-24-
bewustwording in je eigen gemeente. Dat was het kader waar we over
gesproken hebben. U heeft toen inderdaad gezegd ik zal het eens mee nemen
naar de werkgroep Ontwikkelingssamenwerking, dat daar wellicht wat
aanknopingspunten liggen, omdat die ook met een bewustwordingsproces bezig
zijn en in het kader derde wereld en vrede wellicht wat aanknopingspunten
liggen. U stelt nu voor om in de begroting 1989 een bepaald bedrag op te
nemen en dat met name aan te wenden, zo heb ik het begrepen in het kader
van het bewustworden via de scholen. Ik weet dat de scholen in Halsteren
aan vrede als aspekt aandacht besteden. Ik wil best een keer met hun in
overleg treden of daar een bepaalde uitbreiding aan gegeven kan worden.
Het lid Roosenboom: Dat doen ze nog wel op de technische school.
De voorzitter: Die hebben we niet in Halsteren. Het ging om de
bewustwording van de Halsterse bevolking. De jongere bevolking dan met
name. Het is zo dat ik weet dat daar uitvoering aan gegeven wordt. Je kunt
natuurlijk als gemeenteraad zeggen dat vinden we te weinig. We vinden dat
we dat niet moeten doen op basis van het verzoek wat nu bij ons ligt, maar
gewoon eens nagaan op de scholen wat ze daar aan doen of eventueel niet
aan doen. Dan zou je daar op in kunnen gaan. Ik weet wel dat we elk jaar
een bepaalde brochure als gemeente krijgen om het vredesgebeuren ook in
het kader van de tweede wereldoorlog en dergelijke, dit wordt altijd
afgestemd met de scholen. Dan wordt er altijd op ingegaan die aspekten
hebben wij op de scholen en wij besteden daar bij voortduring aandacht
aan. Nogmaals ik denk dat we nu niet op dit verzoek als zodanig in moeten
gaan. Ik wil U graag toezeggen dat we in de kommissie Welzijn daat eens
een keer op in willen gaan op welke wijze daar in onderwijs aandacht
aangeschonken wordt maar ik zou daar niet op deze manier op in willen gaan.
Meneer Mouws heeft gezegd geen subsidie op dit moment, een nationale zaak.
Ik hoop dat ik onze mening in elk geval ook duidelijk naar voren gebracht
heb. Ik denk wel dat we de vrede niet voldoende genoeg uit kunnen dragen.
Het lid Frietman-HoppenerEven als reaktie op de woorden van de heer
Mouws. Wij hebben het zo waanzinnig druk gehad met de
braderievoorbereidingen en de braderie zelf in de werkgroep
Ontwikkelingssamenwerking, dat wij aan dit punt op deze diskussie, die
toch niet niks is, nog lang niet zijn toegekomen. Dat komt zeker.
Het lid Wiersema-DupréIk wou even stellen dat ik het volkomen eens ben
met de manier waarop U de toelichting hebt gegeven en ook met de
toelichting die de heer Mouws gaf. Ik kan dat volkomen onderschreven. Wij
zijn er op verschillende manieren hier in de gemeente al mee bezig. Dit is
gewoon weer een subsidieverzoek. Ik ben het eens met de manier waarop U
het opgelost hebt.
De voorzitter: Ik denk dat er geen vragen liggen, dus ik hoef ze niet te
beantwoorden.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
Punt 16.
Schrijven Groepering Leefbaarheid Halsteren/ Lepelstraat inzake
verkeerssituatie Tholenseweg - Nieuw Beijmoerseweg, aanleg voet- fietspad
bij de Franckenberg en plaatsing abri's bij bushalte aan de Tholenseweg.
Het lid Roosenboom: Om alle misverstanden onmiddellijk uit de weg te
ruimen, als dadelijk mensen zeggen, dit is een onderwerp dat wij al zo
lang geleden hebben aangevoerd, wij hebben het ook verwoord in het
schrijven. Dit is geen privilege van de groepering Leefbaarheid
Halsteren-Lepelstraat. Wij zijn ons er wel terdege van bewust dat deze
zaken door anderen groeperingen en partijen ook zijn aangesneden. Dat
neemt niet weg dat er toch regelmatig signalen binnen blijven komen
-25-
waaruit blijkt dat het een kruispunt is wat toch aandachtig bekeken moet
worden. Wij vinden het jammer dat U aan onze eerste vraag voorbij gaat wat
betreft het plaatsen van verkeerslichten. Wij zijn er ons van bewust dat
wij op het terrein zitten van Rijkswaterstaat en dat wij dat zo niet zelf
kunnen doen. Wij zijn afhankelijk van die instelling. Wij vragen dan ook
om bij die instanties op het plaatsen van verkeerslichten aan te dringen.
