f an irtxv gnxinot lonno im 3 mo -13- kandidaten een heel reëele kans bieden. Ik denk dat we daar niet van mening over verschillen. Het gaat alleen over de wijze waarop. Ik denk dat je best zaken kunt delegeren in een zodanig kader dat toch de raad daar een lijn in aangeeft. Wij zullen daar op korte termijn met de kommissie ABZ over diskussiëren, U krijgt voldoende mogelijkheden om daar te zijner tijd nog op in te springen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID. Het lid Roosenboom; U denkt elke keer met het antwoord aan te tonen dat op de gemeende vraag antwoord is gegeven. Alhoewel wij maar enkele zinnen besteden aan politie en brandweer, zit er in die zinnen wel een heel nadrukkelijke vraag, en dat is de huisvesting van de brandweer. Het is hier in West-Brabant en omstreken het enige brandweerkorps, dat als zij een oefening, of bij een brand terug op de kazerne komen, er onvoldoende middelen aanwezig zijn om zich te douchen of zich, fatsoenlijk te kunnen wassen. Dat is een van de primaire mogelijkheden die je een brandweerman moet kunnen bieden. Ik denk in konkreto, het korps vrijwillige brandweer Halsteren zou graag over een ruimte beschikken waarin zij kunnen vertoeven, na en voor een oefening en na en voor een blussing, waar zij zich op een fatsoenlijke wijze kunnen omkleden, kunnen douchen. Het is zelfs zo, die plannen zijn bekend ook bij het kollege, dat de mensen van de vrijwillige brandweer zelf daarin iets willen doen, bepaalde aktiviteiten in het verlenen van hand- en spandiensten. Dit is een vraag die wij heel duidelijk gesteld hebben en daar wipt U toch maar overheen. Ik ben benieuwd wat Uw antwoord is, of Halsteren binnenkort een zodanige ruimte krijgt voor zijn korps. U kijkt maar in de omgeving, naar alle andere korpsen. U had het net over een witte raaf, dan is Halsteren inderdaad een witte raaf onder de zwarten, in dit geval een gebrek aan zo'n goede akkommodatieMisschien is het toch wel goed, omdat wij dat in onze beschouwingen hebben vernoemd, -ik maak er maar even gebruik van-, dat wij nogal vaak vragen stellen volgens artikel 35 van het reglement van orde. Ik was de vorige raadsvergadering een beetje zwijgzaam, maar ik wil naar aanleiding van opmerkingen van een nieuwbakken raadslid binnen deze raad hier die zich daar toch kennelijk aan ergert daarop reageren. Het was voor hen beter om de zaak toch even rustig aan te zien. Wat wij doen is gewoon gebruik maken van de rondvraag. Vroeger was er op het eind van de vergadering een rondvraag en dan kon daar de burgemeester of een wethouder een antwoord op geven of niet. De raad heeft toen gemeend, -dat is al heel lang geleden, ik zit ook al lang in de raad, dat weet U wel- laten we dat maar afschaffen en dan doen we dat door het schriftelijk stellen van vragen drie dagen voor de raadsvergadering. Later is dat veranderd in tien dagen voor de vergadering. Een rondvraag bij een vergadering, dat is ook bij kommissies, dat is de normaalste zaak van de wereld. Dat zijn altijd verrassingen wat iemand wil vragen. Dat andere groeperingen of partijen daar geen gebruik van maken, dat weerhoudt ons toch niet om over demokratische beginselen te praten, om iemand die daar wel gebruik van maakt om dat te verbieden, zelfs om het dan maar uit het reglement van orde te schrappen. Overigens is het de vraag of dat kan. U hoeft daar verder niet op te reageren, maar ik wil weten of dat kan. De voorzitter: Ik wilde U even uit laten praten, het was in principe buiten de orde omdat het bij het vorige hoofdstuk thuishoorde, B* 63 SOlTSOD. W 1gSS It TJ flw tBW IT9^9OXX0hoX> 1W J IS 3 :W -i i I -T- xs rrsN dt\

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 13