-18- provincie kijkt naar het jaar 2000 en zegt, wat kunnen we daar in doen. Die wil ook best verder gaan, maar zoekt meer de praktische kant van het gebeuren. Ik ben het met U eens dat het milieu blijvend aandacht moet hebben in onze Publi-Pers maar dan op zo'n manier dat het ook nog aandacht vraagt. Ik denk in de tekst van de laatste weken, dat er best aardig geschreven wordt. U kunt er van overtuigd zijn dat het goed wordt opgepakt, dat wel. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. Punt 22. Schrijven Streekgewest Westelijk Noord-Brabant inzake automatisering. Het lid Uytdewilligen: In de kommissie Financiën is dit voorstel uitvoerig behandeld, maar bij nader inzien ben ik toch tot de vraag gekomen, is er ook gedacht aan eventueel leasen in verband met die automatisering. In de stukken van het Streekgewest blijkt daar niets van. Ik zou eigenlijk willen voorstellen om ook die vraag daar nog bij te betrekken en of daar eventueel wel naar gevraagd is of dat er eventueel nog naar gevraagd kan worden. Dat kan ook best een mogelijkheid zijn om de kosten op de langere termijn te drukken. De voorzitter: Ik denk dat het een prima suggestie is in elk geval om mee te geven aan het Streekgewest. Leasen is natuurlijk een financieringszaak. We hebben er in de kommissie Financiën de vorige keer ook uitdrukkelijk over gesproken waarbij je natuurlijk toch in het kader van lange termijn best een aantal risico's loopt en of je die dan bij de andere neer moet leggen of kunt leggen. Het is zeker het overwegen waard. Wij zullen het nog aan de brief toevoegen die we aan het Streekgewest sturen of in elk geval in het kader van de financiering het aspekt leasing onderzocht gaat worden. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. Punt 24. SchrijvengroeperingLeefbaarheidHal ster en/Lepelstraatinzake parkeerproblematiek en te snel rijden. Het lid Roosenboom: U geeft ons een sympathiek antwoord, dat U kontakt op wil nemen om een nadere konkretisering te verkrijgen op de vraagstelling. Ik dacht dat onze vraagstelling geen onduidelijkheden veroorzaakte. Wij vragen gewoon konkreet aan het kollege, inventariseer nu eens de parkeergelegenheden, vooral in nieuwe wijken met een besloten bebouwing, dus rijtjes huizen. Vooral de wijken die 20 jaar of ouder zijn waar men er toen nog niet zo van uitging dat sommige gezinnen 2, 3 of meer personenauto's voor de deur zouden hebben staan. Dat is eigenlijk een vraag die wij hebben gesteld, om de zaak te inventariseren. Aan de hand daarvan zou je misschien een konklusie kunnen trekken dat er in bepaalde straten, in bepaalde wijken, onvoldoende parkeergelegenheid is. Ik vind het jammer als er in straten, -ik noem de Mozartstraat en de Chopinstraat-er een druppel in zo'n parkeerstrook zit en dat de mensen er om vragen om die te verwijderen, daarop niet wordt ingegaan. Dat geeft spanningen binnen zo'n straat. Mensen veronderstellen dat de parkeergelegenheid tegenover hun voordeur bij hun woning hoort. Dat is natuurlijk niet zo, maar zo reageert men nu eenmaal. Dan is er toch gebrek aan parkeerplaatsen. Wil men in zo'n straat toch wat groen, dan geef ik de volgende mee. Ik denk dat je bij de mensen zou kunnen vragen, -dat gebeurt ook in andere wijken-, wilt U een berkeboom of een andere boom die niet zo geweldig groot wordt. Een berkeboom kan ook lang worden, maar niet een -19- boom die boven het dak uitgroeid. Er zijn boomsoorten die klein blijven, maar toch wel een groen effekt geven in een straat. Daar moet je een andere deskundigheid