enzovoorts, dat het een goede zaak is dat een fietser in die hoek er op
een redelijke veilige manier kan komen. Dan willen wij beslist niet
moeilijk zijn, maar wij zouden het toch wel erg vervelend vinden als we
met de bedragen die we er nu voor uittrekken, dat we er daar dan niet
mee zouden komen. Mochten er onvoorziene omstandigheden zijn, dat we
dan als raad tijdig ingeseind worden. Het is toch nogal een heel bedrag
en wij vinden het meer als voldoende.
Het lid GraafmansZoals het voorstel hier ligt kunnen wij er mee
akkoord gaan. Alleen een vraag aan de wethouder, om bij iedere fase van
afwikkeling van een bepaald gedeelte ons enig inzicht te verschaffen,
of in de kommissie Financiën of hier in de raadsvergadering, hoe het
financieel verloopt. We zijn al eens meer met de aanleg van een weg
voor duidelijke verassingen geplaatst, waarbij U om wat voor reden dan
ook, hebt gezegd, we hadden dat nooit kunnen voorzien en dat is er bij
gekomen. Wij willen U vragen, tijdig, liefst in iedere fase van
gereedkomen van deze rekonstruktie om geïnformeerd te worden hoe het
financieel verloopt. Er zijn op dit moment geen verassingen dat we als
raad weten waarop en waaraan, dat is een vraag. Het tweede is meer een
opmerking die ik wil plaatsen. De reserves van het Grondbedrijf. We
hebben al meerdere malen gevraagd om bepaalde voorzieningen, om die te
financieren uit het Grondbedrijf. Je krijgt dan keurig een antwoord van
de wethouder met allerlei argumenten die er in het kort op neer komen
dat hij zegt van dat kan niet, dat mag niet, daar krijg je geen
toestemming voor van Gedeputeerde Staten, etcetera. Toevallig heb ik
gisterenavond op een vergadering gehoord dat het eigenlijk best wel
kan. De gemeente Tilburg heeft uit het grondbedrijf negen ton gehaald
om dat in een fonds te storten en daar een minimabeleid mee te gaan
financieren. Het schijnt dat het wel kan. Hier hoor ik iedere keer maar
opnieuw, het Grondbedrijf daar moet je afblijven, daar krijg je toch
geen toestemming voor van Gedeputeerde Staten, dat mag gewoon niet. Ik
zou aan de wethouder willen vragen, is dat nu werkelijk zo? Ik heb het
nu niet over het meer graaien in de pot van het Grondbedrijf, maar
mocht het ooit eens dringend nodig zijn voor wat voor een voorziening
dan ook, kunnen we dan een beroep doen op de reserves van het
grondbedrij f
De voorzitter: Er zijn door de raadsleden een aantal opmerkingen
gemaakt die betrekking hebben op de verkeerstechnische aspekten en een
aantal die betrekking hebben op de financiële aspekten. Wat betreft de
verkeerstechnische aspekten die zal ik voor mijn rekening nemen en wat
betreft de financiële aspekten die zullen door wethouder van der Weegen
voor zijn rekening genomen worden.
De heer Roosenboom wijst op een diskussie die in 1983 is gevoerd toen
een krediet werd vastgesteld voor het onderzoek naar deze mogelijkheid,
waarbij toen ook door Leefbaarheid is gewezen op het sluipverkeer ter
hoogte van de Ligneweg richting Moerstraten! Een fietser kan hier
echter twee richtingen uit. Hij heeft dat zelf ook gezegd. Je kunt de
Ligneweg oprijden en je kunt doorrijden richting Moerstraten. Ik moet
zeggen, persoonlijk, wat ik doe dat hoeft een ander echter niet te
doen, zo is het niet, ik zie het toch bij veel mensen die regelmatig
een fietstocht maken in Halsteren, dat zij de Schansbaan nemen en dan,
de Ligneweg en dan het gebied de Melanen door fietsen en zo weer terug
gaan. Desnoods gaan ze ook nog een keer om het water van de Melanen.
Dat is op zich ook erg mooi en dat heb je er toch een behoorlijke
fietstocht opzitten en dan heb je dat door U gesignaleerde probleem
niet. Dat is een persoonlijke ervaring. Die mag ik echter niet
toepassen op iedereen. Iemand die een langere fietstocht wil maken zal