-4- De voorzitter; Er zijn 15 briefjes uitgebracht. Het lid van den Kieboom namens het stembureau: Er zijn 15 stemmen uitgebracht en 15 stemmen op mevrouw Wiersema-Dupréde heer Uytdewilligen en de heer Mens. De voorzitter: Zij zijn dan benoemd in de kommissie van onderzoek en ik wens hen daar veel succes bij Het lid Mens: Is het mogelijk om de stukken die betrekking hebben op het onderzoek aan ieder van deze drie leden van te voren toe te zenden, waardoor dit het onderzoek vergemakkelijkt. Als we ze vooraf thuisgestuurd krijgen dan kunnen we thuis op ons gemak de begrotingen er allemaal bijhalen en dan kunnen we samen later een afspraak maken. De voorzitter: Als dat mogelijk is dan zullen we dat doen. 6. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET VOOR DE AANLEG VAN EEN VOETPAD LANGS DE KLADSEWEG. (28E WIJZIGING GEMEENTEBEGROTING 1988 EN 9E WIJZIGING BEGROTING 1988 DIENST GEMEENTEWERKEN) Het lid SomersWe gaan f 55.000,uittrekken voor een voetpad langs de Kladseweg. Na zoveel jaren zoeken, filosoferen en praten, gaat er iets gebeuren. Ik denk dat het kollege met mij van mening is dat dat het werkelijke probleem op de Kladseweg niet oplost, als je de getallen ziet van de verkeersbewegingen van autoverkeer op de Kladse weg. Ik kon beschikken over drie gegevens, van 1981 van 1.091 voer tuigen per dag gemiddeld, in 1986 1.507 gemiddeld per dag en in 1987, de pinksterdagen inbegrepen, 1.555 voertuigen gemiddeld per dag. 6 juli gaat de Philipsdam open en we krijgen dan via de Kladseweg, Nieuw-Vossemeer een pracht van een sluiproute richting kust. Je kunt nu al wel merken dat dat verkeer in de toekomst nog meer zal gaan toenemen. Ik wil vragen om regelmatig in de toekomst metingen te blijven verrichten op de Kladseweg en voor problemen in de toekomst een andere oplossing te zoeken. Het voetpad, ik zei het namelijk bij de inleiding al, biedt namelijk niet de oplossing die wij zo gaarne gewenst hadden, namelijk een fietspad langs de Kladseweg. Dit is on mogelijk door een paar knelpunten. Maar door het maken van dit voetpad aan de noordoostzijde van de Kladseweg kreëer je er bovendien nog een probleem bij. Die noordoostzijde van de Kladseweg wordt nu gebruikt als parkeerstrook. Straks als het voetpad er ligt en als de par- keerstrook er weg is, op die smalle Kladseweg, waar iedere dag zoveel verkeer over heen komt, zal op de rijbaan geparkeerd moeten worden. Dat maakt het probleem voor onze fietsers alleen nog maar groter. Ik vertel dit nu maar even omdat het dan allemaal vast komt te liggen. Ik denk dat het met het aanleggen van dit voetpad langs de Kladseweg er niet beter op wordt. Ik wil ook vragen dat wanneer in de naaste toe komst blijkt, -wij gaan natuurlijk wel akkoord met het aanleggen van dit voetpad, omdat het voor de voetgangers in ieder geval wel een oplossing biedt-, maar wanneer in de toekomst blijkt dat er toch ernstige problemen ontstaan op de Kladseweg, -we weten dat de snelheid op de Kladseweg niet al te laag is, gezien dat de politie daar regelmatig moet kontroleren en de nodige bekeuringen uit moet delen-, mochten er in die toekomst problemen ontstaan, dat we dan met zijn alien gaan zoeken naar een andere oplossing. Dat hoeft dan niet persé op de Kladseweg te zijn, maar het zou ook kunnen zijn door het omlei den van verkeersstromen. Die mogelijkheden zijn er misschien nog wel. Het lid van Eekelen: De Werknemerspartij is het wel eens met het voorstel. Het voetgangerspad, een trottoir vinden wij een goede zaak. Het lost niet alles op zoals mijn kollega gezegd heeft, daar