-14- ongeveer f 300.000,afgehaald om tot dit bedrag te komen. U kunt dat narekenen, die 28.600 m dacht ik dat het zijn voor de particuliere en premiebouw maal f 10,want het was 146 en het wordt nu 136. Er is ongeveer drie ton van die risico-reserve afgehaald. Ik heb U net aangegeven dat we een risico-reserve opnemen voor voorzienbare risico's. Alleen is het niet verstandig om nu je een prijsvaststelling door de provincie moet laten doen om nu alle risico's daar uit te halen. Die risico's zijn er. Het lid Roosenboom: Het tunneltje zit er misschien in. De voorzitter: Het tunneltje zit er niet in. Het zijn voorzienbare risico's waarvoor wij die risico-reserve nu opgenomen hebben. Ik denk dat het irreëel is om te veronderstellen dat we die f 18.175,per woningwetfictie krijgen, dat zal toch een behoorlijk bedrag lager zijn, daar moeten we vanuit gaan en dan hebben we gewoon het risico wat er nu in zit hard nodig. Rente-ontwikkelingen, het is allemaal moeilijk voorspelbaar, ook verkaveling, ekonomische omstandigheden die straks misschien nopen tot een andere invulling. Het zijn allemaal zaken wat je nu redelijk kunt voorzien en waarmee je rekening moet houden. Het areaal wordt natuurlijk steeds kleiner om dat je nu al uit gaat geven en op die meters kun je straks niets verhalen. Waar je het terug moet halen, dat wordt steeds kleiner. Dat gaat dubbel op dan. Als je straks extra kosten krijgt en je krijgt minder m2 waarop je ze terug mag sleutelen, dan gaat het alleen maar dubbel op. Dan zitten we straks inderdaad met een prijs die het weinig aantrekkelijk maakt om naar Halsteren toe te komen en die het ook weinig aantrekkelijk maakt voor bouwondernemingen om inderdaad te bouwen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 18. VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN MEDEWERKING TEN BEHOEVE VAN DE BOUW VAN 5 BEJAARDENWONINGEN TE LEPELSTRAAT. Het lid van de Watering: Het is een natuurrecht van elk mens dat hij een dak boven zijn hoofd krijgt. Dat geldt natuurlijk ook voor bejaarden. Wij zijn daar in Halsteren zeer druk mee doende. Met betrekking tot dit voorstel gaan wij bij voorbaat akkoord. Waar ik wel een vraagteken bij wil zetten, dat is die zogenaamde acceptabele huurprijs. De aanvangshuur is vastgesteld op f 7.035,wat altijd nog voor een bejaarde uitkomt op f 586,25 per maand. Als ik het inkomen van een bejaarde in aanmerking neem, een bejaard echtpaar heeft een netto-inkomen van f 19.534,per jaar en een alleenstaande bejaarde komt aan f 13.542, Ga je uit van een alleenstaande bejaarde dan betekent de huur meer dan de helft van zijn jaarinkomen. Als ik daarbij dan nog in aanmerking neem de ziekenfondspremie die betaald moet worden, de vaste lasten, gas, water, electra en diverse, denk maar aan zuivering, reiniging, onroerend goedbelastingdan heb ik zo het vermoeden dat de toekomstige bewoners van deze woningen levenslang onder de druk van een tekort leven. Dat vind ik wel een belasting voor een bejaarde. Dat verdienen ze niet. Ik weet, we kunnen hoogstwaarschijnlijk niets aan deze prijsstelling veranderen. Dat is nu eenmaal een feit. Bovendien legt de staat steeds meer de verantwoordelijkheid bij de gemeentebesturen. Desondanks ben ik er wel van overtuigd dat we aan deze prijsstelling niets, maar dan ook niets kunnen veranderen. Ik wil alleen maar stellen dat ik het met het gestelde "het huurniveau is acceptabel", niet mee eens ben. Uitgaande van de positie van een bejaarde. Je kunt daarbij redeneren, die huursubsidie die corrigeert nog wel iets, maar dat neemt niet weg dat -15- die huursubsidie wordt vastgesteld en afgeleid van het