lab
)Ofir gis ~A >0 doi
iiooJa 1st
richting Moerstraten gaan, dat is duidelijk. Dan heeft de heer Roosen
boom gelijk, als dat er bij getrokken kan worden dan zou dat nog veel
beter zijn. Dan zou je een prachtig rekreatie fietsgebied krijgen, mits
het dan ook verder aan zou sluiten op fietspaden die dan in Bergen op
Zoom liggen. Keulen en Aken is echter niet op één dag gebouwd. Het is
natuurlijk zo, dat het best de moeite waard is, de heer van Eekelen
heeft daar ook op gewezen, om dit onder de aandacht te houden in de
diverse overlegsituaties. Er zijn wel eens potjes voor rijwielpaden
enzovoorts. Het is een vrij kostbare zaak. Dit is als gemeente prak
tisch niet te doen, ofschoon het is niet zo veel meer op Halsters
grondgebied, dat is maar een klein stukje meer. Dat zou misschien wel
op te brengen zijn. Je bent daar vrij snel op Bergen op Zooms grond
gebied. Het is thans echter niet realiseerbaar. Je staat dan voor de
vraag moet er dan niets gebeuren? Dat zou slecht zijn. Nu kan dit via
de ruiverkaveling worden gerealiseerd met een bijdrage van de Provincie
erbij. Dan moet je "ja" zeggen, dat wil echter niet zeggen dat dat dan
het laatste is. Je moet daarmee door gaan. Ik ben het daar wel mee
eens. Ofschoon we daar ook wel een aantal problemen tegen komen, die
met natuur en landschap te maken hebben. We hebben een hele diskussie
met de mensen van natuur en landschap moeten voeren voor het stuk weg
vanaf Pleuntje van den Eijnden tot het grondgebied van Bergen op Zoom
om daar een quartaire weg van te maken. Een quartaire weg moet een
bepaalde breedte hebben, er moet bijvoorbeeld een berm naast liggen.
Die berm moet een bepaalde breedte hebben, dat betekent dat er een paar
bomen moesten sneuvelen. Dat mochten er niet teveel zijn. Daarom is de
provincie hier en daar ook akkoord gegaan, dat die breedte niet overal
aanwezig is, terwijl het toch quartaire weg blijft, juist om natuur en
landschap te sparen. Dat aspekt komen we daar ook tegen. Aan de andere
kant er is ook een ruiterpad gemaakt achter de bomen. Ik kijk wethouder
Sinke even aan, waar ruiters zijn kunnen volgens mij ook fietsers zijn.
Misschien is dat te eenvoudig gedacht. In principe ben ik het daar dus
wel mee eens, maar dat moet niet betekenen dat we daarom maar niets
doen. Sluipverkeer is een onderwerp waar we ook rekening mee moeten
houden. Op zich het feit dat er minder sluipverkeer zal zijn als de
Zoomweg er ligt, dat is duidelijk. Dan is het een kwestie van afweging
in hoeverre je dat aspekt doorslaggevend laat zijn om het daarom niet
te doen. Dat is dan aan de orde. Wij vinden dit niet doorslaggevend. Ik
denk dat ik de verkeerstechnische aspekten voldoende heb behandeld en
ik geef het woord aan wethouder van der Weegen.
Wethouder van der Weegen: Wat het stukje weg betreft waar U het over
heeft, dat ligt ook helemaal in de Oude Molenroute. Wat nu losliggend
fietspad wordt, dat maakt daar volledig deel uit van de Oude
Molenroute. Het geeft ook wel aan het versterkend verhaal wat U in die
zin gehouden heeft.
