aib ï9iïï os jftlliuudaa si losd 6iv alb i jJsj/'ij lo olqo 9±b ioov I brow rtaso 3arl ,nlm9339ilf blssd Si I jBsb ,3brow nasioasgtrsB ub Is9ff '19 3 do® sw rrsddsd n 3sd at nslrioeaiM :mo I aim las j b. .he jino £Jtm dad a i I99V3SIÏO "X9 fij i| 3§fl on a£±s fJrf rrE r ,ntls n naioIasgnr.B el i i srsgofl r_j i i,v. igmv ntim sew 31 ,n tffft r» 19vod 9b 3 >L U 8-I9g lübno n9793aliiJi ""5 9.' -8- 8. VOORSTEL TOT PACHTONTBINDING VAN GRONDEN IN HET BESTEMMINGSPLAN "DE SCHANS". (13E BEGROTINGSWIJZIGING 1988 EN 3E WIJZIGING BEGROTING 1988 GROND BEDRIJF) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 9. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET TER DEKKING VAN VERLIEZEN UIT HOOFDE VAN VERLEENDE GEMEENTEGARANTIES. (7E WIJZIGING BEGROTING 1988) Hett lid Pr ineen: Vanaf 1981 tot 1987 zijn er ongeveer 8 gevallen bekend, waarbij de gemeente er een half miljoen bij ingeschoten heeft en waarvan f 268.000,door het rijk wordt vergoed, maar dat zijn ook gelden van de gemeenschap. U heeft hierin een goed beleid gevoerd, maar toch met al Uw genomen voorzorg kost het de gemeenschap elk jaar f 70.000, Nu zijn de afgelopen 3 maanden wederom 21 aanvragen om gemeentegarantie ingekomen. De overheid gaat maar steeds door met bezuinigen. Ik denk dat het voor de gemeente grotere verliezen met zich mee gaat brengen. Wat denkt U hier de komende jaren tegen te gaan doen om het een beetje in de hand te houden. Wethouder van der Weegen: Er zijn landelijke richtlijnen met betrek king tot het afgeven van gemeentegarantie. We hebben ze in deze raad een paar keer aan de orde gehad. We zijn zelfs zover gegaan dat wij wat strakkere regels hebben. Met name wat betreft het maximale bedrag wat aan gemeentegarantie per woning gegeven wordt. Wat dat aangaat hebben we zelf iets scherpere bepalingen dan de instantie die ons in dat kader adviseert. Daarnaast is het zo dat wij bij de garantieverleningen ook nog wel het individuele geval steeds in ogenschouw nemen en proberen in het belang van de betrokkene zelf wat extra aflossingen te laten doen, in jaren dat dat blijkt te kunnen. Met andere woorden we proberen toch ook in de toepassing van die regeling zoveel mogelijk de risico's weg te halen, ook in het belang van betrokkenen. Het is natuurlijk zo dat de gemeenschap de financiële lasten voor een deel moet dragen. Dat is terecht dat U dat opmerkt. Maar het is voor betrokkenen als zodanig geen plezierig feit dat het hun alszodanig overkomt. Er zijn zeker een aantal van die gevallen die hier voor U liggen, die niet direkt aan de mensen zelf te wijten zijn, maar men komt op een bepaalde manier in een situatie terecht die dit veroorzaakt. We hebben in totaliteit een vrij groot bedrag waar we garant voor staan. Als je van dat bedrag de risico's neemt die we geëffektueerd hebben in het bedrag dat wij aan U vragen, dan denk ik dat het toch een zaak is die de moeite waard is. We proberen via die regeling zoveel mogelijk mensen aan een eigen woning te helpen. Dat is een prima zaak. De werkgelegenheid daarin is ook een prima zaak. Woningen voor de bewoners is een prima zaak. Het is wel zo dat er zich situaties voor kunnen doen die je van te voren niet kunt overzien. Anders komt men niet in aanmerking voor die garantie. Het lid van de Watering: Ik wil nog even terug komen op de tijd dat ik zelf achter die tafel zat. Toen heb ik ooit wel eens een pleidooi gehouden om te bepleiten dat de Bemiddelende Organen hun toetsings normen een beetje terug zouden brengen. Ik had toen al de indruk dat ze te makkelijk adviseren van: dat kan wel. Soms geven ze een advies terwijl het eigenlijk voor de betrokkene een te zware opgave betekent. Ik ben van mening dat de grenzen die de Bemiddelende Organen stellen, -zo was het vroeger al-, dat ze die iets terug moeten brengen, om aldus te voorkomen dat ze de kandidaten te zware verplichtingen opleggen. Een mens moet ook tegen zichzelf beschermd worden op een bepaald moment. Ik

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 50