zijn wij -5- ook van overtuigd. Ik zou alleen niet naar de verkeersdrukte willen kijken, ik zou ook willen kijken in de toekomst. Als er knelpunten opgelost worden, zoals onder andere bij Bastiaanse, waar waarschijn lijk in de naaste toekomst die pompen verdwijnen en de weg daar ver breed kan worden. Al de twee woningen, die aan het begin van de Kladseweg, bijna op de weg staan, als die achteruit zouden kunnen, dan denk ik dat er veel knelpunten opgelost zouden worden als je er toch een fietspad aanlegt. Aan de ene zijde dat voetpad, zonder meer zijn wij daar voor, maar wij vinden dat het in ieder geval niet van de baan moet zijn om een fietspad aan te leggen. Als in de toekomst de knel punten weg zijn moeten we er weer op in springen. Wethouder Sinke: De achtergrond van de beide vragenof opmerkingen is in feite gelijk. U zegt beiden, dit is niet de eindoplossing, het eind van de problematiek op de Kladseweg. Wel vindt U het beiden een verbetering. Ik verwonder me daar niet over. Het is uitvoerig bestu deerd in de hoorzitting en daarna in de kommissie is de onmogelijkheid van een fietspad geconstateerd. Daarna is uitvoerig bezien wat we wel kunnen doen. U noemt ook het stuk voetgangersveiligheid wat hier dan ontstaat. Ik denk dat het daarnaast een stuk gaafheid brengt in het gebeuren. Het is toch een vrij rommelig geheel. Ik geloof dat het een goed moment is om met behulp van subsidie van de pot Stads- en Dorps vernieuwing dit stuk althans aan te pakken. Ik denk dat je zo ook de problematiek in zijn totaliteit moet blijven benaderen. Als de berg zo groot is dan moet je beginnen te knabbelen en op momenten dat het gunstig is moet je de grote happen daaruit doen. Dat bedoelt de heer Somers ook. Hij kent de Halsterse raad en het Halsters kollege genoeg om te weten dat wij allert zullen zijn wanneer de problematiek zich verder zal ontwikkelen tengevolge van de aanleg van de Philipsdam. Ik kan niet voorspellen in hoever dat invloed zal hebben. Ook daar wordt naar oplossingen gezocht in de toekomst. Die mogelijkheid is er. Ik herinnner me ook nog indertijd toen de eerste studie, -dat zal de heer van Eekelen ook ongetwijfeld doen-, de Kladseweg fietspaden, het gebruik van de Slotweg bestudeerd is. De verkeersmaatregelen zijn toen aL overwogen. Ik ben het helemaal met U eens dat als er ontwikkelingen zijn, dat je die zondermeer op moet pakken. Wij zijn daar ook mee be zig. Denk aan de woningen die achteruit gaan. Een ontwikkeling bij Bastiaans, die je daar niet zelf in de hand hebt, maar graag zelf meeneemt. Voor de rest denk ik dat wij hier achter moeten gaan staan. Het is een unieke kans, anders zou je het vast niet tegengekomen zijn als die studie, die opzet er niet geweest was. Men moet alert blijven naar de toekomst. Misschien zonodig het voorstel van indertijd, die studie van indertijd weer oppakken, om te kijken hoever je dat verkeer anders sturen kunt. Daarnaast hebt U ook terecht gezegd, dat we tellingen moeten houden om de systematiek, de opbouw in de verkeersontwikkeling na te gaan. Ik kan U toezeggen dat de gemeente dat uiteraard zal doen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 7. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN DE 26E WIJZIGING BEGROTING 1988 EN 5E WIJZIGING 1988 BEGROTING D.S.O.R. (DIVERSE POSTEN). Öi voorzitter: Ik wil hier vooraf aan opmerken dat de telling op bladzijde twee bij funktie 611.00 dat dat uiteraard ook f 97.950, moet zijn en geen f 57.000, Dat is een tikfout die we zullen herstellen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 117