Meneer Roosenboom merkt op dat ik in de kommissie gezegd heb dat ik
vind dat de situatie daar veiliger wordt. Daar is duidelijk gezegd door
mij dat ik bedoel de scheiding van weggebruikers. Het fietsverkeer en
het loopverkeer. Er wordt daar intensief getraind. Daar is recentelijk
een nogal ernstig ongeluk gebeurd, een trimmer is daar aangereden. Dat
is de bedoeling van mijn opmerking geweest, dat de situatie daar
veiliger wordt. Uiteraard zal daar op de nieuwe weg toch een bepaald
snelheidsverbod gelden. Op dit moment is de situatie in de Schansbaan
verre van veilig is. Er wordt veel te hard gereden en veel te zwaar en
groot verkeer zit op die weg. Ik denk dat door de scheiding van
weggebruikers in elk geval de totale situatie veiliger wordt. Ik heb
in de kommissie gezegd, het komt in elk geval niet in het kader van
)ID
rf I
3d
tba 1cno
">fl rfoot 8
9 l I "lOOVfTO
g L 19 U! r9l31»)3V 39
J lofaüOli 1 b IBB
1 *v q 9 n j-jjot
*10 O 3HV>' "O J
•b aï laid Ic iSJconBrri ÊBftjbJBfno
1991.: ?r ntts 9-/ •JqooIlSV
JlBBW ,33:5 iB q9g asgirraecnrav =»jfti
ill ril 'Ó-i iigSSt
>fo
,b;o'.7 91
J JlL- JfJ
.3 j /J J
i jqooi. i j
j r: qo tbrw
I .-W r I rJK
'3.1 ;TTO
buf si
lj) rrsgnxns oov 9 Ibbv
rsv ;)ioowl0B t j uBb s
•ry:o:<i i qo Hod »if ai is sib
ro 9<r li>! -b «Isrrr -,ji 3sb
dad r X r.;iOi nsl 9913 ,H9l P.12
>jw l£sd A tlftigis i >ti ?üb blood
ibadbnoj
«up
rlxebsT r.
blasdag no 3 üsg9H i fiibodbri
an eg ol so i b rDlsdmninicr us
lo iso 3!)9> dr lood isi
dOO-J 1. ft l<
rfl .lain «oov >SfH 3sb ,na
3->d f II ?o;
1
gnl rial mov n<
B0l
oo\ ,q nxnnna3 oao;
o bnooti38I
3r "Bi'. .DB
1 I9t»ij i uul c l
Tfi-.b fi'i tcJa 93 (isi ni tab
Co law art 1i .1 erf a; ail 'ito i1'::''
a£ 390in rteb 1 iibscfbnoTO 3arl wuslfl'
12 sbiw^'cifisO obv oov qaJjpnsJ >9 3 ni
ftu n 1 -b .1 ïv rrw abu f 3 .7
3afi "ft. j .1 z nail r,q t9arn 3 1 a 3ai
>ov 3fw 'i .ov .1 Is tb« b.lib fa
3D ac
sai
1 fTo a 1 a a j j "ift" aïi s a r 13 jo v j
9 b 1 i 03 3 scf \1 .rrsJrf g. t aioitti il 1 ab rro cadtfa.f »«f t b
3r.W r M"r x< I'si ,.rr IOOV jfl f 1j 3 ..j: r j; 9>(Tr3
•»'iW r ib" job nsi. i rb i: "t j
1 blow n-. j jjirlfi93ls'i s aaov
03 b? i j j Ri f.8?I ar b icauOn-a no 3a odn:. taorf a
1 arW ir sou fsosïsJxr^ t ioov Ma >ab*ra a'i.I i a
193 399jl"T9Vgl ijIr 3sd
39lrf XIRlrf T9aJ9ll 1793
1 »r. iijzüg jto-
39om I i i3s73aa >M
93 39^n iih a
r9S0W9g al blo/li nd"
•f.'.'a'j do
93 3Sb 3l99d
dsl7 3fi(J
3lsod 1nb ob rfx
'I '1 09O1 f td^Sft t
9b IÏBV -Jjg >od
fall aswt TiSdoa
abtliqo nsmagi
rnooa7aq aggs:.
x >nu o rQ *s o i sni
nub na usmari t linedo3
193 1 OS 119 fX98J9Ü
i9iiB fsH sb n r isiBW 1
ajftiXioodad sd 19
19side ia jbissla igiasg
lain i9i «1 giiifr
Ibs sm Ilw dooJaJöi:i
i9v j id dool J.. s "si <1 i <sd a
ri'*
1s lab
ob nanblsM
a sd J
00b j lib s
i
31-bI ns9
IX
rnoc
j dsg Xsd neb ns g >wsngJtJ
o 9S jl^ g fit >0 -
TS q