r
fiBv axiBinaoiug'iB so 8Jt 3bu PBBjfla J9.71 naddan flsb plw dab Ilnoaisv agin»
ino Pain ubjJ A tbbiü «nav9gag ubv gslPlu baog is dlaarf U inapnlx'i bll daH
poov naa mo nagBïv gnimniads rinoP Iss >J1 eub «naad nsarram asab nsv talid ab
naman 3d 3lu :.3adagnib±3i3d
bnBBm 9dad8Bl sb abrris bxabnsisv a d 9 i law dood al i3 :moodnaaooH blX dsH
dad doov namojJ 9d gnlglsflw alaidieq naa dam ibbdlb bnla bgasagaod bsri U
daln IIw daH .labuorielXlusladPoq a d^faxnav on ihcrj <bslds..>*iud rraXq
-duudsn nhis da iB&m «nasda ad namojl Xida naiadalsH nl nadss ab dsb naggas
-gasaod axb dBb da:n jlnab II .b^rad:: vxib n£2 s dpxXübxob Xaad alb naMuzt :*:^i
alb dab «bgldisrind diaad b^ldXs gnlnabio a-jJ^lXadmlui alb anagab doob gnig
dst ,q gon XasmaXXs subq dlb bnla dab daG nabiow nannijji dxiBBinsg trew pon
dïuadag dab 793393 Xlw J1 «bat?, ad v da;: XarxaXXa dab al anagliavO "raiusda j
oos dalut gniXX9daiabnodav ntlra eXA .ddosw ab nev raaaolls dad da#m
dsb tnBabag al gnlggasaod ab TJ doob xJtlXadjIoibdlo Xaarf grrlnabdO ajfpiXadinluH
a;;tIb.i ad dad d£B,4 sb «n ilw ooi j. darf lias oana sb aXs
atoons adBdS abiaadoqaba dsb dos daad em b .taalXA .doob luXaad
qo J »g on dnaw «i t9 r.cv »v jod 0 dsEdq ran lassr ,dailEod davo
grrldua'j <o 199,4 dBtjb dnedRdS- i.»o4 nav na h 13 abda iqan; xo* >v>r isdaaasd
b
dBBda da (_ld dsb rtadaw rioeoH naG nl as dsb !llas jfnab jfl nadnab ad gaw
.r.tidav - 'C, no .i: .brri ai b .n :.~>g tiddonv d' a;.-no -1 i r
nl ei dfiQ .bdoadag al snnraXXa da 3b*i nai rfadqo daln dad Bg dl ddBBinagqo
naa bnovi tbv da aXA .iiaioxqaad gida< rdro ans9 daaw XsaanaXXs aiRalinniojf ab
ofl «ansddlB «naob l9dsdoov n9a ins Hi- tdbdow namonag dluXaadagnlbladaddoov
iw :ra' J -al b": vi'doqa dctov .loo dosb nsoiridH d -ad j j job noqai ad dad
aaloadq da daw dsb rioaoS n9fl nl blaXagad pdbdow baog dsb dsQ .nanoada 39ri
>w - m r 9inododq og -jbbo roado j 3
nsdd9d naa nam alb ri9 d'odlXsad jiuda ass al dad tnadaltlogaw daln .na^lnob
.nolsx 9d9bx: ns oadeaiq ad ii odus nod dsab mo admlox nss adlao. sd rroovag
—asljjodbdlo dad 9^ dsb Jinab ml «nannigad t bb 1b doov ti&v gaw noowag nsdsoni aW
naXabnsdad dainani ablXasab qo xiuo nsb a[ Xos alb ,nsBda dadiXddosw sb qo
ab doov nanalb ad nl gsfidvnBSwood naa mo najfnm ad nlgad nas mo naman
ioo A nab XI .naddas ad doob dood Xsbs ab mo n^ls uos glbnadadavno daas dad
jinab ii .naman ad doalb dluXaadagnlbladaddoov nao it^lXXabblmno ap dab daln
.dglX alb aod bsad ab nannld alaaujfalb ab nsv naddari namonag alnnsA as dsb
abnsgov ab mo nils daom bladMiXagoni nas d9 dab na ns.lnab ad
nsb .dbdow bdaglewsg dad als «dgas dad aXsoX dluleadagnlbladaddoov naag
daag dad alb d9bns naa doov dlb nam ddasXXoId na gnlnow 9b nam dqooxldav
dnabaoadq .aa at qadoa daaandsea .XsBridav ablX isdari sw iag; riA nsG .naqoil
>ni ToiJ -S toi!jl] is/J nsfif'Zcl rd t9.tshv s^xloist O 19
ssno^ issm tn9msn b3 qB3a 959b mo bl9isd 3aaJ t,iw 3sb gnirrdin cibv
noCI dBBn dad dsag na bduadag rftllaqsoddsrino dad al nsb «naman dlulaadagnlb
.na:- i nsv .-.a tdn >w4aarro-l a' I Jam sod doao."
gaXdlu sd .naggaXla gnldslddavmada n9a nava now dll nsXXesIS nav bll daH
oolald dari bnlv Al .d9ddos jftllnooadaq ill ada dnab «naXailaS nsv daari ab nsv
-21-
te groot om hier ten koste van andere mensen een voorbereidingsbesluit te
nemen.