Er hebben in het verleden ernstige ongevallen plaatsgevonden en we hebben
de indruk dat die drukte toeneemt. Vandaar dat wij een ernstig beroep op
het kollege, in casu de raad, om er toch iets aan te doen. Punt twee.
Degene die hier verantwoordelijk is voor de tekst, dat is niet een persoon
die veel fietst of wandelt. Wat wij vragen is het volgende. Fietsers, die
de Nieuw-Beijmoerseweg op moeten of van de Nieuw Beijmoerseweg komen
richting Jannelandsewegdie moeten twee keer een drukke verkeersweg
oversteken. Twee keer staan die bloot aan gevaar. Wij vragen een
oversteekdam te maken in het verlengde van de Franckenberg. Het verkeer
wat komt uit de richting Halsteren richting Nieuw Beijmoerseweg zal dan af
kunnen buigen de Franckenberg in. De afslag is Franckenberg - Groenendaal
en kan dan recht toe recht aan oversteken en dan zit men ineens goed aan
de kant van de Nieuw Beijmoerseweg. Komt men van de Nieuw Beijmoerseweg af
dan kan men ook in een keer de weg oversteken en dan kan men de
Franckenberg in en de weg vervolgen via de Jannelandseweg. Er wordt
gesuggereerd zulke situaties komen in Halsteren meer voor, twee keer een
weg oversteken, maar waar dat voorkomt daar zijn wel verkeerslichten
geplaatst en die zijn er hier niet. Ik denk dat dat geen extra grote
inspanning van de gemeenschap kost om een dam te maken in die sloot, een
duikertje waar de fietsen over heen kunnen en voor de voetgangers die over
willen steken, richting Nieuw Beijmoerseweg. Fietsers die naar Tholen
willen vervolgen gewoon het oude fietspad, -dat blijft gewoon bestaan-, en
slaan rechtsaf. Fietsers die rechtdoor van Halsteren komen en vice versa
van Tholen naar Halsteren, die vervolgen ook normaal hun weg. Wij vragen
om het fietsend verkeer en voetgangers niet onnodig twee keer een
gevaarlijke weg over te laten steken. Het zal iedereen bekend zijn, als
men nu de Nieuw Beijmoerseweg in gaat moet met eerst de gevaarlijke
Tholenseweg oversteken en dan weer de Nieuw Beijmoerseweg. Het is
overbodig om het uit te leggen, maar kennelijk is dat in ons schrijven
niet begrepen. Wij denken dat als dat plaats vindt, dat dat een stuk
veiliger is voor overstekende fietsers en voetgangers. Je zult daar op wat
drukkere tijden moeten posten om te zien hoe druk het daar kan zijn. Dan
hou je je hart vast. Dan zeg je, dat was weer een bijna aanrijding. Er is
niets gestruktureerdIedereen kijkt maar wanneer hij het snelst over kan
steken. Onze derde vraag is het eventuele plaatsen van een hokje voor de
busreizigers. Wij zijn het kollege er dankbaar voor dat zij hebben
ingespeeld op een vraag die wij ook al eerder hebben gesteld. Daar wordt
wel gebruikt van gemaakt, veelvuldig zelfs. In de zomer is dat niet zo'n
ramp, maar vooral in het najaar en in de winter. Dan sta je daar open en
bloot, misschien is er nog een of ander reklameburo in geïnteresseerd. Ik
meen dat de vorige abri's daar ook door geplaatst zijn. Dat zou dan ook
kunnen worden geplaatst nabij de door ons gevraagde oversteek van de
Franckenberg richting Nieuw Beijmoerseweg. Op zichzelf lijkt mij dat ook
geen onredelijke vraag. Ik denk dat dat technisch heel goed uitvoerbaar
is. Vandaar dat we eigenlijk een beetje teleurgesteld zijn in de
antwoorden.
Het lid Wiersema-DupréMeneer Roosenboom denkt misschien dat ik zeggen
wil dat het al meer dan eens aan de orde geweest is, maar ik ben het
helemaal met hem eens. Wanneer U gelijk heeft, dan krijgt U dat van mij
ook. Ik kon zijn ingezonden stuk deze keer helemaal onderschrijven. Er