-7- vloeien. Ik weet dat niet zeker, maar het lijkt mij op zijn minst interessant genoeg om in de kommissie Financiën elkaar eens diep in de ogen te kijken en er over te spreken met elkaar. Dat lijkt mij wel als ik deze diskussie zo hoor. Het lid Roosenboom: U maakt de opmerking dat deze grond niet in onder houd was bij de gemeente maar bij de persoon die nu koopt. De voorzitter: Dit is een bijzonder geval. Dat is normaal niet zo. Ofschoon ik weet niet of dit met betrekking tot dit gedeelte ook zo was. Wat betreft de vraag waaraan toevloeien? Ik neem aan dat de wethouder daar mee akkoord kan gaan dat dit in de kommissie Financiën kan worden besproken. Hier komen we nu niet helemaal uit. Het geld blijft bij de gemeente en dat is het belangrijkste. Het is echter wel belangrijk waar het uiteindelijk terecht komt. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 8. VOORSTEL TOT VERKOOP VAN GROND GELEGEN IN HET PLAN RAEMDONCK AAN AAN NEMINGSBEDRIJF HEEFFER EN VAN ELZAKKER B.V.. x Het lid Roosenboom: Wij hebben daar de vorige vergadering ook over gediskussieerd. Ik wil U toch nog eens extra in herinnering brengen de raadsvergaderingen gehouden in begin 1978 toen de grondverkoop in de gemeente Halsteren ook ter diskussie stond. Toen was de verkoop volledig gedelegeerd aan het kollege van burgemeester en wethouders. Daar is aan vooraf gegaan in de jaren 1966 een kommissie van onderzoek, ook tegen de handelwijze van grondverkoop. Dat heeft een climax gehad in 1978. Toen heeft de raad besloten om het delegatiebesluit terug te nemen. Toen is ter vergadering besloten dat de verkoop van 2 percelen grond behouden bleef aan het kollege. Dat heeft in het verleden nogal wat voeten in aarde gehad. Ik denk dat we op deze manier verkeerd bezig zijn, als het kollege grond toezegt aan aannemers en dat dat achteraf door de raad moet worden gesanctioneerd. Dan moet je terug gaan naar het oude systeem, dat als er adspirant kopers zijn, de raad in eerste instantie optie moet geven. Later wordt dat dan bekrachtigd door verkoop. Op deze manier is er geen sprake van dat de raad in alle vrijheid de grond kan verkopen aan wie ze wil. Er zijn natuurlijk keiharde toezeggingen gedaan. Voor de rest wil ik er het zwijgen toedoen. Het is goed om eens in het verleden te duiken wat er allemaal in Halsteren is gebeurd. De voorzitter: Dit is een procedurele zaak. Ik zal er op antwoorden. Ik ben in meer zaken gedoken wat betreft het verleden. Het is mij bekend dat destijds dat besluit is genomen. Destijds waren de kontin- genten echter groter en handelde het meestal om grote stukken grond, die werden verkocht waar ook vrije sektor op werd gebouwd en dergelijke. Vanaf 1980 gaat het echter zo, dat bij het toekennen van het premie kontingent, dus voor de gesubsidieerde bouw, de toewijzing hiervan, na het horen van de kommissie plaatsvindt. Dat is al lang zo lang als ik hier tenminste ben. Na het horen van de kommissie, wordt de gesubsidieerde woningbouw toegekend aan bepaalde aannemers en de grond wordt pas verkocht nadat de premie door de H.I.D. is toegekend. Dat is tot op heden, vanaf 1980, altijd het gevolgde systeem geweest. In het verleden waren we echter vaak gebonden bij grondverkopen. Er waren vaak allerlei verplichtingen en zo. Dat was met dit plan niet zo. We hebben nu meerdere aannemers uitgenodigd en gevraagd om woningen te tekenen en aan te bieden die daar op gebouwd kunnen worden. Die zijn beoordeeld door de stedebouwkundigede dienst gemeentewerken en ook door de kom missie. Er is een keus gemaakt in zoverre dat rekening gehouden werd

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 7