-34-
Zwaluwe, terwijl ook Roosendaal niet staat te trappelen, maar de anderen
schaarden zich voluit achter het voorstel. Dan vraag ik me af, is hier
iets vergeten of heeft wethouder Sinke, onze vertegenwoordiger in het
algemeen bestuur, zich voluit achter de anderen geschaard en ingestemd met
die f 400,waarvan wij maandagavond nog van overtuig
Halsteren daar bezwaren tegen zou maken In deze graag enige opheldering.
Het lid Somers: De kommissie was volledig akkoord. Ik denk dat een
uitspraak ^"Te raad op de allereerste plaats komt. Op 22 augustus is die
algemene bestuursvergadering geweest en heeft de heer Sinke een s an
van het college verkondigd, zo zie ik het dan formeel. Als er m ons
gewest een samenwerkingsverband is wat enorm goed funktioneert.wat
fantastisch werk doet, waar mensen zich 100, soms meer dan 100% inzetten
voor de lichamelijk of geestelijk gehandicapte medemens om die nog een
nuttig bestaan te geven, werk te geven of mee bezig zijn, dan is het wel
het Werkvoorzieningsschap. Bij de stukken lag een heel groot, P^chtig
verhaal van de afdeling Financiën die de twee voorstellen waar het hier om
gaat negatief beadviseert. Dit is dan ook duidelijk geschreven vanuit de
financiële positie van de gemeente Halsteren Ik denk dat we bij deze
primitieve begroting 1989 best eens mogen stellen dat, -dat heb ik altha s
begrepen- dat de mensen waar personeelsuitbreiding voor gevraagd wordt
zeker niet nodig zijn-, dat zegt het Werkvoorzieningsschap ook- voor de
buitenobjekten, de detacheringsobjekten, maar met name bedoeld z±.]n v
de interne organisatie in de werkplaats. Van die mensen ken ik er enkelen
en ik weet hoe verschrikkelijk zwaar die taak van die mensen daar is
geworden. Die mensen zijn verschrikkelijk hard bezig om nuttig werk te
verrichten. De fraktie Leefbaarheid kan er nog een hele hoop argumenten
aan toevoegen, die wil dan ook vanavond het voorstel doen o
personeelsuitbreiding bij het Werkvoorzieningsschap wel 8oed te ^d^;
hoor net van de heer Graafmans dat de heer Sinke daaiwel op de algemene
bestuursvergadering zijn tegen heeft uitgesproken Ik hoop datje dat
vanavond een beetje kunnen ombuigen. Op de tweede plaats, ikbe8riJP n
goed, ik ben geen financieel expert, wat wij tegen kunnen hebben op een
kleine fondsvorming, een kleine bestedingsruimte van een zo groot sc'hap
als het werkvoorzieningsschap die ook duidelijk afbakenen en zeggen,
drie jaar tijd willen wij dat opbouwen tot een bedrag van 2,5 mi J°®
dat is het dan. Dat verantwoorden ze ook aan de gemeenten. Ik kan als leek
niet goed bevatten waarom deze fondsvorming, een reserve, bij zo n
bedrijf, dat dat verkeerd is. Uit oogpunt van goede bedrijfsvoeri g,
waarom kan dat niet. Alleen omdat we als gemeente per W.S.W -er f^00>
bij moeten dragen omdat het drie jaar dan wat extra kost. Als er
budgetoverschrijdingen komen ondanks het daar straks genomen besluit dat
het experimenteel anders gaat gebeuren dan moeten ze voorelke
overschrijding toch ook weer aankloppen bij die 24 gemeenten Dat betekent
weer werkbelasting, voorstellen maken, enzovoorts Ik zou wat dat betreft
gewoon water bij de wijn willen doen en de W.S.W. op deze manier de kans
geven om de bedrijfsvoering wat gemakkelijker te maken. hphhpn hier
Wethouder Sinke: Ik vond het ook een uitstekend stuk. J ti
vorig jaar "uitvoerig gediskussieerd over die laat binnenkomende begr°ting,
die vakantietijd en dat er vergaderingen zijn terwijl er nauwelx
is om er zinnig over te kunnen spreken. Als tussenoplossing is er gevonden
dat Ln de ingekomen stukken, de reakties van de gemeenten, meestuurt met
de begroting naar Gedeputeerde Staten, zodat daar verder
genomen kan worden. Dat is geen volledige zaak. Het enkele bestnutsleden
timmer ik daar ieder jaar aan. In elk geval heb ik vorig jaar los gekregen
dat er vooraankondiging van het beleid zou zijn, zo dat je in elk geval
-35-
