-34- Zwaluwe, terwijl ook Roosendaal niet staat te trappelen, maar de anderen schaarden zich voluit achter het voorstel. Dan vraag ik me af, is hier iets vergeten of heeft wethouder Sinke, onze vertegenwoordiger in het algemeen bestuur, zich voluit achter de anderen geschaard en ingestemd met die f 400,waarvan wij maandagavond nog van overtuig Halsteren daar bezwaren tegen zou maken In deze graag enige opheldering. Het lid Somers: De kommissie was volledig akkoord. Ik denk dat een uitspraak ^"Te raad op de allereerste plaats komt. Op 22 augustus is die algemene bestuursvergadering geweest en heeft de heer Sinke een s an van het college verkondigd, zo zie ik het dan formeel. Als er m ons gewest een samenwerkingsverband is wat enorm goed funktioneert.wat fantastisch werk doet, waar mensen zich 100, soms meer dan 100% inzetten voor de lichamelijk of geestelijk gehandicapte medemens om die nog een nuttig bestaan te geven, werk te geven of mee bezig zijn, dan is het wel het Werkvoorzieningsschap. Bij de stukken lag een heel groot, P^chtig verhaal van de afdeling Financiën die de twee voorstellen waar het hier om gaat negatief beadviseert. Dit is dan ook duidelijk geschreven vanuit de financiële positie van de gemeente Halsteren Ik denk dat we bij deze primitieve begroting 1989 best eens mogen stellen dat, -dat heb ik altha s begrepen- dat de mensen waar personeelsuitbreiding voor gevraagd wordt zeker niet nodig zijn-, dat zegt het Werkvoorzieningsschap ook- voor de buitenobjekten, de detacheringsobjekten, maar met name bedoeld z±.]n v de interne organisatie in de werkplaats. Van die mensen ken ik er enkelen en ik weet hoe verschrikkelijk zwaar die taak van die mensen daar is geworden. Die mensen zijn verschrikkelijk hard bezig om nuttig werk te verrichten. De fraktie Leefbaarheid kan er nog een hele hoop argumenten aan toevoegen, die wil dan ook vanavond het voorstel doen o personeelsuitbreiding bij het Werkvoorzieningsschap wel 8oed te ^d^; hoor net van de heer Graafmans dat de heer Sinke daaiwel op de algemene bestuursvergadering zijn tegen heeft uitgesproken Ik hoop datje dat vanavond een beetje kunnen ombuigen. Op de tweede plaats, ikbe8riJP n goed, ik ben geen financieel expert, wat wij tegen kunnen hebben op een kleine fondsvorming, een kleine bestedingsruimte van een zo groot sc'hap als het werkvoorzieningsschap die ook duidelijk afbakenen en zeggen, drie jaar tijd willen wij dat opbouwen tot een bedrag van 2,5 mi J°® dat is het dan. Dat verantwoorden ze ook aan de gemeenten. Ik kan als leek niet goed bevatten waarom deze fondsvorming, een reserve, bij zo n bedrijf, dat dat verkeerd is. Uit oogpunt van goede bedrijfsvoeri g, waarom kan dat niet. Alleen omdat we als gemeente per W.S.W -er f^00> bij moeten dragen omdat het drie jaar dan wat extra kost. Als er budgetoverschrijdingen komen ondanks het daar straks genomen besluit dat het experimenteel anders gaat gebeuren dan moeten ze voorelke overschrijding toch ook weer aankloppen bij die 24 gemeenten Dat betekent weer werkbelasting, voorstellen maken, enzovoorts Ik zou wat dat betreft gewoon water bij de wijn willen doen en de W.S.W. op deze manier de kans geven om de bedrijfsvoering wat gemakkelijker te maken. hphhpn hier Wethouder Sinke: Ik vond het ook een uitstekend stuk. J ti vorig jaar "uitvoerig gediskussieerd over die laat binnenkomende begr°ting, die vakantietijd en dat er vergaderingen zijn terwijl er nauwelx is om er zinnig over te kunnen spreken. Als tussenoplossing is er gevonden dat Ln de ingekomen stukken, de reakties van de gemeenten, meestuurt met de begroting naar Gedeputeerde Staten, zodat daar verder genomen kan worden. Dat is geen volledige zaak. Het enkele bestnutsleden timmer ik daar ieder jaar aan. In elk geval heb ik vorig jaar los gekregen dat er vooraankondiging van het beleid zou zijn, zo dat je in elk geval -35- kunt zien welke kant het uitgaat. De