0T9vstbl8dua sb liV nsllsiaiasv 3srf 3o3 LsSbiooV .01
8 tlwrsbno-A'ïAH na
ll09blO39V" IT99 IIBV rJ9ll9j33aBV 39lf 303 Is38ÏOOV .II
snlbuorfm±9ri9jg na ss ^xw-rfrsw ,j!s83 «gnlll938ns>ms8
.slaalausootvinTiMV sb aev sbal sb bbv gnLfrsorisil .£1
jltilsjilurdag 3»rf 39« anlrabss'xsv 9b 3a9qo i933lsiooV gQ
VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN DE -6E WIJZIGING VAN DE GEMEENTEBEGRO-
TING 1988 EN DE 4E WIJZIGING VAN DE BEGROTING 1988 VAN HET GR0ND-
BEDRIJF (DIVERSE POSTEN)
Het lid van Eekelen: Meer naar aanleiding van dit punt. Ik heb het
stuk van het R.W.I., het Regionale Werkgelegenheids Instituut zien
liggen, ik denk dat het een goede zaak zou zijn dat iedere partij
minstens een exemplaar in zijn bezit zou krijgen met statuten en
reglementen en hetgeen er plaats vindt. Als je dat hier op de leeszaal
moet gaan lezen en je bent echt geïnteresseerd in dat soort zaken dan
kost dat teveel tijd. Ik vind dat iedere politieke partij de
gelegenheid moet hebben dat op zijn gemak te kunnen bestuderen.
De voorzitter: Dat is een punt wat in het kader van het R.W.I. ter
diskussie is geweest. Ook door andere gemeente is de vraag gesteld hoe
moet je met die stukken omgaan, hoe moet je de informatie overbrengen
naar de raadsleden. Je zit met de raad van kommissarissen en dat heeft
met het ondernemingsrecht te maken. Er zou een procedure gemaakt
worden zodat alle gemeenten de raad die daarin moet beslissen
voldoende inzicht kan geven. Daar wordt aan gewerkt om daar een
procedure voor te vinden. Ik denk dat het goed is om even te wachten
tot dat uitgekristalliseerd is.
Het lid van Eekelen: Ik kan best begrijpen dat men daar intern over
aan het stoeien is en dat dat ook bij andere gemeenten leeft. Maar als
je stukken moet lezen die voor de raadsleden bestemd zijn, dan
betekent dat dat ze niet geheim zijn, dat het stuk openbaar is. Dan
denk ik dat dezelfde stukken die er nu liggen om de zaak na te kijken,
dat die ook gewoonweg naar de partijen gestuurd zouden kunnen worden
om het verder te bestuderen. Er staat niets geheims in. Er staan
alleen een aantal punten in waar men mee bezig is en hoe men er mee
bezig is. Wil je het een klein beetje bestuderen en wil je zinnig als
raad er op kunnen reageren, dan vinden wij dat het alleen maar ter
inzage leggen wel erg bekrompen is om er op te kunnen reageren. Het is
niet om daar kritiek op te kunnen leveren, maar om ook mee te kunnen
denken.
Het lid MouwsEven ter aanvulling. Men overweegt een
informatiebulletin in te stellen apart van het REWIN of gekombineerd
met het StreekgewestAlleen een inspraakprocedure zoals de heer van
Eekelen stelt, dat kan uitdrukkelijk niet. Wel via de geëigende
kanalen, via de kommissie van Economische Zaken. Dat zou wel kunnen,
maar dat is de bedoeling eigenlijk niet.
De voorzitter: Ik heb me daarnet onvoldoende uitgedrukt. Dat
realiseer ik me nu. De diskussie die met name speelt in de groep van
vijf die samen deelnemen in het REWIN, daarin is een diskussie gevoerd
over de stukken die toegezonden werden en die aan de orde waren in de
raad van kommissarissen. Daar zou men een procedure over bedenken. Dat
is het meest interessante materiaal, dan praat je over hetgeen wat er
gebeurt. Ik denk dat de stukken die nu ter inzage liggen, dat het
prima kan zijn om die of in kommissieverband van te voren uitvoerig
ter sprake te brengen of dat het alleen stukken zijn die bij de raad
ter inzage liggen dat we die dan ook toezenden. Wil U de statuten
alsnog hebben. Daar stelt U prijs op. Dat is geen enkel probleem. Die
zullen we aan alle raadsleden toesturen.
Meneer Mouws geen vragen, alleen een aanvullende mededeling.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.