-28- inzake de herhuisvesting van de Gezondheidsdienst te Bergen op Zoom en de daarop gebaseerde raming van de stichtingkosten. Ik denk dat dat voor de Halsterse raad ook geen probleem oplevert. Ter realisering van deze herhuisvesting een krediet te voteren ten bedrage van f 6.900.000, zowaar geen kleinigheid. Ik denk dat er zo'n gebouw moet komen en dat de financiële middelen ook daadwerkelijk afgewogen moeten worden. De door het dagelijks bestuur opgestelde geheimhoudingsplicht met betrekking tot de specificatie van de stichtingskosten op grond van artikel 11 van de gemeenschappelijke regeling van het Streekgewest te bekrachtigen. Ik denk dat daar ook geen enkel probleem over is; als je die stukken gaat bekijken dat je die niet de boer mee op neemt. In te stemmen met de verwerking van de financiële consequenties van het herhuisvestingsplan in de begroting voor 1990 van de Gezondheidsdienst. Ik denk dat als je bouwt, dat het ook vanzelfsprekend is dat die in de begroting opgenomen wordt. Ik denk dat dat ook geen punt is voor Halsteren om daar het hoofd over te breken. Het dagelijks bestuur te machtigen om onder de in een algemeen machti gingsbesluit geformuleerde voorwaarden voor de financiering van dit project een vaste geldlening aan te trekken. Ik denk dat het ook een vrij logische zaak is. Als je wilt bouwen dan zullen er ook geldmiddelen moeten zijn. Alleen bij punt f. Gezien het feit dat de meningen in de Halsterse raad soms nogal vrij hoog op kunnen lopen, dat erbij een offerte van een school bij wijze van spreken aangaande een bedrag van f 10.000,of f 15.000, dat er daar 2 of 3 prijzen onder moeten liggen, vraagt het Streekgewest om in te stemmen met een voor dit project door het dagelijks bestuur voorgestane methode van aanbesteding met één geselekteerde aan nemer op basis van een open begroting en afstandsverklaring. Ik denk dat als wij dat hier binnen de Halsterense raad zouden hebben, dat niemand daarmee in zou stemmen. Dat hebben we niet gedaan met het bouwen van de bibliotheek, ook niet met het bouwen van de Wittenhorst en ook niet met het bouwen van het nieuwe gemeentekantoor. Mijn vraag is aan de gemeen teraadsleden, zijn die het met de zienswijze eens dat wij daar een amende ment op indienen als gemeenteraad van Halsteren en als leden van het Streekgewest namens Halsteren, om naast de één geselekteerde die hun voor ogen staat alsnog vier aannemers binnen het Streekgewest uit te nodigen en aldus een beperkte openbare aanbesteding te doen plaatsvinden. Dat is eigenlijk de vraag aan de gemeenteraad. Als dat zo is, dan wil ik namens de raad van Halsteren een amendement indienen bij het Streekgewest. Ik zeg U dat binnen het dagelijks bestuur van het Streekgewest acht mensen voor zijn met één geselekteerde aannemer in zee te gaan. Eén, dat is natuurlijk ook niet vreemd, onze man in het dagelijks bestuur die ook even de kat uit de boom gekeken heeft en gezegd heeft, wat zullen de raadsleden van Halsteren er van zeggen en die heeft nog geen, zover als ik begrepen heb, nog geen definitief standpunt bepaald binnen het dagelijks bestuur. Ik denk dat het voor hem een ondersteuning zou kunnen zijn als hij hoort hoe hij zou kunnen handelen binnen het dagelijks bestuur namens de gemeente Halsteren. Het lid MouwsIk heb gelijk maar het woord gevraagd om de diskussie wat te bekorten. Ik wil uitdrukkelijk zeggen dat ik het betreur dat uit een gewestraadsagenda, zo'n uitvoerige agenda, er iets uitgelicht wordt en nu op korte termijn een beslissing gevraagd wordt, terwijl ik het niet anders kan zien dan dat dat gevoelsmatig zou moeten zijn. Ik heb inderdaad het standpunt ingenomen zoals de heer van Eekelen gezegd heeft, hoewel ik het wel eens was met het stuk zoals het er ligt- Er zijn natuurlijk een aantal voors en tegens, maar men heeft mij overtuigd, zij het dat ik in het dagelijks bestuur daarover niet een standpunt in heb willen nemen. Ik zit daar niet om het standpunt van het dagelijks bestuur te verdedigen, maar -29- als verlengd