J .nab:
rod earn
alb ana.
gjrsswnss 3sin won won» ab aia
bsnacf a3 usanud laldosfdo nsa
tnsXad 3arf ill aaliaaggna 3o3
-• 47adnaa32 ab mo «snaXsiw^li
99V83 na^uadag *il4 3 i I i 9 vno
3ad dsb bn±v AI ntis gidanrs
V ad doov driasbnea 3 ami >.^ai
daan naddari alb na aianownl
ranold alb nagsw ab nsv dlmdag
►rsdoïq las oil naddlsdoov a(I
aanbiavoalllualadnoq naa dam
Ilualsdnoq ab nl Tadaaamagnnd
>1 dad jIoq nasbnsv nsv nabna
id laav 3aln 39 dbnow daaddlnodf
:atn daad dad nannud aW .aam
3aw ab nav naa 'O adfisai®
jladglllavno daw too dlasrf dais
ad tin naa qo nanadonq nadaom
r nanadonq nadaom nab a{; Xss
bnad a3 Xaav na Xaav bsabiabnl
[S9SI9X' ginisw lIÏV IB£
ilb nsv adflXabsrav dad
ab dlu law
Hd|9V ISlflSi
sib nsv 'iss
;jl ,nfis I899W92 USB 1 S€
j ^ilsbljjb 19 Isb
lias noow oil .nabnomdlu
naradalBH adnaamag ab nsv
ab daln 38sb al daH .gaws
jfaosnsv t,lXaddu"tb3lu an
ad nsab disss ab oio nagaw
al dsQ .ntls aam glddltiXag
is daln nannld qiobadnlJi dod daod
dBem aboldaq agnsX naa daod nalda
dood aw naddad damodfaod aiabnav i
naa naist Xsdnss dnodl laldslai naa nan
-i nsfe nag f '1A >W qnobsduXS dod ia
ab na isadsll ab amsn dam üqov no
aJ nsmgorr i9s jfl .sialism Ilw n V .:unJsr>
nsnrruud ab £id maaldodq dari dglX nsb na
assdd naa dabdav duo da dsb daaw nsBdou
gxbaXXov 3I00 dssb dssde aid .nsqol
gnlaldiaddad dam dlaad naosaXdodq adsdoodg
nadnaomagduud ab fcld dbdow dsG .gawaeda
ntfè-ls dar! «auqnledod dd-;tida qi J alb bg
ab qo aldsXXsdanlXagadedaadldav na3 .jfj
ab qo alb nagnlgawadsdaaafdav Xsdnss daf
a os dssb dsb naglbdssvddosd daln
ab dssb alb dssdsdddswsxl^lii nsv nago
osdav a x :Xa»diiidbdln q'J »ni
radnaad3 ab qo ddssmag gn
39V Xdsn 3sd Xfisfe M1 «si
qo Xsw al iBBh
019ff 1191 ©OUT 39 fi Ib."
9V9 nabnaaowitBK ills 59in
3 al issf: istv n©
19 cn£" H99 0£>V
nannld is 1bd Ji
>'J it JV J Ij 9,rf
nooilsq 19^1 tils
ir>sb sib 19g
iss b f nu;; BE
■rid !.a
beheerder van de weg is. Ik denk ook zeker als je dat vergelijkt met
bijvoorbeeld de oversteekplaats die een stuk verderop ligt bij Steenbergen
dat je daar als gemeente niet zoveel tegen in te brengen hebt. We hebben
al die aspekten wel onder de aandacht gebracht, we hebben er ook wel op
gehamerd. We hebben gezegd er moeten uitvoegstroken komen bij de
Lepelstraatseweg. Ik denk dat U het zelf ook wel weet dat dat regelmatig
naar voren is gebracht. Je krijgt het gewoon niet gerealiseerd. We kunnen
U brief natuurlijk wel afdoen door te zeggen we zullen eens een briefje
sturen naar de provincie, maar daar bent U ook niet mee geholpen. We
zullen alleen steeds in overleg moeten proberen om inderdaad daar
verbetering in te brengen. U zegt het verkeer passeert ook nog wel rechts
auto's. Er is een inhaal verbod voor gedeelten van de weg en voor rechts
geldt dat zeker, voor heel de weg mag je nergens rechts inhalen. Ook als
er afslaand verkeer is dan moet je gewoon achter de wagen blijven staan
tot hij vertrokken is. Je kunt natuurlijk zeggen elke gebruiker van de weg
moet dat weten, dat hoort hij ook te weten want hij heeft een theoretische
en praktische opleiding gehad waardoor hij een rijbewijs heeft gehad maar
niet iedereen gedraagt zich daar naar. Hoe kun je dat dan wel realiseren?