vergadering was s middags, voor de kommissie avonds. Ik ben daar naar toegetogen met dat stuk en met de instemming van het kollege. Wij vonden het allemaal een erg goede studi waar wat zorg aan besteedt was die te presenteren viel, en met de wetenschap dat hij 's avonds nog in de kommissie Financien behandeld zou worden. Ik heb als eerste het woord gevoerd m die vergaderingen ik daar praktisch heel het stuk van Halsteren gebruikt. Dat stuk is door de voorzitter opgepakt als zijnde inhoudelijk begrijp ik, geschikt om heel materie het vraagstuk wat naar hem toe kwam, in zijn totaliteit behandelen. Wat betreft die personeelsuitbreiding, waar lk heel zichtig in geweest ben, ook het stuk is voorzichtig en zegt dat er eerst noe een goede onderbouwing moet komen. Dat is uiteindelijk uitge open a dat werd onderschreven, maar toen heeft de direkteur op uitnodiging van de voorzitter gesteld dat ze daar al een heel eind mee bezig waren en dat j die afdeling om die reden personeel bij zou moeten U weet allemaal dat de gewenste personeelsuitbreiding grotendeels nodig is omdat door he schaarser worden van de aannames, door het moeilijker worden van het plaatsen, eigenlijk de leidinggevende kapaciteiten en mogelijkheden, het aanvullen en leiding geven door medewerknemers, dat dat moeilijker wor Dat is het kernpunt waarvan de W.S.W. naar de toekomst zegt dat is het probleem. Ik mag het niet zo hard zeggen, maar de body van de club ze wordt door de geringere mogelijkheden van de W.S.W.-verplaatsing eenzijdiger en daar moet meer leiding bij in de toekomst. Het is biJzond« moeilijk waar die leiding het eerst geplaatst moet worden. Toen heb i naar de voorzitter gezegd, had U dat maar direkt gedaan, dan had U waarschijnlijk onze vraag niet gehad. In dat kader is dat 8eein 8 mededeling dat alsnog getracht zou worden om het beter op poten te zet en omdat er verder geen reakties kwamen heb ik dat laten zitten. Ik en toen gesteund door verschillende gemeenten, onder andere Steenberge Roosendaal, die hetzelfde zeiden over die f 400,- we zijn op dat punt doorgegaan en er is inderdaad in de krant de naam van Halsteren niet meer genoemd, maar het is wel degelijk de allereerste oorzaak geweest tot het bespreken van het totale gegeven. Als zodanig zijn we bijzonder 8°<Jd beeld geweest. Ik wou eigenlijk in zijn algemeenheid zeggen dat ik het toch niet helemaal met de heer Somers eens ben. Wij hebben een ultst^ Werkvoorzieningsschap wat erg goed de toekomst in kan, ook £heb k*d«* van de budgettering, omdat ze zo een goed beleid gevoerd hebben. Er zijn best wel Werkvoorzieningsschappen waar dat heel anders is en die grote problemen hebben. Ik denk dat het een slechte zaak is om als je een bestuursvergadering van een Werkvoorzieningsschap je hand opsteekt ie zegt een paar zinnen over een begroting dat er een paar leden zijn zeggen dat moet je niet doen, het is een prima schap, bij ons is dat een hamerklapIk geloof nooit dat het goed is om een be8rotinS in e* hamerklap af te handelen, dat kan niet de manier zijn, ook al is het zo dat de bijdrage van de gemeente maar een heel klein stukje vormt van totale W S.W -gebeuren. De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de organisatie en d'aar moet een flinke diskussie zijn. In dat op.icht vinei ik het helemaal niet erg dat er een flinke tijd besteed wordt aan het bestuderen van die begroting. Ik denk dat het erg verstandig is*als de direkteur met de voorzitter een rondgang door de gemeenten maakt, dat daar eigenlijk ook naast de kosten die dat jaar zullen worden gevraagd, in die bespreking ook eens goed aandacht aan die begrotingsopstelling geschonken wordt en een stuk informatie gegeven wordt. Dat wou ik kwij ons optreden met de gemeenten Roosendaal en Steenbergen een goede aanzet vormt om tot die diskussie te geraken. Ik zie persoonlijk, -ik ben hee

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 18