-16-
rapport schrijven, anders blijft die strafzaak doorlopen". Dit bedoel
ik met hetgeen wat net andersom is. Dat juist de gewone burger de zaak
begeleidt, terwijl het een professionele kracht moet doen die daar
voor betaald wordt. Al dat soort zaken vinden wij, daar moet steeds
voor gewaakt worden dat die mensen dan ook daadwerkelijk hun werk
doen. Verder zijn wij het er mee eens.
Het lid Pr ineen; Ik vind dit een slecht voorstel. Als de jongeren
een misdaad hebben begaan, of over de schreef gaan, dan mogen ze nog
kiezen ook wat ze er voor terug krijgen op het politiebureau. Mis
schien mogen ze nog wel op vakantie wat nu ook al gebeurt. Een
strafblad is er niet meer bij. Men kan gewoon zijn gang gaan. Als dit
de kriminaliteit moet afnemen, dan zijn we verkeerd bezig en moet men
naar andere oplossingen zoeken. De overheid wil alles afschuiven naar
de lagere overheden en f 12.000,is niet niks. Ik noem dit een
afschuifsysteem en ik wil hier niet aan meewerken.
De voorzitter; Meneer Mouws zegt wij vinden dit een goede zaak. Het
voorstel is inderdaad een proef van 2,5 jaar waarbij het laatste half
jaar gebruikt zal worden om met name een stuk evaluatie te plegen. Het
zal duidelijk zijn dat deze opzet niet de totale problematiek in een
keer zal gaan beheersen. Er is zeker veel meer voor nodig. Dat staat
overigens ook in het stuk. Je zou via deze proef aan moeten kunnen
tonen dat je door op deze wijze om te gaan met jeugdigen of jongeren
die vandalistische aktiviteiten ontplooiïen, dat je daar inderdaad een
mentaliteitswijziging door teweeg kunt brengen door ze op een andere
manier kennis te laten maken met datgene wat ze eigenlijk veroorzaakt
hebben. Dat is de bedoeling van met name het alternatief. Het is zeker
niet zo, dat als we die gedachte hebben, dat we met name door die
f 0,41 te voteren, dat we daar een HALT-bureau mee helpen op richten
dat dan het vandalisme in de doelgroep van 12 tot 18 jaar in de hand
heeft, dan denk ik dat we daar te veel van verwachten. Het is de
bedoeling om nogmaals een bepaald proces in gang te zetten waardoor er
op langere termijn in veel grotere mate op deze manier om gegaan wordt
met vandalisme en dus inderdaad een andere mentaliteit teweeg brengen.
Als we verwachten dat die gerealiseerd is in die korte periode dan
denk ik dat we daar te hoge verwachtingen van hebben. Ik ben het wel
met U eens dat U zegt goede voorlichting is heel belangrijk, vooral in
die beginfase. Dat we dat als attentiepunt meenemen. De heer van
Eekelen zegt wij juichen het toe. Hij zet wat vraagtekens bij het
funktioneren. Ik heb net aangegeven dat als we de verwachting zo hoog
gespannen hebben dat we met deze bijdrage van f 12.000,in twee jaar
dat we dan het probleem opgelost hebben, die verwachting mogen we
zeker niet hebben. Daarnaast heeft hij een voorbeeld van alternatieve
strafvervulling aangegeven die toch denk ik in een wat ander vlak ligt
dan hier bedoeld wordt. Hier wordt meer de jongere direkt konfronteren
met het gevolg en proberen daar met name de betrokkene zijn aktivi
teiten in te laten doen en daar zijn alternatieve straf laten onder
gaan. Met name gericht op mentaliteitswijziging, de bewustwording van
datgene wat je veroorzaakt door dat vandalisme.
De heer Princen zegt ik vind dat het een slecht voorstel is. Ik vind
dat het een goed voorstel is. Hij zegt degene die wat doet die mag nu
ook nog kiezen. Zo is het natuurlijk toch niet. Het is duidelijk de
bedoeling om via het opleggen van alternatieve straffen een
mentaliteitswijziging tot stand te brengen die wellicht straks in een
veel grotere mate plaats zou kunnen vinden en die dan inderdaad het
vandalisme werkelijk terug zou kunnen dringen.
-17-
Het lid Princen; In het voorstel staat dat dat f 0,41 per inwoner
gaat kosten, maar dan moeten wel alle 18 gemeenten mee doen. Als er nu
een partij afhaakt, dan gaat het de gemeenschap nog veel meer kosten.
Ik denk dat ze een paar ambtenaren rond hebben lopen die ze een
baantje willen geven en die zullen dat op moeten lossen.
De voorzitter: U zegt doen ze alle 18 mee. Ik las vandaag in de
krant dat er al gemeenten waren die wisten dat ze alle 18 mee deden
terwijl wij nog geen besluit genomen hebben. De gemeente Rucphen dacht
ik dat in de krant liet schrijven dat ze allemaal mee zouden doen. Het
is zo dat op het Groot Driehoeksoverleg zoals dat heet alle burge
meesters en hoofden van politie daar aanwezig waren en hun steun
betoogd hebben aan het voorstel. U heeft ook bij de stukken kunnen
zien dat het Rijk, het Ministerie, een groot deel of 50% van de kosten
mee wil subsidiëren. Ik denk dat het zaak is dat alle 18 gemeenten mee
doen. Ik denk dat we het niet af moeten laten hangen als er een of
twee afhaken. Het zal zeker zo zijn dat het overgrote deel mee zal
doen en dat de kosten over 2,5 jaar met f 0,41 per jaar te overzien
zijn.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
19. VOORSTEL TOT HET VASTSTELLEN VAN DE "VERORDENING OP DE HEFFING EN
INVORDERING VAN STAANGELD WOONWAGENSTANDPLAATSEN HALSTEREN".
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
20. VOORSTEL TOT HET AANGAAN VAN EEN NIEUWE REKENING-COURANT-OVEREENKOMST
MET DE N.V. BANK VOOR NEDERLANDSCHE GEMEENTEN.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
21. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN DE 27E WIJZIGING VAN DE GEMEENTEBE
GROTING 1988 EN DE 7E WIJZIGING VAN DE BEGROTING 1988 VAN HET GROND
BEDRIJF (HERZIENING RENTE NEGATIEVE KAPITAALVERSTREKKING)
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
22. VOORSTEL TOT AANKOOP VAN GRONDEN VAN J.M.P. TESTERS-BAKX.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
23. VOORSTEL TOT HET OVERDRAGEN VAN GRONDEN (29E WIJZIGING GEMEENTEBE
GROTING 1988, 8E WIJZIGING BEGROTING 1988 GRONDBEDRIJF EN 2E WIJZI
GING BEGROTING 1988 D.S.O.R.).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
24. VOORSTEL TOT HET VOORZIEN IN EEN VACATURE COMMISSIE WELZIJN, ONDER
WIJS EN VOLKSGEZONDHEID.
De voorzitter: Er zijn 15 stembriefjes ingeleverd.
Het lid van "den Kieboom: Er zijn 15 stemmen uitgebracht op de heer
T.P. Martens.
De voorzitter: Dan is de heer Martens hierbij benoemd. Ik wens hem
van deze plaats heel veel succes met zijn werkzaamheden in de
commissie Welzijn, Onderwijs en Volksgezondheid.