bij betrekken. Probeer in ieder geval aan zulke problemen iets te doen. Volgens het bestemmingsplan kan het. Zet je daar niet te hard tegen af. Als een rode draad, -we hebben het ook niet na gelaten-, zou ik het weer hetzelfde aan U willen vragen als punt 12, het hardrijden. Dat is een probleem dat je in alle straten terug vindt. Ik zou U vriendelijk willen verzoeken om bijna elke week in de Publi-Pers aan de mensen bijna te smeken let op hardrijden, hardrijden kost geld. Het brengt gevaar mee voor de medeverkeersmensen die van de weg gebruik maken. Het geeft onnodig verkeerslawaai en er zijn straten bij waar je misschien vijftig mag rijden maar waar dertig al te veel is. Maar dat is een andere diskussie die al een keer in de raad is geweest. Ik vraag aan U, besteed daar regelmatig aandacht aan. Ik hoop daarmee dat de mensen het in gaan zien om het harde rijden in de woonwijken en het randwegenstelsel, om dat echt in te dammen. Je wint er niets mee. Als je de mensen kunt overtuigen dat je er geen tijd mee wint, dan hoop ik dat dat achterwege blijft. Dat loopt als een rode draad door onze vraagstelling en de inventarisering van de parkeermogelijkheden. Het lid Princen: Ik ben het eens met Uw antwoord dat U gegeven heeft op de groepering, om het te behandelen in de kommissie Ruimtelijke Ordening. Als ik de notulen bekijk van de vorige vergadering, toen zou Leefbaarheid overwegen, bij monde van de heer Roosenboom, om zo weinig mogelijk brieven te schrijven. Het gaat niet alleen om deze brief, het gaat over alle brieven die er geschreven worden. De groepering Leefbaarheid is in alle kommissies vertegenwoordigd. We kunnen net zo goed de kommissies af gaan schaffen. Dan praten ze maar over bezuinigingen maar wat dit voor een ambtenaar gaat kosten om tussendoor elke maand met zo'n brief te komen. Ik heb hem maar niet meer gelezen, want het interesseert me niet meer. Misschien kunnen ze nu wel tot de overweging komen om er mee te stoppen. Wethouder Sinke: De heer Princen zegt dat hij ook vindt dat dergelijke onderwerpen best wel in de kommissie behandeld kunnen worden. Dat ben ik met hem eens. Meneer Roosenboom, Uw vraagstelling, en wat U er nu bij stelt, dat zijn de vragen die alle raadsleden aan onze ambtenaren, ook ons zelf stellen. Dagelijks denk ik. Die rode draad loopt niet bij U alleen. Gelukkig ontdekken wij ook in onze wijken soms plaatsen waar wel voldoende parkeergelegenheid is, waar in de planopzet nog de mogelijkheid is on parkeerhavens te maken, dat het echt niet nodig is. Wij ontdekken ook hier en daar een knelpunt. Dat voorbeeld van die druppel, als die ene auto daar kan staan en als je daardoor dan het groenbeeld van een straat moet beïnvloeden, dan ga je wel heel ver in die afweging. Het is een diskussie die we aangaan, waar we als raad niet aan moeten beginnen. Waar we ook niet uitkomen denk ik. U zegt wijken van 20 jaar oud, daar zijn de meeste auto's. Van onze dienst wordt ook weer terecht opgemerkt, over drie jaar ziet die wijk er misschien weer heel anders uit. Dan zijn die kinderen getrouwd. Het is een materie die dagelijks bij de dienst komt. Wij hebben toegezegd dat we het bij ruimtelijke ordening uitvoerig zouden bespreken en wij hadden van U graag die paar knelpunten gehoord waar Uw vraag op gericht is. Dat U zegt die straat en die straat daarover hebben wij signalen ontvangen dat het bijzonder moeilijk is. Dat was voor ons makkelijk geweest. Dat is de achtergrond van de eerste alinea. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 114