9. Voorstel tot het behandelen van de begrotingen van de Gezondheidsdienst, de Ambulancedienst, de entra e os Ambulancevervoer, de Brandweer en de Algemene ïenst van Streekgewest Westelijk Noord-Brabaht voor 1989. 10. Voorstel tot het indienen van bezwaar tegen de eerste wijziging van de begroting 1989 van het Werkvoorzieningsschap West Noord-Brabant. 11. Voorstel tot aankoop van gronden ten behoeve van het industrieterrein "Oude Molen". (43e wijziging gemeentebegroting 1988). 12. Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet voor de vervanging van materialen in sporthal De Kannebuis (41e wijziging gemeentebegroting 1988 en 4e wijziging begroting D.S.O.R.) 13. Voorstel tot vaststelling van de 40e wijziging begroting 1988 (Regionaal Instituut voor Basiseducatie functie 452.00). 14. Voorstel tot afrekening en vaststelling van het definitief subsidie 0V0, regionaal instituut voor basiseducatie over het jaar 198/. 15. Voorstel tot vaststelling van educatief programma basiseducatie 1989 en subsidiëring 0V0, regionaal instituut voor basiseducatie voor het jaar 1989. 16. Voorstel tot het wijzigen van het besluit van 23 juni 1988 tot het verlenen van medewerking ten behoeve van 12 eengezinswoningen m het plan de Schans. OPENING De voorzitter opent de vergadering met het gebruikelijke gebed. 1. INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN. De voorzitter: Wie wenst er punten van de ingekomen stukken mededelingen aan de orde te stellen? Het lid Roosenboom: Punt 16. Het lid Frietman-HoppenerPunt 15. Het lid Wiersema-DupréPunt 16. Het lid Somers: Punt 17. De voorzitter: Deze punten worden toegevoegd aan de agenda. Omtrent de overige punten wordt besloten conform de voorstellen van burgemeester en wethouders. 2 VOORSTEL TOT UITBREIDING WOONWAGENCENTRUM EIKENLAAN. Het lid Wiersema-DupréEr moeten nu onder meer standplaatsen ingericht worden voor familieleden die thans illegaal bij het centrum staan in een caravan. Kan dat zo maar, dat men daar illegaal staa Het is toch ook niet mogelijk dat van iemand zijn zoon of dochter me een caravan in de tuin komt staan. Dan wordt er opgetreden. Waarom is er hier niets aan gedaan. -3- Wat betreft het blijven opvangen van familieleden door het inrichten van standplaatsen; waar ligt hier het maximum-aantal? Het lid Van Eekelen: Er wordt op het centrum illegaal plaats ingenomen met een caravan. Zoiets kan niet. Daar moet de hand aan gehouden worden. Overigens getuigt het van een goede visie van het gemeentebestuur om niet in één keer het centrum in totale maximale opvang in te richten, want dan zou de koek gelijk op zijn. Daarnaast is het misschien beter om vier standplaatsen in te richten in plaats van deze drie, want nu met deze drie loop je de kans dat je, lopende deze procedure, alsnog opnieuw een procedure moet opstarten voor nog een vierde plaats. Wethouder Sinke: Voor iedere burger in ons land ontstaat bij het bereiken van een bepaalde leeftijd het recht op zelfstandig wonen. In de praktijk van het dagelijks leven is hier bepalend het effekt op het inkomen van de betrokkenen. Dat maakt eigenlijk de rem op het gebeuren. Dat moet in dat woonwagengebeuren eigenlijk precies hetzelfde zijn. Wij zijn daarin van plan heel hard op te treden of daar heel duidelijk in te zijn. Dat moet eigenlijk de stop zijn die ook in het normale leven geld voor afzonderlijk wonen, het grote beslag dat zo'n situatie legt op je eigen huishouden. Dat als eerste antwoord. Tegen de heer Van Eekelen zou ik willen zeggen we zijn inderdaad terughouden geweest, we hebben al eens meer gehad dat er toch een kandidaat afviel. Drie is tot op heden het getal waarmee we moeten handelen en in de volgende fase zullen we tot een afhandeling moeten geraken. Zo is dit voorstel ook tot stand gekomen met alle gevoelen wat U zei, ook daaraan hebben wij gedacht. De voorzitter: Nog even naar mevrouw Wiersema, die geeft ook aan in hoeverre gaan we daar mee door. Het is zo dat er planologisch voorzien is in maximaal 15 standplaatsen, daar is ook de grens mee bereikt en dat is ook het aantal dat we van de provincie in deze gemeente minimaal aan moeten leggen. Het lid Wiersema-DupréWij hebben destijds altijd wel afgesproken dat mensen die in woonwagens wonen, dat we die als gewone burgers gelijk behandelen, maar ik vind dat hier toch verschillen worden gemaakt. Ik zie nog niet dat als mijn zoon of dochter een huis wil en die zet een caravan bij mij in de tuin, dat we dan heel snel met een huis aankomen. Waarom in dit geval dan wel? We hebben deze illegale bewoners nu wel zo op kunnen vangen, maar dit gaat denk ik toch zo door. Ik denk niet dat zij denken, nu stoppen we want de gemeente Halsteren mag niet meer dan 16 standplaatsen hebben. Ik zou hier toch de hand aan houden. Het lid Roosenboom: Ik maak toch een beetje bezwaar tegen het woord illegaal, ook in de stukken. Ik had er aanvankelijk niets van willen zeggen, maar wat gebeurt daar? Het is eigenlijk een natuurlijk verschijnsel. Ook de woonwagenbewoners hebben kinderen en die kinderen die willen op een gegeven moment zelfstandig wonen. Er is indertijd voor een duidelijk beleid gekozen, om een aantal plaatsen aan te leggen, zoveel als er kandidaten waren. Er is toen ook een afspraak gemaakt dat, als er in de toekomst uitbreidingen nodig zijn, dan zullen we die naar rato dat er gegadigden zijn uitbreiden. Er is een duidelijke goedgekeurde verordening. Een verordening waarin precies de kriteria worden omschreven wie wel en wie niet in aanmerking komen voor zo'n standplaats. Nu doet zich het merkwaardige feit voor dat er binnen de huishoudens op het woonwagenkmap kinderen zijn die zo ver

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 22