-18-
provincie kijkt naar het jaar 2000 en zegt, wat kunnen we daar in doen.
Die wil ook best verder gaan, maar zoekt meer de praktische kant van het
gebeuren. Ik ben het met U eens dat het milieu blijvend aandacht moet
hebben in onze Publi-Pers maar dan op zo'n manier dat het ook nog aandacht
vraagt. Ik denk in de tekst van de laatste weken, dat er best aardig
geschreven wordt. U kunt er van overtuigd zijn dat het goed wordt
opgepakt, dat wel.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
Punt 22.
Schrijven Streekgewest Westelijk Noord-Brabant inzake automatisering.
Het lid Uytdewilligen: In de kommissie Financiën is dit voorstel
uitvoerig behandeld, maar bij nader inzien ben ik toch tot de vraag
gekomen, is er ook gedacht aan eventueel leasen in verband met die
automatisering. In de stukken van het Streekgewest blijkt daar niets van.
Ik zou eigenlijk willen voorstellen om ook die vraag daar nog bij te
betrekken en of daar eventueel wel naar gevraagd is of dat er eventueel
nog naar gevraagd kan worden. Dat kan ook best een mogelijkheid zijn om de
kosten op de langere termijn te drukken.
De voorzitter: Ik denk dat het een prima suggestie is in elk geval om
mee te geven aan het Streekgewest. Leasen is natuurlijk een
financieringszaak. We hebben er in de kommissie Financiën de vorige keer
ook uitdrukkelijk over gesproken waarbij je natuurlijk toch in het kader
van lange termijn best een aantal risico's loopt en of je die dan bij de
andere neer moet leggen of kunt leggen. Het is zeker het overwegen waard.
Wij zullen het nog aan de brief toevoegen die we aan het Streekgewest
sturen of in elk geval in het kader van de financiering het aspekt leasing
onderzocht gaat worden.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
Punt 24.
SchrijvengroeperingLeefbaarheidHal ster en/Lepelstraatinzake
parkeerproblematiek en te snel rijden.
Het lid Roosenboom: U geeft ons een sympathiek antwoord, dat U kontakt
op wil nemen om een nadere konkretisering te verkrijgen op de
vraagstelling. Ik dacht dat onze vraagstelling geen onduidelijkheden
veroorzaakte. Wij vragen gewoon konkreet aan het kollege, inventariseer nu
eens de parkeergelegenheden, vooral in nieuwe wijken met een besloten
bebouwing, dus rijtjes huizen. Vooral de wijken die 20 jaar of ouder zijn
waar men er toen nog niet zo van uitging dat sommige gezinnen 2, 3 of meer
personenauto's voor de deur zouden hebben staan. Dat is eigenlijk een
vraag die wij hebben gesteld, om de zaak te inventariseren. Aan de hand
daarvan zou je misschien een konklusie kunnen trekken dat er in bepaalde
straten, in bepaalde wijken, onvoldoende parkeergelegenheid is. Ik vind
het jammer als er in straten, -ik noem de Mozartstraat en de
Chopinstraat-er een druppel in zo'n parkeerstrook zit en dat de mensen
er om vragen om die te verwijderen, daarop niet wordt ingegaan. Dat geeft
spanningen binnen zo'n straat. Mensen veronderstellen dat de
parkeergelegenheid tegenover hun voordeur bij hun woning hoort. Dat is
natuurlijk niet zo, maar zo reageert men nu eenmaal. Dan is er toch gebrek
aan parkeerplaatsen. Wil men in zo'n straat toch wat groen, dan geef ik de
volgende mee. Ik denk dat je bij de mensen zou kunnen vragen, -dat gebeurt
ook in andere wijken-, wilt U een berkeboom of een andere boom die niet zo
geweldig groot wordt. Een berkeboom kan ook lang worden, maar niet een
-19-
boom die boven het dak uitgroeid. Er zijn boomsoorten die klein blijven,
maar toch wel een groen effekt geven in een straat. Daar moet je een
