-13- zou graag uitleg willen hebben omtrent het waarom gevaarlijk en waarom niet haalbaar. Ik denk dat we niet genoeg aandacht kunnen vragen voor deze gevaarlijke weg. Bijna elke week is het een keer prijsschieten met ongevallen of bijna-ongevallen. Dan wordt gezegd dat een verkeersregelinstallatie nabij de afslag Lepelstraatseweg ook geen haalbare kaart is. Ook weer de vraag waarom niet? Het is hoofdzakelijk de teneur in onze brief, die ligt vooral bij de voetgangers, maar ook bij de fietsers. Daar is de Steenbergseweg verschrikkelijk gevaarlijk voor. Vooral het oversteken van de fietsers. Er zijn heus wel mogelijkheden om daar verbeteringen in aan te brengen. Indertijd heeft er bij gemeentewerken, in 1974, -zolang is het al weer geleden-, een schets gecirculeerd aangaande de afslag Lepelstraatseweg. Dan heb je zelfs mogelijkheden dat je een vierbaansweg hebt vanuit de richting Steenbergen. Maar ook vanuit de richting Halsteren zijn er ook mogelijkheden. Een driebaans weg, waarbij het verkeer wat van Halsteren komt en de Lepelstraatseweg in wil rijden, zo dicht mogelijk naar de as van de weg sorteert. Wat doet het achteropkomend verkeerd dat door moet naar Steenbergen? Dat passeert dan het verkeer over het rijwielpad. Dat is levensgevaarlijk. Vooral voor de mensen die met de fiets de Lepelstraatseweg in moeten. Er zijn indertijd tekeningen gemaakt waar dat eventueel veiliger zou kunnen gebeuren dan momenteel. Wij krijgen toch de indruk dat men toch wat al te gemakkelijk met deze moeilijke gevaarlijke situatie omspringt. Een andere opmerking. De verkeerssituatie Bergen op Zoom-Halsteren, waarbij de overgrote meerderheid van de raad destijds ingestemd in de aanleg van de omleiding Halsteren Bergen op Zoom vooruitlopende op de aanleg van de Zoomweg deel uitmakende van een overeenkomst met de provincie en de gemeente Bergen op Zoom, enzovoorts, enzovoorts. Dan zegt U daardoor zal de verkeersdruk op de Steenbergseweg als zowel de Halsterseweg aanmerkelijk minder worden. Waar basseert U dat op? Het verkeer neemt alleen maar toe. Het is het vrachtverkeer op de Steenbergseweg dat het autoverkeer nog min of meer afremt. U bent vrij optimistisch in Uw gedachten dat in 1991 die omleiding er ligt. De mensen die er wat nauwer bij betrokken zijn die hebben er hun twijfels over. Wat dat betreft hoop ik dat het kollege gelijk krijgt. Die weg zal hoofdzakelijk zijn voor het vrachtverkeer. Het autoverkeer kan dan nog harder scheuren. We moeten maatregelen treffen waardoor dat hardrijden wordt voorkomen. Dat bonnenboekje is niet de enige manier. Toch zal er nog meer controle, een strengere controle, moeten komen. We zullen er iets aan moeten doen. Vooral ook de uitritten die uitkomen op deze gevaarlijke weg. Ik spreek duidelijk over het traject vanaf Vogelenzang tot Klutsdorp. Heel de Steenbergseweg. Terugkomende op de rekonstruktie Schoolstraat - Wouwseweg. Het is tien jaar geleden dat daar die stoplichten geplaatst zijn. Later zijn er enkele kleine aanpassingen geweest. Het blijkt in de praktijk gewoon dat er zaken zijn die niet goed funktioneren. Ik zeg niet dat dat doorlopend het geval is. Maar het komt voor dat er verkeer afslaat in de Schoolstraat en dat er verkeer komt uit de Kruisberg. Daar krijgt het verkeer van de Kruisberg voorrang. Dan komt het voor dat het verkeer stilstaat op de Steenbergseweg en daardoor wordt de doorstroom verhinderd. Het verkeer wat uit de Parallelweg komt heeft ook weer voorrang op het verkeer dat komt uit de Schoolstraat en het verkeer wat in de Parallelweg wil. Dat zijn allemaal hele serieuze situaties die ernstige ongevallen kunnen veroorzaken. Onze gedachten gaan er dan ook naar uit om de uitrit Wouwseweg en de uitrit Schoolstraat, naar het noorden wat te verbreden. Dat zijn details. Ik geloof niet dat het goed is om hier in de raadsvergadering verder op in te gaan. Ik zou willen besluiten met dat ik hoop dat U de euvele moed kunt opbrengen om als U er zelf niet uitkomt en

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 94