lokaal bestuur, de mening van de gemeenteraad van Halsteren te verkondigen. Als zodanig vind ik het een goede zaak dat wij daarover diskussiëren. Alleen ik vind het jammer dat het onder deze omstandigheden hier moet. Het zou eigenlijk veel meer aandacht moeten hebben. Ik heb al eens vaker gezegd, je kunt dan pas met elkaar diskussiëren als iedereen uitvoerig de stukken kent en de inhoud van die zaken. Nu zijn er gegaran deerd toch een groot aantal van de leden die niet de stukken uitvoerig bekeken hebben en dan vind ik het jammer dat het op deze manier moet. Het is iets heel specifieks. De drijfveer van het dagelijks bestuur, dat wil ik hier wel vertellen, was dat het hier om een heel specifiek gebouw gaat, om toch de zaak op te lossen. De vijf lokaties waar men nu werkt, dat gaat moeizaam. Eén van de achtergronden was de ervaringen pasgeleden ook in die volksgezondheidssektor in Roosendaal opgedaan, dat dat een manier was waar wij ook als Halsternaar iedere keer onze vinger naar uit steken: blijf binnen de begroting, blijf binnen je budget. Als ze enige garantie zouden kunnen geven van, als je in de geest gaat werken zoals de heer van Eekelen voorstelt, dan is dat gegarandeerd, dan is de beslissing natuurlijk niet zo moeilijk. Dat is de grote twijfel. Ik wil graag de uit slag horen. De voorzitter: Een korte toelichting op punt 17. Het is een formeel punt, het is eigenlijk al eerder aan de orde geweest in onze kommissies en de raad en we hebben daar wat vragen over gesteld aan het Streekgewest. Nu is de formalisering van wat begrotingszaken. Punt 18 denk ik dat door beide heren voldoende is toegelicht. Punt 19 automatisering daar hebben we in de vorige raadsvergadering opmer kingen overgemaakt. Daar is voor een deel aan tegemoet gekomen. Dat heeft in elk geval ook invloed gehad datgene wat we met elkaar hebben besloten. Meneer van Eekelen zegt het is de eerste keer dat ze op deze wijze op de agenda staan. Meneer Mouws heeft daar ook even op geduid. Het is natuur lijk zo dat inderdaad in principe die diskussie in de raad ook best gevoerd zou moeten kunnen worden. Dat lukt niet altijd gezien het tijdstip waarop je de zaken krijgt en advies krijgt in het kollege enzovoorts. Vaak kom je dan met adviezen die de termijn al overschreden hebben en dat hebben we ook al eens gehad dat_ er dan in de raad opmerkingen over gemaakt worden, terecht. Het is een stuk uitvoering waarbij met name de tijsspanne vaak tekort is om tot een overwogem advies te komen en daarvoor voor de raadsvergadering nog kommissies en de raad te kunnen horen. We proberen dat wel. We vonden wel deze keer dat er zodanige onderwerpen opstonden die zeer van belang waren, vandaar dat het wat specifieke aandacht gekregen heeft. Niet bewust om de diskussie uit te lokken. Als dat zo zou zijn dan zou U ons dat kunnen verwijten. Gewoon omdat raadsleden de krant lezen en daarin de diskussie kunnen volgen die plaatsvindt over dit onderwerp. Die vindt er natuurlijk in de hele regio plaats. Meneer van Eekelen heeft heel uitvoerig aangegeven met welke punten hij geen problemen heeft en met welke punten wel. Het is zo dat de wijze van aanbesteden dan de proble matiek oplevert. Meneer Mouws heeft al gezegd hoe zorgvuldig hij vindt in elk geval dat daarmee omgesprongen wordt. Ik denk dat gezien de diskussie en de vasthoudendheid van het dagelijks bestuur en de argumenten die ze aandragen, dat je inderdaad zeker kunt spreken dat ze daar zorg vuldig mee omgaan. Ze hebben langs alle kanten zich ook zodanig gebonden dat er over budgetoverschrijding in elk geval niet te praten is met wie dan ook in de gewestraad en de deelnemende gemeenten. Dat geluid is toch wel heel duidelijk gehoord. Men houdt vast aan de procedure die men uitgezet heeft en men zal daar hele goede redenen voor hebben. Meneer Mouws geeft aan een specifiek gebouw enzovoorts. Ik vind het moeilijk om in een raad als deze, wij mogen best onze aanbeveling uiten naar het

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 129