-33- beleidsprogrammain welke nota, in welk stuk van de Partij van de Arbeid staat dat een artikel 61 kommissie het credo van de Partij van de Arbeid is. Nergens. Degene die mij dit kan laten zien daag ik hierbij uit. Het lijkt wel, wanneer een sociaal demokraat het woord privatiseren of gedeeltelijk privatiseren in de mond neemt, hij de meest godslasterlijke taal uitslaat. Dit is niet zo. Gaat U maar na de landelijke opinie, ook van de Partij van de Arbeid, gezien de sociale ontwikkelingen in Nederland, gezien de maatschappelijke ontwikkelingen in Nederland, durven wij dat onderwerp aan waar het mogelijk is, en dan goed overdacht en ook goed onderbouwd. Nergens staat, of nergens blijkt uit, dat de Partij van de Arbeid privatiseren radikaal verwerpt. Ik begrijp dus ook niet zo erg goed de aanval van de Werknemerspartij op de Partij van de Arbeid. Het lid UytdewilligenOp de eerste plaats wil ik mijn waardering uitspreken voor de werkgroep die het onderzoek zeer grondig heeft gedaan. Het is al verschillende keren gezegd deze avond, maar ik heb me tot op heden toe een beetje afzijdig gehouden, omdat ik namens de meerderheid van het C.D.A. kan mededelen dat ik voor het voorstel van het kollege ben. Dat standpunt is tot stand gekomen na een objectief en gedegen afwegen van de voors en tegens. Wel zal, en dat is ook volgens onze politieke groep, hoge prioriteit gegeven moeten worden, om de personeelsbelangen zo te organiseren dat die geen schade mogen ondervinden door deze wijziging. Op de tweede plaats wil ik opmerken dat door het kiezen voor aanbouw aan het gemeenschapshuis dit niets afdoet aan onze waardering betreffende het funktioneren van de kommissie Wittenhorst. Er wordt nogal eens gesuggereerd dat als je voor de aanbouw van het gemeenschapshuis kiest, dat je dan ook gelijktijdig de kommissie Wittenhorst in diskrediet zou brengen. Dat wil ik hier toch even onderstrepen, dat dat hier zeker niet het geval is en dat wij de grootste waardering hebben voor deze kommissie. Voor de rest denk ik dat ik kort kan zijn. Er is al van verschillende kanten de voors en tegens nog eens naar voren gebracht. Ik denk dat het goed is dat we deze diskussie gevoerd hebben en dat er nu ook een demokratisch besluit genomen kan worden. De voorzitter: Meneer Van Eekelen U bent als eerste in de tweede ronde begonnen. U zegt de gevolgen moeten acceptabel zijn. Ik hoop dat ik dat toch daarnet ook naar voren gebracht heb dat ook wij wat zorgen hebben over een aantal gevolgen die aan het voorstel zoals het kollege dat op tafel heeft gelegd zitten. Dat is nogmaals heel duidelijk. Alleen de raad is er voor om beleid te maken. Ik hoop dat in eerste termijn toch ook voldoende duidelijk gemaakt te hebben, een beleid te maken waarvan ook in de jaren 2000 in Lepelstraat nog gezegd wordt dat is een goed besluit door de raad van de gemeente Halsteren geweest. Dat houdt in dat we beleid moeten maken en dat is voor ons reden geweest om dit voorstel te doen. In die kern behoren in principe de ruimten die beschikbaar zijn voor sociaal kultureel werk gecentraliseerd te zijn. Dat hoort een ontmoetingsplaats te zijn. Dat is overigens ook zo in de kern die we hier hebben. Ook daar zit de zaak redelijk geconcentreerd bij elkaar. Ik denk dat dat prima werkt. Dat is het uitgangspunt van het beleid zo wij dat in elk geval voorstaan. Dat heeft een aantal gevolgen en die gevolgen zijn ten aanzien van diverse aspecten onderzocht. Het is zo dat het wel degelijk een overwogen voorstel geweest is in oktober vorig jaar om aan de raad te vragen is die partikuliere instelling een acceptabele omdat anders die centralisatie op die plaats niet zou kunnen. De meerderheid van de raad. Ik dacht dat alleen de groepering waar U deel

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 68