-16- dat bij calamiteiten ingezet kan worden. U heeft zelf ook gezegd wij zullen daar mee instemmen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 12. VOORSTEL TOT HET AANPASSEN VAN DE GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING STREEK- r.FUF.ST WF.STF.T.T.TK NOORD-BRABANT AAN DE NIEUWE W.G.R.. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 13. VOORSTEL TOT VERVROEGDE ALGEHELE AFLOSSING VAN EEN AANTAL HOOGRENTEN- DE LENINGEN. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 14. VOORSTEL TOT AANKOOP EN ONTPACHTING VAN GRONDEN TEN BEHOEVE VAN HET INDUSTRIETERREIN "OUDE MOLEN". (31E WIJZIGING GEMEENTEBEGROTING 1988). Het lid GraafmansHet gaat hier zo'n beetje lijken of we een executiepeloton binnen de raad hebben. Dit is weer zo'n met de rug tegen de muurvoorstel, alleen hebben wij hier een totaal andere smaak bij We hebben dat in de kommissie Financiën ook besproken. Ik heb er ook wat vraagtekens bij gezet, in zoverre dat wij vinden dat hier iemand gebruik maakt van het feit, -sommige mensen hebben het opgemerkt-, dat dit iemand zijn goed recht is. Ik vind dit niets met goed recht te maken hebben. Als je het verschil ziet tussen de taxaties enerzijds en de voorstellen van deze meneer anderzijds, dan zit daar wel zo'n ontzettend groot verschil in. Je komt op een verschil van f 43.970,——, bijna f 44.000,——. Wat ons dan nog het meest vreemd in deze zaak overkomt is dat deze meneer gewoon weigert, na herhaaldelijke verzoeken, de jaarrekeningen te overleggen. De taxateur van de gemeente stelt voor om f 54.000,te vergoeden bij de schade van de pacht. Deze meneer zegt nee, f 72.420, Dan kun je vragen waar wordt dat op gebaseerd. Dan zegt die meneer, dat moet het opbrengen en hij weigert vervolgens de jaarrekeningen te overleggen. Dat vind ik, ik gebruik hier geen termen die bij een vorig punt door een ander raadslid gebruikt zijn, die gebruik ik niet. Ik vind het een hele slechte zaak en er werd ook gezegd in de kommissie, deze meneer profiteert van het feit dat de gemeente iets nodig heeft wat deze meneer nu juist heeft. Dat is zeker, die opmerking werd gedaan in de kommissie. Uiteindelijk zal alles wel in de grondprijs verrekend worden straks bij de uitgifte van het industrieterrein. Alleen als we hier niet mee instemmen dan zitten we waarschijnlijk nog twee, drie jaar te wachten voordat wij een nieuw industrieterreintje hebben. Zojuist is dat in een vorig agendapunt al aangeroerd, bij het vertrek van de jongeren en de werkgelegenheid. Dit is het enige punt in Halsteren waar we op termijn voor wat werkgelegenheid kunnen zorgen. Nogmaals, ik heb er bijna geen woorden voor wat hier gebeurt. Ik vind het ook getuigen van weinig solidariteit met de gemeente. Maar die meneer komen we nog wel een keer tegen met de windmolens. Dat zit dus goed. Het lid Roosenboom: Ik probeer toch mijn verhaal iets anders in te kleden. Ik struikel niet over die bedragen. Ik wil daar eigenlijk niets over zeggen. De groepering Leefbaarheid heeft altijd gezegd, als mensen moeten verdwijnen in het belang van de gemeenschap dan moeten ze voor honderd procent schadeloos gesteld worden en ze mogen er zelfs nog wel iets beter van worden. Waar de groepering Leefbaarheid zich aan stoort, dat is de methodiek. Daar wou ik het vanavond hoofdzakelijk over hebben. Ik heb helemaal geen verwijt naar de eigenaar/pachter, maar eigenlijk meer naar het kollege. Wat ligt er voor de raad ter inzage? Het taxatierapport van f 34.800,— en zelfs als het gedwongen