f
an
irtxv gnxinot
lonno im
3 mo
-13-
kandidaten een heel reëele kans bieden. Ik denk dat we daar niet van
mening over verschillen. Het gaat alleen over de wijze waarop. Ik denk
dat je best zaken kunt delegeren in een zodanig kader dat toch de raad
daar een lijn in aangeeft. Wij zullen daar op korte termijn met de
kommissie ABZ over diskussiëren, U krijgt voldoende mogelijkheden om
daar te zijner tijd nog op in te springen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID.
Het lid Roosenboom; U denkt elke keer met het antwoord aan te tonen
dat op de gemeende vraag antwoord is gegeven. Alhoewel wij maar enkele
zinnen besteden aan politie en brandweer, zit er in die zinnen wel een
heel nadrukkelijke vraag, en dat is de huisvesting van de brandweer.
Het is hier in West-Brabant en omstreken het enige brandweerkorps, dat
als zij een oefening, of bij een brand terug op de kazerne komen, er
onvoldoende middelen aanwezig zijn om zich te douchen of zich,
fatsoenlijk te kunnen wassen. Dat is een van de primaire mogelijkheden
die je een brandweerman moet kunnen bieden. Ik denk in konkreto, het
korps vrijwillige brandweer Halsteren zou graag over een ruimte
beschikken waarin zij kunnen vertoeven, na en voor een oefening en na
en voor een blussing, waar zij zich op een fatsoenlijke wijze kunnen
omkleden, kunnen douchen. Het is zelfs zo, die plannen zijn bekend ook
bij het kollege, dat de mensen van de vrijwillige brandweer zelf
daarin iets willen doen, bepaalde aktiviteiten in het verlenen van
hand- en spandiensten. Dit is een vraag die wij heel duidelijk gesteld
hebben en daar wipt U toch maar overheen. Ik ben benieuwd wat Uw
antwoord is, of Halsteren binnenkort een zodanige ruimte krijgt voor
zijn korps. U kijkt maar in de omgeving, naar alle andere korpsen. U
had het net over een witte raaf, dan is Halsteren inderdaad een witte
raaf onder de zwarten, in dit geval een gebrek aan zo'n goede
akkommodatieMisschien is het toch wel goed, omdat wij dat in onze
beschouwingen hebben vernoemd, -ik maak er maar even gebruik van-, dat
wij nogal vaak vragen stellen volgens artikel 35 van het reglement van
orde. Ik was de vorige raadsvergadering een beetje zwijgzaam, maar ik
wil naar aanleiding van opmerkingen van een nieuwbakken raadslid
binnen deze raad hier die zich daar toch kennelijk aan ergert daarop
reageren. Het was voor hen beter om de zaak toch even rustig aan te
zien. Wat wij doen is gewoon gebruik maken van de rondvraag. Vroeger
was er op het eind van de vergadering een rondvraag en dan kon daar de
burgemeester of een wethouder een antwoord op geven of niet. De raad
heeft toen gemeend, -dat is al heel lang geleden, ik zit ook al lang
in de raad, dat weet U wel- laten we dat maar afschaffen en dan doen
we dat door het schriftelijk stellen van vragen drie dagen voor de
raadsvergadering. Later is dat veranderd in tien dagen voor de
vergadering. Een rondvraag bij een vergadering, dat is ook bij
kommissies, dat is de normaalste zaak van de wereld. Dat zijn altijd
verrassingen wat iemand wil vragen. Dat andere groeperingen of
partijen daar geen gebruik van maken, dat weerhoudt ons toch niet om
over demokratische beginselen te praten, om iemand die daar wel
gebruik van maakt om dat te verbieden, zelfs om het dan maar uit het
reglement van orde te schrappen. Overigens is het de vraag of dat kan.
U hoeft daar verder niet op te reageren, maar ik wil weten of dat kan.
De voorzitter: Ik wilde U even uit laten praten, het was in principe
buiten de orde omdat het bij het vorige hoofdstuk thuishoorde,
B* 63
SOlTSOD.
W 1gSS
It TJ flw tBW IT9^9OXX0hoX> 1W
J
IS 3
:W -i i I
-T-
xs rrsN dt\