-16- rapport schrijven, anders blijft die strafzaak doorlopen". Dit bedoel ik met hetgeen wat net andersom is. Dat juist de gewone burger de zaak begeleidt, terwijl het een professionele kracht moet doen die daar voor betaald wordt. Al dat soort zaken vinden wij, daar moet steeds voor gewaakt worden dat die mensen dan ook daadwerkelijk hun werk doen. Verder zijn wij het er mee eens. Het lid Pr ineen; Ik vind dit een slecht voorstel. Als de jongeren een misdaad hebben begaan, of over de schreef gaan, dan mogen ze nog kiezen ook wat ze er voor terug krijgen op het politiebureau. Mis schien mogen ze nog wel op vakantie wat nu ook al gebeurt. Een strafblad is er niet meer bij. Men kan gewoon zijn gang gaan. Als dit de kriminaliteit moet afnemen, dan zijn we verkeerd bezig en moet men naar andere oplossingen zoeken. De overheid wil alles afschuiven naar de lagere overheden en f 12.000,is niet niks. Ik noem dit een afschuifsysteem en ik wil hier niet aan meewerken. De voorzitter; Meneer Mouws zegt wij vinden dit een goede zaak. Het voorstel is inderdaad een proef van 2,5 jaar waarbij het laatste half jaar gebruikt zal worden om met name een stuk evaluatie te plegen. Het zal duidelijk zijn dat deze opzet niet de totale problematiek in een keer zal gaan beheersen. Er is zeker veel meer voor nodig. Dat staat overigens ook in het stuk. Je zou via deze proef aan moeten kunnen tonen dat je door op deze wijze om te gaan met jeugdigen of jongeren die vandalistische aktiviteiten ontplooiïen, dat je daar inderdaad een mentaliteitswijziging door teweeg kunt brengen door ze op een andere manier kennis te laten maken met datgene wat ze eigenlijk veroorzaakt hebben. Dat is de bedoeling van met name het alternatief. Het is zeker niet zo, dat als we die gedachte hebben, dat we met name door die f 0,41 te voteren, dat we daar een HALT-bureau mee helpen op richten dat dan het vandalisme in de doelgroep van 12 tot 18 jaar in de hand heeft, dan denk ik dat we daar te veel van verwachten. Het is de bedoeling om nogmaals een bepaald proces in gang te zetten waardoor er op langere termijn in veel grotere mate op deze manier om gegaan wordt met vandalisme en dus inderdaad een andere mentaliteit teweeg brengen. Als we verwachten dat die gerealiseerd is in die korte periode dan denk ik dat we daar te hoge verwachtingen van hebben. Ik ben het wel met U eens dat U zegt goede voorlichting is heel belangrijk, vooral in die beginfase. Dat we dat als attentiepunt meenemen. De heer van Eekelen zegt wij juichen het toe. Hij zet wat vraagtekens bij het funktioneren. Ik heb net aangegeven dat als we de verwachting zo hoog gespannen hebben dat we met deze bijdrage van f 12.000,in twee jaar dat we dan het probleem opgelost hebben, die verwachting mogen we zeker niet hebben. Daarnaast heeft hij een voorbeeld van alternatieve strafvervulling aangegeven die toch denk ik in een wat ander vlak ligt dan hier bedoeld wordt. Hier wordt meer de jongere direkt konfronteren met het gevolg en proberen daar met name de betrokkene zijn aktivi teiten in te laten doen en daar zijn alternatieve straf laten onder gaan. Met name gericht op mentaliteitswijziging, de bewustwording van datgene wat je veroorzaakt door dat vandalisme. De heer Princen zegt ik vind dat het een slecht voorstel is. Ik vind dat het een goed voorstel is. Hij zegt degene die wat doet die mag nu ook nog kiezen. Zo is het natuurlijk toch niet. Het is duidelijk de bedoeling om via het opleggen van alternatieve straffen een mentaliteitswijziging tot stand te brengen die wellicht straks in een veel grotere mate plaats zou kunnen vinden en die dan inderdaad het vandalisme werkelijk terug zou kunnen dringen. -17- Het lid Princen; In het voorstel staat dat dat f 0,41 per inwoner gaat kosten, maar dan moeten wel alle 18 gemeenten mee doen. Als er nu een partij afhaakt, dan gaat het de gemeenschap nog veel meer kosten. Ik denk dat ze een paar ambtenaren rond hebben lopen die ze een baantje willen geven en die zullen dat op moeten lossen. De voorzitter: U zegt doen ze alle 18 mee. Ik las vandaag in de krant dat er al gemeenten waren die wisten dat ze alle 18 mee deden terwijl wij nog geen besluit genomen hebben. De gemeente Rucphen dacht ik dat in de krant liet schrijven dat ze allemaal mee zouden doen. Het is zo dat op het Groot Driehoeksoverleg zoals dat heet alle burge meesters en hoofden van politie daar aanwezig waren en hun steun betoogd hebben aan het voorstel. U heeft ook bij de stukken kunnen zien dat het Rijk, het Ministerie, een groot deel of 50% van de kosten mee wil subsidiëren. Ik denk dat het zaak is dat alle 18 gemeenten mee doen. Ik denk dat we het niet af moeten laten hangen als er een of twee afhaken. Het zal zeker zo zijn dat het overgrote deel mee zal doen en dat de kosten over 2,5 jaar met f 0,41 per jaar te overzien zijn. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 19. VOORSTEL TOT HET VASTSTELLEN VAN DE "VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN STAANGELD WOONWAGENSTANDPLAATSEN HALSTEREN". Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 20. VOORSTEL TOT HET AANGAAN VAN EEN NIEUWE REKENING-COURANT-OVEREENKOMST MET DE N.V. BANK VOOR NEDERLANDSCHE GEMEENTEN. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 21. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN DE 27E WIJZIGING VAN DE GEMEENTEBE GROTING 1988 EN DE 7E WIJZIGING VAN DE BEGROTING 1988 VAN HET GROND BEDRIJF (HERZIENING RENTE NEGATIEVE KAPITAALVERSTREKKING) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 22. VOORSTEL TOT AANKOOP VAN GRONDEN VAN J.M.P. TESTERS-BAKX. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 23. VOORSTEL TOT HET OVERDRAGEN VAN GRONDEN (29E WIJZIGING GEMEENTEBE GROTING 1988, 8E WIJZIGING BEGROTING 1988 GRONDBEDRIJF EN 2E WIJZI GING BEGROTING 1988 D.S.O.R.). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 24. VOORSTEL TOT HET VOORZIEN IN EEN VACATURE COMMISSIE WELZIJN, ONDER WIJS EN VOLKSGEZONDHEID. De voorzitter: Er zijn 15 stembriefjes ingeleverd. Het lid van "den Kieboom: Er zijn 15 stemmen uitgebracht op de heer T.P. Martens. De voorzitter: Dan is de heer Martens hierbij benoemd. Ik wens hem van deze plaats heel veel succes met zijn werkzaamheden in de commissie Welzijn, Onderwijs en Volksgezondheid.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 123