kunt zien welke kant het uitgaat. De vergadering was s middags, voor de
kommissie avonds. Ik ben daar naar toegetogen met dat stuk en met de
instemming van het kollege. Wij vonden het allemaal een erg goede studi
waar wat zorg aan besteedt was die te presenteren viel, en met de
wetenschap dat hij 's avonds nog in de kommissie Financien behandeld zou
worden. Ik heb als eerste het woord gevoerd m die vergaderingen ik
daar praktisch heel het stuk van Halsteren gebruikt. Dat stuk is door de
voorzitter opgepakt als zijnde inhoudelijk begrijp ik, geschikt om heel
materie het vraagstuk wat naar hem toe kwam, in zijn totaliteit
behandelen. Wat betreft die personeelsuitbreiding, waar lk heel
zichtig in geweest ben, ook het stuk is voorzichtig en zegt dat er eerst
noe een goede onderbouwing moet komen. Dat is uiteindelijk uitge open a
dat werd onderschreven, maar toen heeft de direkteur op uitnodiging van de
voorzitter gesteld dat ze daar al een heel eind mee bezig waren en dat j
die afdeling om die reden personeel bij zou moeten U weet allemaal dat de
gewenste personeelsuitbreiding grotendeels nodig is omdat door he
schaarser worden van de aannames, door het moeilijker worden van het
plaatsen, eigenlijk de leidinggevende kapaciteiten en mogelijkheden, het
aanvullen en leiding geven door medewerknemers, dat dat moeilijker wor
Dat is het kernpunt waarvan de W.S.W. naar de toekomst zegt dat is het
probleem. Ik mag het niet zo hard zeggen, maar de body van de club ze
wordt door de geringere mogelijkheden van de W.S.W.-verplaatsing
eenzijdiger en daar moet meer leiding bij in de toekomst. Het is biJzond«
moeilijk waar die leiding het eerst geplaatst moet worden. Toen heb i
naar de voorzitter gezegd, had U dat maar direkt gedaan, dan had U
waarschijnlijk onze vraag niet gehad. In dat kader is dat 8eein 8
mededeling dat alsnog getracht zou worden om het beter op poten te zet
en omdat er verder geen reakties kwamen heb ik dat laten zitten. Ik en
toen gesteund door verschillende gemeenten, onder andere Steenberge
Roosendaal, die hetzelfde zeiden over die f 400,- we zijn op dat punt
doorgegaan en er is inderdaad in de krant de naam van Halsteren niet meer
genoemd, maar het is wel degelijk de allereerste oorzaak geweest tot het
bespreken van het totale gegeven. Als zodanig zijn we bijzonder 8°<Jd
beeld geweest. Ik wou eigenlijk in zijn algemeenheid zeggen dat ik het
toch niet helemaal met de heer Somers eens ben. Wij hebben een ultst^
Werkvoorzieningsschap wat erg goed de toekomst in kan, ook £heb k*d«*
van de budgettering, omdat ze zo een goed beleid gevoerd hebben. Er zijn
best wel Werkvoorzieningsschappen waar dat heel anders is en die
grote problemen hebben. Ik denk dat het een slechte zaak is om als je
een bestuursvergadering van een Werkvoorzieningsschap je hand opsteekt
ie zegt een paar zinnen over een begroting dat er een paar leden zijn
zeggen dat moet je niet doen, het is een prima schap, bij ons is dat een
hamerklapIk geloof nooit dat het goed is om een be8rotinS in e*
hamerklap af te handelen, dat kan niet de manier zijn, ook al is het zo
dat de bijdrage van de gemeente maar een heel klein stukje vormt van
totale W S.W -gebeuren. De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de
organisatie en d'aar moet een flinke diskussie zijn. In dat op.icht vinei ik
het helemaal niet erg dat er een flinke tijd besteed wordt aan het
bestuderen van die begroting. Ik denk dat het erg verstandig is*als de
direkteur met de voorzitter een rondgang door de gemeenten maakt, dat daar
eigenlijk ook naast de kosten die dat jaar zullen worden gevraagd, in die
bespreking ook eens goed aandacht aan die begrotingsopstelling geschonken
wordt en een stuk informatie gegeven wordt. Dat wou ik kwij
ons optreden met de gemeenten Roosendaal en Steenbergen een goede aanzet
vormt om tot die diskussie te geraken. Ik zie persoonlijk, -ik ben hee