Het lid Roosenboom: Als je vanavond een voorbereidingsbesluit neemt, dan
kunnen die mensen er nog over nadenken.
De voorzitter: Dat is zo, dat is het punt verder niet, maar het betekent
wel dat we tot publikatie in de staatscourant enzovoorts over moeten gaan,
terwijl het misschien niet serieus is. Dat lijkt mij toch te veel van het
goede, U heeft in principe gelijk. Het moet gevolgd worden door een bouw-
aanvraag, dat is zo. Om even terug te komen op de diverse sprekers. De heer
van Eekelen heeft het goed uitgelegd, daar heb ik weinig aan toe te voegen,
met dien verstande dat ik nog wel even wil antwoorden op de heer Roosen
boom, waar hij zegt er zijn wat vaagheden waar U mee komt, is het risicovol
ja dan neen. De woning staat er 10 jaar, die woning kan niet worden wegge
poetst. Die woning wordt ook niet weggepoetst, die is juist via de
overgangsbepalingen van het bestemmingsplan landelijk gebied achteraf min
of meer gelegaliseerd, maar wel met voorwaarden, dat weet U. Die voorwaar
den heeft U zelf ook destijds in het bestemmingsplan opgenomen, dat
bijvoorbeeld de maximum inhoud slechts, met een bepaald percentage mag
worden vergroot, enzovoorts. Dat hebben we samen vastgesteld in de raad.
Overigens in de tweede raadsvergadering die ik in Halsteren heb geleid. Dat
weet ik nog goed, het was een heel ingewikkeld bestemmingsplan, het lande
lijk gebied. Die woning staat er en kan er blijven staan, het gaat alleen
om de uitbreiding. Dat is dan taxatie. U mag daar tegen in gaan, U mag dat
bestrijden, natuurlijk. Onze taxatie is dat de provincie er heel beducht
voor is om voor deze woningen, die niet legaal tot stand zijn gekomen en
die achteraf via een overgangsbepaling wel worden gelegaliseerd, iets
extra's te doen tussendoor. Als ze dat gaan doen, dan zou het een aanmoedi
ging zijn, ook voor gemeentebesturen om daar vrij gemakkelijk mee om te
springen in het buitengebied. Ik taxeer dat dat "extra" dat de provincie
daar waarschijnlijk niet toe bereid zal zijn. Als U ziet voor de woningbouw
in het buitengebied, wat voor procedures daar tegenwoordig voor doorlopen
moeten worden, dan weet U wat het standpunt is van de provincie. In het
algemeen steunen wij dat standpunt ook. Wij hebben dat standpunt ook. Wij
willen hier deze mensen echter helpen, daar gaat het om. Dan is de vraag
hoe je dat het beste kunt doen. Dat hoef ik nu niet verder meer uit te
leggen. De heer van Eekelen heeft dat uitgelegd en dat kan ik niet verbete
ren. Dat is een taxatie, meer kan ik er niet van zeggen. De heer Princen
heeft om stemming gevraagd om tot een voorbereidingsbesluit te kunnen
geraken. Kunt U er mee akkoord gaan meneer Princen om het anders te
formuleren. Want als je een voorbereidingsbesluit neemt, dan moet je het
gebied ook exact aangeven. Maak er een verzoek van om het kollege uit te
nodigen om de volgende keer met een voorbereidingsbesluit te komen. Als U
het zo formuleert, dat als de meerderheid van de raad daar voor zou zijn,
dan komen we daar volgende keer mee. Dan kan er tenminste een goed plaatje
bij liggen om welk gebied het gaat, dan worden er geen fouten gemaakt. Dat
U het kollege uitnodigt, als U het zo formuleert, dat U het kollege
uitnodigt om met een voorbereidingsbesluit te komen. Als U dat in stemming
brengt, ik denk dat dat bestuurlijk het beste is om het zo te doen. Niet
dat ik daar een voorstander van ben, we zijn het daar niet mee eens, maar
ik moet als voorzitter wel even toe een goed voorstel voor U komen.
Het lid GraafmansIk vind het een aardig voorstel wat U doet. Wij willen
de zaak niet blokkeren. Je stemt vandaag voor wat U net voorstelt en dan
komt de volgende maand het voorbereidingsbesluit aan de orde en dan stemmen
wij tegen.
De voorzitter: Als U daar tegen bent dan moet U nu niet voor stemmen.
Maak het nu niet ingewikkelder dan het is. U maakt het nodeloos ingewik-
'i 9 1 iOjl 3 Si!
A>. j r'~ i g-
I 9Ï9QÏOOV 099 I i:W 8 A .n9V9g 9Ï I9ii9(' 0980901 9b ^lü9(f9S b00VB