andere deskundigheid bij betrekken. Probeer in ieder geval aan zulke
problemen iets te doen. Volgens het bestemmingsplan kan het. Zet je daar
niet te hard tegen af. Als een rode draad, -we hebben het ook niet na
gelaten-, zou ik het weer hetzelfde aan U willen vragen als punt 12, het
hardrijden. Dat is een probleem dat je in alle straten terug vindt. Ik zou
U vriendelijk willen verzoeken om bijna elke week in de Publi-Pers aan de
mensen bijna te smeken let op hardrijden, hardrijden kost geld. Het brengt
gevaar mee voor de medeverkeersmensen die van de weg gebruik maken. Het
geeft onnodig verkeerslawaai en er zijn straten bij waar je misschien
vijftig mag rijden maar waar dertig al te veel is. Maar dat is een andere
diskussie die al een keer in de raad is geweest. Ik vraag aan U, besteed
daar regelmatig aandacht aan. Ik hoop daarmee dat de mensen het in gaan
zien om het harde rijden in de woonwijken en het randwegenstelsel, om dat
echt in te dammen. Je wint er niets mee. Als je de mensen kunt overtuigen
dat je er geen tijd mee wint, dan hoop ik dat dat achterwege blijft. Dat
loopt als een rode draad door onze vraagstelling en de inventarisering van
de parkeermogelijkheden.
Het lid Princen: Ik ben het eens met Uw antwoord dat U gegeven heeft op
de groepering, om het te behandelen in de kommissie Ruimtelijke Ordening.
Als ik de notulen bekijk van de vorige vergadering, toen zou Leefbaarheid
overwegen, bij monde van de heer Roosenboom, om zo weinig mogelijk brieven
te schrijven. Het gaat niet alleen om deze brief, het gaat over alle
brieven die er geschreven worden. De groepering Leefbaarheid is in alle
kommissies vertegenwoordigd. We kunnen net zo goed de kommissies af gaan
schaffen. Dan praten ze maar over bezuinigingen maar wat dit voor een
ambtenaar gaat kosten om tussendoor elke maand met zo'n brief te komen. Ik
heb hem maar niet meer gelezen, want het interesseert me niet meer.
Misschien kunnen ze nu wel tot de overweging komen om er mee te stoppen.
Wethouder Sinke: De heer Princen zegt dat hij ook vindt dat dergelijke
onderwerpen best wel in de kommissie behandeld kunnen worden. Dat ben ik
met hem eens. Meneer Roosenboom, Uw vraagstelling, en wat U er nu bij
stelt, dat zijn de vragen die alle raadsleden aan onze ambtenaren, ook ons
zelf stellen. Dagelijks denk ik. Die rode draad loopt niet bij U alleen.
Gelukkig ontdekken wij ook in onze wijken soms plaatsen waar wel voldoende
parkeergelegenheid is, waar in de planopzet nog de mogelijkheid is on
parkeerhavens te maken, dat het echt niet nodig is. Wij ontdekken ook hier
en daar een knelpunt. Dat voorbeeld van die druppel, als die ene auto daar
kan staan en als je daardoor dan het groenbeeld van een straat moet
beïnvloeden, dan ga je wel heel ver in die afweging. Het is een diskussie
die we aangaan, waar we als raad niet aan moeten beginnen. Waar we ook
niet uitkomen denk ik. U zegt wijken van 20 jaar oud, daar zijn de meeste
auto's. Van onze dienst wordt ook weer terecht opgemerkt, over drie jaar
ziet die wijk er misschien weer heel anders uit. Dan zijn die kinderen
getrouwd. Het is een materie die dagelijks bij de dienst komt. Wij hebben
toegezegd dat we het bij ruimtelijke ordening uitvoerig zouden bespreken
en wij hadden van U graag die paar knelpunten gehoord waar Uw vraag op
gericht is. Dat U zegt die straat en die straat daarover hebben wij
signalen ontvangen dat het bijzonder moeilijk is. Dat was voor ons
makkelijk geweest. Dat is de achtergrond van de eerste alinea.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.