Dan kun je zeggen maak de weg maar breder, maak maar uitvoegstroken. Ik
denk dat dat er alleen maar toe leidt dat er nog veel harder gereden wordt
op die plaatsen waar die voetganger en die fietser over moet steken. Ik
denk dat dat een hele hoop aspekten zijn waar je heel voorzichtig mee moet
zijn. Er is nu duidelijk begonnen vanuit de politie om snelheidskontroles
te houden. Er worden vrij veel bekeuringen op dat wegdeel op dit moment
afgegeven. Ik denk dat het wel zal helpen om de snelheid omlaag te
krijgen. Je zult dat in kontinuïteit moeten doen, dat zijn we ons ook
bewust. We hebben in het kollege nog niet zo lang geleden gesproken over
het aspekt radarkontrole met een aanduiding dat daar radarkontrole
plaatsvindt. Zo'n aspekt zou wellicht een snelheidsdrukkende werking
kunnen hebben. U heeft aangehaald 1991. U trekt dat wat in twijfel. Het is
zo dat ik toevallig vanavond de voorjaarsnota van de provincie onder ogen
kreeg vanuit een andere hoedanigheid. Ik kan U zeggen dat de financiering
van dertig miljoen gulden gewoon in het prioriteitenfonds van de provincie
gehandhaafd is. Dit jaar wordt er bijna vier miljoen gulden gereserveerd.
In 1989 zeven of acht miljoen en het jaar daarop tien miljoen en in het
laatste jaar, dat is dan 1992 dan zes of zeven miljoen. In principe zijn
de gelden beschikbaar en hoeft dat geen probleem te zijn. De provincie
gaat er vanuit dat het een voorfinanciering is, het moet uiteindelijk een
rijksweg worden. De provincie heeft ons in het kader van het konvenant
toegezegd dat zij wil voorfinancieren. Ze hebben de toezegging van het
rijk als dat straks het definitieve tracé van de Zoomweg wordt dat ze het
geld terug krijgen en de provincie zit dan in principe alleen met het
renteverlies tot het moment dat het rijk dat overgenomen heeft. Dat is met
name de toezegging die de provincie gedaan heeft in het kader van het
konvenant. We hebben op dit moment geen reden om aan te nemen dat het
later wordt dan 1991. Vandaar dat we dat nu ook geschreven hebben. Er
wordt volop onderzoek gedaan, akoestisch onderzoek, dat iszo goed als
afgerond. De wegenstruktuurde planologische inplanning is zo goed als
klaar. We hebben geen reden om aan te nemen of het zou in de procedures
moeten komen die nog doorlopen moeten worden. We hebben de ervaring met de
provincie dat het ook snel kan als het moet. Hier is duidelijk een moet
aanwezig. Ik heb gezegd de rekonstruktie Wouwseweg - Steenbergseweg. Die
rekonstruktie is op en top bekeken met provincie en met politie er bij Er
zijn een aantal aanpassingen gepleegd. Het zijn niet alle aanpassingen die
wij in eerste instantie gedacht hadden. Het is het maximale geweest wat er
haalbaar was en wat toch zeker