verkocht had moeten worden veel minder en ook een schadeloosstelling van f 44.900,-, maar zonder enige motivatie zijn die bedragen sterk opgeschroeftJe kunt natuurlijk gaan veronderstellen die taxateurs hebben hun werk niet goed gedaan, die hebben er geen verstand van. Dit is even een zijweg, dat geluid oor ik nu dagelijks in Halsteren in verband met de aanslagen van de onroerend goedbelasting. De mensen schrikken zich een apehoedje, dat heeft ook met taxeren te maken. Je zou je af kunnen vragen: zijn het de taxateurs. Dat ligt net anders om. Hier ligt het aan de onderkant en daar ligt het aan de bovenkant. Het gaat maar om de deskundigheid. Dat is niet mijn taak om dat vanavond te hoordelen. Daar ligt een taxatierapport, ik neem aan van iemand die ter zake deskundige is, een beëdigd iemand. Iedereen die enig inzicht heeft wat ongeveer de prijzen zijn, die weet wel wat die grond waard is. Het is een goed koopmansschap om er zo veel mogelijk uit te slepen. Wat die familie doet, dat is hun goed recht. Daar wil ik verder niet over in diskussie gaan. Waarom komt het kollege met dit bedrag naar de raad. Wat mij ook frappeert, -dat is dan wel een ommissie van de taxateurs-, die spreken van een vigerend bestemmingsplan Oude Molen. Een vigerend bestemmingsplan dat wil zeggen dat dat een geldig bestemmingsplan is waar zonder meer op gebouwd kan worden. Het plan Oude Molen moet nog in de raad komen, het moet nog ter visie gelegd worden. Het is helemaal niet vigerend. Ik kan meneer Graafmans, -alhoewel hij ook lid is van de kommissie Ruimtelijke Ordening, maar niet iedereen is natuurlijk even goed in planalogie-, toch geruststellen dat het met de rug tegen de muur staan best meevalt, want de strook waar we vanavond over diskussiëren, dat is een strook die nu net in het plan valt, maar niet in dat gedeelte waar U vanavond zo vurig voor pleit, voor die perceeltjes die wij uit willen geven voor kleine industrieën. De ondergrond van het perceel waar we vanavond over diskussieren heeft de bestemming opslagterrein, dat is heel netjes gezegd, men zou dat ook nog kunnen vertalen met sloopterrein. De noodzakelijkheid dat we dat morgen, overmorgen of over een jaar nodig hebben, daar kun je over diskussieëren. De infrakstruktuurde wegen, vallen allemaal buiten dit bewuste terrein. Die liggen wel op gronden van mensen waarover we in de raad nog overeenstemming moeten bereiken, in ieder geval niet op dit bewuste terrein. Ik zou eigenlijk aan het kollege willen vragen, ik vind dit een uiterst vreemd voorstel, zeker met hetgeen wat voor ons ter inzage is gelegd. Het is helemaal geen schande om iets terug te nemen, om een keer de bedragen die nu worden voorgesteld beter te laten onderbouwen door deskundigen, door taxateurs, maar zo kan dat volgens mij niet. Men zegt dat degene die het eerste komt, dat die de trend maakt. Als wij zoveel voor een hectare grond moeten gaan betalen, denk ik dat we in de toekomst wel meer moeten gaan onderhandelen. Toch heb ik persoonlijk met wat de familie vraagt niet zoveel moeite. Dat is ook hun recht, dat neem ik ze niet kwalijk. e gemeente moet natuurlijk ook een stuk eigen verantwoording hebben. Als U die bedragen goed onderbouwd met goede taxatierapporten, dan heb ik er zo al geen moeite mee, maar dat geldt ook voor de toekomst, voor de mensen die er na komen in bestemmingsplannen waar gebouwd wordt en waar gebouwd moet worden. Ik denk bij het verwerven van gronden in het

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 9