enzovoorts, dat het een goede zaak is dat een fietser in die hoek er op een redelijke veilige manier kan komen. Dan willen wij beslist niet moeilijk zijn, maar wij zouden het toch wel erg vervelend vinden als we met de bedragen die we er nu voor uittrekken, dat we er daar dan niet mee zouden komen. Mochten er onvoorziene omstandigheden zijn, dat we dan als raad tijdig ingeseind worden. Het is toch nogal een heel bedrag en wij vinden het meer als voldoende. Het lid GraafmansZoals het voorstel hier ligt kunnen wij er mee akkoord gaan. Alleen een vraag aan de wethouder, om bij iedere fase van afwikkeling van een bepaald gedeelte ons enig inzicht te verschaffen, of in de kommissie Financiën of hier in de raadsvergadering, hoe het financieel verloopt. We zijn al eens meer met de aanleg van een weg voor duidelijke verassingen geplaatst, waarbij U om wat voor reden dan ook, hebt gezegd, we hadden dat nooit kunnen voorzien en dat is er bij gekomen. Wij willen U vragen, tijdig, liefst in iedere fase van gereedkomen van deze rekonstruktie om geïnformeerd te worden hoe het financieel verloopt. Er zijn op dit moment geen verassingen dat we als raad weten waarop en waaraan, dat is een vraag. Het tweede is meer een opmerking die ik wil plaatsen. De reserves van het Grondbedrijf. We hebben al meerdere malen gevraagd om bepaalde voorzieningen, om die te financieren uit het Grondbedrijf. Je krijgt dan keurig een antwoord van de wethouder met allerlei argumenten die er in het kort op neer komen dat hij zegt van dat kan niet, dat mag niet, daar krijg je geen toestemming voor van Gedeputeerde Staten, etcetera. Toevallig heb ik gisterenavond op een vergadering gehoord dat het eigenlijk best wel kan. De gemeente Tilburg heeft uit het grondbedrijf negen ton gehaald om dat in een fonds te storten en daar een minimabeleid mee te gaan financieren. Het schijnt dat het wel kan. Hier hoor ik iedere keer maar opnieuw, het Grondbedrijf daar moet je afblijven, daar krijg je toch geen toestemming voor van Gedeputeerde Staten, dat mag gewoon niet. Ik zou aan de wethouder willen vragen, is dat nu werkelijk zo? Ik heb het nu niet over het meer graaien in de pot van het Grondbedrijf, maar mocht het ooit eens dringend nodig zijn voor wat voor een voorziening dan ook, kunnen we dan een beroep doen op de reserves van het grondbedrij f De voorzitter: Er zijn door de raadsleden een aantal opmerkingen gemaakt die betrekking hebben op de verkeerstechnische aspekten en een aantal die betrekking hebben op de financiële aspekten. Wat betreft de verkeerstechnische aspekten die zal ik voor mijn rekening nemen en wat betreft de financiële aspekten die zullen door wethouder van der Weegen voor zijn rekening genomen worden. De heer Roosenboom wijst op een diskussie die in 1983 is gevoerd toen een krediet werd vastgesteld voor het onderzoek naar deze mogelijkheid, waarbij toen ook door Leefbaarheid is gewezen op het sluipverkeer ter hoogte van de Ligneweg richting Moerstraten! Een fietser kan hier echter twee richtingen uit. Hij heeft dat zelf ook gezegd. Je kunt de Ligneweg oprijden en je kunt doorrijden richting Moerstraten. Ik moet zeggen, persoonlijk, wat ik doe dat hoeft een ander echter niet te doen, zo is het niet, ik zie het toch bij veel mensen die regelmatig een fietstocht maken in Halsteren, dat zij de Schansbaan nemen en dan, de Ligneweg en dan het gebied de Melanen door fietsen en zo weer terug gaan. Desnoods gaan ze ook nog een keer om het water van de Melanen. Dat is op zich ook erg mooi en dat heb je er toch een behoorlijke fietstocht opzitten en dan heb je dat door U gesignaleerde probleem niet. Dat is een persoonlijke ervaring. Die mag ik echter niet toepassen op iedereen. Iemand die een langere fietstocht wil maken zal

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 11