inkomen en de hoogte van de huur. Dan blijft toch die voortdurende druk van een tekort om een normaal fatsoenlijk bestaan te kunnen voeren, dat blijft gehandhaafd. Ik ben van mening dat dat een bejaarde niet aangedaan mag worden. Vandaar dat ik vind dat de aanvangshuur van f 586,25 per maand voor een bejaardenwoning wel wat hoog gegrepen is. Daar moet ik aan toevoegen dat deze bejaardenwoningen zijn gepland in Lepelstraat, RiddertolIk heb vanmorgen bij de stukken wel de situatie gezien, maar geen tekening van de woning. Ik weet niet wat ze voor dat geld krijgen. Dat vind ik minder erg. U kent wat dat betreft mijn standpunt. Overigens ben ik met het voorstel wel akkoord. We kunnen niet anders. Het lid Mens: Ook wij vonden dat de aanvangshuur een behoorlijk bedrag is~ Wij hebben onze vraagtekens bij die opslag van 0,5% van f 108.000,— is f 542,50 per jaar. Dat komt neer op een huur van f 45per maand. Als die 0,5% opslag er niet bij zou zitten, dan zou de huur in plaats van f 586,naar f 541,gaan. Wij hebben ons laten voorlichten en onze voorlichter heeft gezegd, die 0,5% opslag hoeft er helemaal niet bij. Als de gemeenteraad zegt dat schrappen we, dan wordt dat geschrapt. Waarom kan de gemeenteraad dat niet schrappen? Dat scheelt toch f 45,per maand aan huur. Ik weet niet of het zo is, maar ik wil er wel graag een antwoord op hebben. Wethouder S inkeDe heer van de Watering heeft heel uitvoerig betoogd waar we allemaal aan denken. Heel de ontwikkeling van het gebeuren dat de huren steeds omhoog gaan komt in harde cijfers naar de bejaarden. Nu zijn gelukkig niet alle bejaarden gebonden aan die ene uitkering die U bedoelt. Ik denk dat het ook een hele goede zaak is dat deze vijf woningen maar een deel uitmaken van het totale komplex wat de Woningstichting in haar bezit heeft. Vandaar dat doorstroming zo belangrijk is. Deze prijs rolt er gewoon uit. Het is misschien wat minder dramatisch, dat ook naar de heer Mens toe. Het is inderdaad zo dat dat de huur niet behoeft te zijn. Dat hangt van tal van faktoren af en het kan ook zijn dat die op f 540,— komt. Dat is nog een forse huur, maar iets beter dan wat U zegt. Het hangt van verschillende zaken af, onder andere ook van de aanbesteding. Het is zo, we worden er allemaal mee gekonfronteerdbouwen is op het ogenblik duur. De huursubsidie haalt dan de kop er wel af, ook dan blijft er nog een flinke bodem, gezien de normale uitkering voor bejaarden. Gelukkig maar dat we in het verleden zo gebouwd hebben, dat er zoveel goede huizen in Halsteren staan. In dat opzicht is doorstroming een sociale zaak, een grote noodzaak, waar men gevoel voor moet hebben. Dat in eerste instantie. De voorzitter: Meneer Mens, het is zo dat onderaan pagina twee als ik het nog aan mag vullen daar ook wezenlijk staat dat het zeker niet zo is dat die 0,5% inderdaad straks tot uiting komt. Het is nu alleen om het aan te geven wat het maximaal zou kunnen worden. Het kan nooit hoger worden ook al valt de bouw straks tegen of de aanbesteding tegen. Dit is het maximale, het is niet zo dat wij op dit moment als we het niet opnemen dat het daardoor lager wordt anders zouden we dat inderdaad voorgesteld hebben. Dit is een marge die voorgeschreven is om die mee te nemen. Zo is althans de informatie die bij ons naar voren komt. Dit is het bedrag wat naar voren komt om de maximale huur te berekenen. Die moet getoetst worden of die aanvaardbaar is. Daarvan zeggen wij dat is een aanvaardbare huur. Misschien begrijpt U mij niet helemaal goed, maar dan moet U daar in tweede instantie maar op terug komen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 112