-30- eigenlijk de zaak zo'n beetje funktioneert binnen zo'n raadszaal. Ik kan de feiten opnieuw aandragen, maar die punten die men naar voren gebracht heeft die liggen al vast. Ik krijg daar toch geen verschuiving in. Een ding moet ik wel kwijt. U zegt, de gevolgen moeten acceptabel zijn. Dat is juist hetgeen waarvan ik van meet af aan gezegd heb, die krijg je nooit acceptabel en daar ben ik nog steeds van overtuigd. De onacceptabele punten die ik in het begin, toen we over akkommodatiebeleid praatten, al aangevoerd heb, zijn nog niet geregeld. Dat geeft mij daarin bijna de zekerheid, gezien mijn ervaring uit het verleden met andere stichtingen, die het sociaal kultureel gebeuren beheren Daar heb ik bar slechte ervaringen mee. Ik heb niet gezegd dat er geen stichtingen zouden zijn die niet goed kunnen funktioneren. Dat heb ik niet gezegd. Ik heb alleen opgenoemd bij het gemeentelijke akkommodatiebeleid waarom ik daar op tegen gekomen ben. Dan vindt U het waarschijnlijk niet zo vreemd dat ik daar weinig vertrouwen in kan stellen. U heeft ook nog het woord wachtgeld genoemd. Daar ben ik op tegen, op wachtgeld. Ik heb gezegd de konsekwenties als die drie ton kosten, dan zou je die in Uw voorstel v er ook bij betrekken moeten hebben. Ik wijs op het regeltje waar U in zegt, gezien de kortingen op de gemeenten kiezen wij voor dat beleid. Het financiële plaatje haalt U daarbij. Als U dat doet dan zeg ik, dan moet U dat kompleet doen. Als U nog geen bestemming heeft voor een beheerder waarvan U denkt, -ik moet me voorzichtig uitdrukken-, waarvan het niet denkbeeldig zou zijn dat die op wachtgeld komt, dan is daar een kostenplaatje bij. Dan gaat de vergelijking niet meer op. Het zal U niet verbazen dat wij als Werknemerspartij, mijn kollega en ik, hier tegen zullen stemmen en als groepering Leefbaarheid het voorstel zal doen om de Lepelaar te behouden, dan zeggen wij als Werknemerspartijliever de Lepelaar behouden en daar liever vier ton aan spenderen om dat gebouw op te knappen. Dat is nog anderhalve ton minder. Liever, bij wijze van spreken, in een oude schuur, waar de verenigingen in kunnen funktioneren onder een beheerskommissie die de belangen van de gebruikers punt 1 voorop stelt. U kunt ons niet over de streep halen om dit plan goed te keuren. Ik zou nog een ding kwijt willen en dat is richting Partij van de Arbeid. Vreemd vind ik het van de Partij van de Arbeid, die met de jongerengroep waar ze in 1970 mee gestart zijn, met Joke Storm,dat die juist jaren geknokt hebben voor v een artikel 61 kommissie. Dat was het ideale. Na 11 jaar funktioneren heeft de Partij van de Arbeid nog gelijk gekregen dat een artikel 61 kommissie juist funktioneert en goed kan funktioneren. Demokratisch funktioneert en waar dan in mijn ogen de kronkel vandaan komt dat het nu bij een partikuliere stichting ook best zou kunnen, dan vind ik dat je je principes een klein beetje verloochent. Dan had ik een principiële diskussie verwacht van de Partij van de Arbeid. Het lid Van Elzakker; Iets korter dan in eerste instantie. Ik denk gebaseerd op het feit dat het kollege toezegt en diverse frakties in de raad ook aangedrongen hebben op een iets meer beleidsmatigere aanpak met betrekking tot flexibilisering van de privatisering dat we dat binnen de komende maanden tegemoet kunnen zien, bijvoorbeeld bij de diverse algemene beschouwingen. De kollega aan de overkant liet het ook al diverse malen vallen. Ik denk wel dat het tweede punt voor dit onderhavige van belang is, zijnde het feit om dan toch met de toekomstige gebruikers op die plaats waar de sociaal kulturele akkommodatie bij elkaar komt, om daar te gaan praten. Ik geloof ook omdat het de hoogste tijd is wanneer we spreken over datgene wat nu noodgedwongen met betrekking tot het buurthuis en de Lepelaar plaats

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 65