uitdrukkelijk vorig jaar de raad voorgelegd zou dat tot de mogelijkheden kunnen behoren. Daar heeft de raad ja op gezegd. Dit is geen keuze van het gemeentebestuur om opnieuw naar een partikuliere stichting te willen. De keuze van het gemeentebestuur wordt ingegeven, dat herhaal ik wellicht heel veel, maar ik vind toch dat dat het uitgangspunt moet zijn waar moet dat sociaal kultureel werk in Lepelstraat in de toekomst gehuisvest zijn? Dat is het uitgangspunt. U heeft gezegd de flexibiliteit van de beheerskommissie, dat is zeker een punt, ik denk dat dat zeker zou passen in een verdere diskussie die als je dit hele pad af zou lopen en een finaal besluit in de raad zou nemen zeker aan de orde moet komen. Ik denk dat het zeker zo is dat het gemeentebestuur, ik denk ook in de algemene beschouwingen van vorig jaar waren daar een paar frakties die daar al naar vroegen, er zullen er dit jaar wel meer naar vragen, hoe staat het gemeentebestuur tegenover privatiseren en kun je daar niet een grotere flexibiliteit in krijgen enzovoorts. Het is wel zo dat personeel in loondienst niet altijd in hoeft te houden dat je flexibel bent. Je kunt ook gebruik maken van veel flexibele vormen in dit land van personeelsinzetDaar kun je best heel lang met elkaar over diskussiëren. Dat een vermindering van een aantal personeelsleden kan leiden tot verminderde flexabiliteitdat is een terechte konstatering denk ik. Alleen die zaken zijn naar mijn idee op te lossen, misschien door nog meer flexibiliteit daar in te brengen. Ik vind dat deze plaats moet vinden in een totale afweging van privatisering enzovoorts. Privatiseren is nu niet het uitgangspunt van het college geweest. U heeft daar ook aangehaald punt 24. Ik hoop dat ik dat daar ook al mee afgedaan heb. Het is zeker niet zo dat wij U hier een voorstel doen omdat we willen privatiseren doen we dit voorstel. Dat is het paard achter de wagen zetten, althans voor zover het onze bedoeling is geweest. U heeft gezegd waarom is de kommissie de Wittenhorst niet gehoord. Volgens mij is het zo dat wij afgesproken hadden dat we in elk geval de kommissie Welzijn daarmee op zouden zadelen. Je kunt daar over diskussiëren, maar ik denk dat de kommissie de Wittenhorst gezien wat hier vanavond op tafel ligt en gezien de gevolgen die daaruit voortvloeien ook een duidelijke partij is. Ik zou mij vanavond bevreemd hebben gevoeld wanneer U als voorzitter van de beheerskommissie niet op deze manier naar ons geageerd zou hebben, dat zou denk ik heel vreemd geweest zijn. Mevrouw Frietman heeft ook al aangegeven langere termijn. Ik hoop dat dat toch in het voorstel goed naar voren komt, langere termijn met name in het kader van hoe moeten we daar in Lepelstraat in het kader van die woonkern mee omgaan, moet dat opgesplitst blijven, moet dat gecentraliseerd worden. Ik denk dat zij een aantal motieven van haar aangedragen heeft. Ook zij signaleert duidelijk best wat problemen. In het collegevoorstel staan ze duidelijk weergegeven. Wij hebben gemeend in elk geval laten we dit aan de raad voorstellen, maar de raad kan daaruit lezen dat dit niet het finale besluit is. Het is natuurlijk wel zo dat als de meerderheid van de raad achter dit voorstel staat, wij verder het pad af lopen met het vertrouwen dat daar straks de meerderheid van de raad ook ja tegen zegt. Dan zouden er al een aantal strubbelingen moeten komen wil je daar op terug komen. Die strubbelingen zitten best nog op dat pad. Dat zijn we ons heel wel bewust. Mevrouw Frietman heeft afgesloten met wij kiezen voor alles onder één dak. Ik denk dat wat dat aangaat dat duidelijk de mening van het kollege de basis van dit voorstel is geweest. We hebben alleen een aantal van die gevolgen weergegeven en daar heeft zich ook de werkgroep heel uitdrukkelijk mee bezig gehouden. De werkgroep die denk

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 62