aan maken en dan moeten we de mogelijkheid maar groter maken om ze ergens anders te parkeren als het vrachtauto's zijn, van doorgaande aard, als het auto's van bedrijven zijn die een vestiging in Halsteren hebben, dan denk ik dat die man moet zorgen dat hij zelf een terrein heeft waar hij zijn wagens op kan zetten. In principe horen die niet op de openbare weg te staan. Als elke neringdoende in Halsteren zijn vrachtauto's en andere vervoermiddelen op de openbare weg gaat zetten, dan wordt het een chaos en dat kan gewoon niet. Daar moeten we niet omheen draaien en zeggen het zijn ook inwoners van Halsteren, maar die hebben ook te maken met die andere inwoners. Als we het over parkeren op de openbare weg hebben dan hebben we het over verkeer en niet met de mogelijkheden van mensen om een auto te stallen. Daar zijn terreinen toe aangewezen. Als de toegang tot die terreinen, bijvoorbeeld bij het zwembad, niet goed is, dan moet die maar verbreed worden, dan moet die maar beter toegankelijk gemaakt worden. We moeten niet de ogen sluiten en het maar oogluikend toe laten. Ik denk dat dat een slechte zaak is. Wethouder Sinke: Mevrouw Wiersema wil ik beantwoorden. Ik denk dat een onderzoek zoals U bedoelt, eigenlijk in een latere fase ter sprake zal komen zo het al ter sprake komt. De onderzoeken die wij noodzakelijk vinden voor de Dorpsstraat en voor de leefgemeenschap in het dorp, de winkelfunktie en veel meer, is in eerste instantie een achterhalen van de vraag waarom men daar is en of het ook op een andere wijze kan, is veel meer gericht op de leefbaarheid van het dorp zelf en de aktiviteiten van het winkelgebeuren in bepaalde delen en de verhouding tussen die bepaalde delen. Dat is veel meer een voorafgaand

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 18