-20- gemeentebestuur weer eens een keer aan bij diezelfde beheerskommissie. Diezelfde beheerskommissie heeft de zaak van de stichting overgenomen, de zaak weer een beetje aantrekkelijk gemaakt, gezorgd dat de zaak weer op tijd open is enzovoorts, enzovoorts. Dan verbaast U het toch niet dat wij er vraagtekens bijzetten dat U nu, nauwelijks nog geen drie jaar later, naar een partikuliere stichting wil, waar wij zelf als gemeente zulke enorme negatieve kanten van ondervonden hebben. Stichtingen die geprivatiseerd zijn, waar je weinig invloed op hebt, dat heb ik net aangeduid. Een ander punt is het personeel. Dat weten we nog niet, dat hoor ik misschien zo meteen wel. Ik heb niets tegen de kerk, maar ik krijg altijd de kriebels als een kerkbestuur voor mij als gemeenteraad nog iets moet regelen. Dat vind ik niet juist. De flexibiliteit die er zat bij de beheerskommissie, die haalt U volledig weg. Daar wordt totaal niet bij stil gestaan. We hebben ziekten gehad met beheerders, dan kon je switchen vanuit Lepelstraat naar Halsteren toe. Als het carnavalsweekend was dan ging er een beheerder daar naar toe. Alles drukte niet alleen daar op de Lepelaar. Boekhoudkundig zou je de uren bij moeten houden. De flexibiliteit haalt U er uit. U kunt zich toch wel herinneren dat we twee, drie jaar achter elkaar bij U aan tafel gezeten hebben om te proberen de a.t.v.-uren van onze beheerders in te vullen en te zorgen dat er geen overuren kwamen. Daar zijn we in geslaagd, dankzij dat wij, toen wij de Lepelaar er bij hadden er twee beheerders bijkregen omdat je dan gewoonweg veel flexibeler bent om de zaak te kunnen beheren. Het is misschien voor U onbekend, maar voor ons als beheerskommissie niet, dat tijdens de vakantieperiode een beheerder in ieder geval dienst draait en alle sociaal kulturele gebouwen die nder ons beheer zijn bijgehouden worden, gekeken wordt naar inbraak, enzovoorts. Die flexibiliteit haalt U er wel uit als U naar het gemeenschaphuis gaat. Privatisering, dat kan ik helemaal niet meer rijmen bij dit kollege c.q. een van de wethouders. In deze zelfde raadsvergadering onder punt 24, en die stukken heb ik wel gelezen, gaat over privatisering van de groen mensen. U bent, wethouder Sinke, daar te vuur en te zwaard tegen, om dat te privatiseren, omdat dan de dienstbaarheid en de flexibiliteit van de dienst aangetast zou worden. Dit is absoluut niet anders. Hier tast U ook de flexibiliteit en de continuering naar de bevolking toe aan die tast U hier net zo goed aan als naar het groen. Het is beide privatiseren. Als je dan toch de gedachte hebt om te privatiseren, dan kun je natuurlijk zeggen, we moeten ergens beginnen. Dan had ik liever een visie gehad wat U deed met de Wittenhorst, wat U zou doen met de sporthal de Kannebuis, dat U eventueel het sportpark aan R.K.S.V. Halsteren zou kunnen overdoen, waarom niet. Dat zijn allemaal vormen van privatisering waar hier niet op ingegaan wordt. Nee, los, hap snap wordt er een stukje uitgehaald. Het zal U niet vreemd zijn dat de Werknemerspartij niet voor is. Ik vind het wel een sterk argument, -ik vind dat dat voor U spreekt-, dat U in het stuk op bladzijde 3 van de raadsstukken zegt "en zeker op grond van het advies van de kommissie Welzijn van 11-10-1988 spreken wij deze voorkeur uit". U haalt wat voorkeuren aan. In heel het stuk vind je eigenlijk niet de voorkeur van de kommissie Wittenhorst, en dat is ook een kommissie ingesteld door U, conform artikel 61, met verantwoording verschuldigd aan de raad en aan U als kollege. Die heeft ook een mening gehad, waarbij er een bij was die een voorbehoud had en geen nee zei, en de andere waarin toch alle politieke groeperingen zitten, die waren allemaal voor aanbouw bij de gymzaal. Zou het kunnen zijn dat misschien de voorzitter van de beheerskommissie de zaak te veel beïnvloed, maar dat

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 55