-12-
gekeken wat de prijs voor de sociale woningbouw is. Het is echter maar
Hg vraag of de gemeente Halsteren die prijs straks ook daadwerkelijk
toegekend krijgt. Die prijs bepalen wij niet, die bepaalt de
provincie. Vandaar dat er ook een bepaalde relatie is naar die
risico—reserve die er in dat plan zit. Als je de exploitatie—opzet van
dat plan ziet dan is het zo dat daar een aantal wooneenheden worden
berekend naar een bepaalde fictie, die worden berekend naar
woningwetwoningen. Dan heeft U gezien dat in lob a en b, ik dacht
204,91, laten we maar zeggen dat er 205 woningweteenheden komen. Dat
zijn wat meer woningen dan die 205 omdat er een paar gestapelde tussen
zitten die maar voor 0,9 en voor 0,8 meegerekend worden. Als U in de
berekening gezien en gekeken heeft dan zult U zien dat er voor die 205
woonficties een bedrag van f 18.175,exclusief B.T.W. is berekend.
Dat houdt in dat dit plan zo wij het nu opgezet hebben f 18.175,per
woningwetwoning nodig heeft om kostendekkend te zijn, exclusief
B.T.W. Het is zo dat in Halsteren de hoogste bedragen die wij voor
woningwetwoningen krijgen die in aanmerking genomen worden voor
subsidiëring vanuit de rijksoverheid, die zijn f 15.000,Het is
namelijk zo dat de H.I.D. hier zijn fiat over moet geven, de provincie
moet hier in principe zijn fiat over geven en dan is dat bepalend voor
de rijksoverheid. De provincie Noord-Brabant mag gemiddeld aan een
grondprijs komen voor woningwetwoningen van f 16.000, exclusief
B.T.W.. Dat houdt in dat als Halsteren f 18.175,zou krijgen dat een
ander f 11.000,— of f 12.000,— kan krijgen. Met andere woorden ik
wil daar mee aangeven dat wij niet mogen verwachten dat we f 18.175,
zullen krijgen. Er zullen beslist kostenposten uit de
exploitatie-opzet die wij nu hebben, die zullen geschrapt worden als
zijnde niet in aanmerking komend voor vergoeding in het kader van
woningwetwoningen. Dat houdt in dat er wellicht straks een bedrag per
woning uitkomt wat bijvoorbeeld f 2.000,— per woningwetwoning lager
zal zijn dan wat wij nu berekend hebben. Ik denk dat als je op het
gemiddelde van f 16.000,uitkomt dat we dan in onze handen moeten
klappen omdat er een aantal gemeenten in Brabant zijn die meer
krijgen, met name de grotere gemeenten. Daar zullen gedege
berekeningen aan ten grondslag liggen, maar het is zo dat de grotere
gemeenten een hoger bedrag per woningwetwoning krijgen dan de
kleinere gemeenten. Dat houdt in dat er een fors risico in dit plan
zit als we praten over 205 woonficties als je daar ruim f 2.175,op
gaat verliezen dan zult U zien dat je daar een risico—reserve voor
nodig hebt. Daarom is die risico-reserve opgenomen. Er zitten
uiteraard meer risico's in een plan. Er wordt uitgegaan van een
bepaald rentepercentage, dat kan straks wel eens tegenvallen. Vandaar
dat er een aantal normen ook zijn om tot de bepaling van een
risico-reserve te komen. U mag rustig weten dat vanuit de ambtenaren
ten aanzien van dit plan voorgesteld is om die risico-reserve
aanzienlijk hoger in te brengen. Het kollege heeft gezegd hier moet
aanzienlijk af, het is zo dat de prijs die uit de advies-nota bij het
kollege kwam, die kwam op f 146,uit. Daar hebben wij van gezegd dat
is naar de raad toe niet te verkopen, die risico-reserve moet omlaag.
Wij zijn uiteindelijk op het bedrag van f 136,gekomen wat wij
acceptabel vonden. Wij hebben daar ook in de kommissie over gesproken.
De kommissie heeft zelfs ook nog genoemd voor de vrije sector
f 146, voor de premie f 136,en voor de woningwet nog een ander
bedrag. Wij hebben in ons voorstel gesteld één prijs per plan, voor de
premie en voor de vrije sector. De meerderheid van de kommissie heeft
dat toen ook overgenomen. Ik wil er alleen maar mee zeggen dat er toch
-13-
een aantal risico's in zitten. U zegt er komt toch een hoge prijs uit
uit dit plan. Ook wij hadden verwacht dat die wat lager zou zijn, niet
dat die op f 120 uit zou komen maar dat hij toch onder die f 136,
zou zitten. Er' zit in dit plan qua opzet aanzienlijk minder
verdichting als in sommige andere plannen die we toegepast hebben. Er
zit nog een vrij forse rioleringspost in temeer omdat we dit plan niet
aan kunnen sluiten op een bestaande riolering, U kent de problemen op
het Industrieterrein en het Verduinsbos. Ik denk dat het weinig
verstandig zou zijn om daar op door te borduren. Dat houdt in dat er
nog al wat voorzieningen moeten komen. Het gebied langs de
Steenbergseweg waar geen woningen kunnen komen in een bepaald gebied
langs die weg in verband met de geluidsoverlast en dergelijke, dat
maakt toch dat wij wat geschrokken zijn van de prijs. Ik heb net al
aangegeven die risico-reserve waarom die nodig is. Het houdt risico s
in. We zitten nu in een tijd waarin je vrij gemakkelijk vrije
sectorpercelen kunt verkopen. Over drie jaar zou dat wel eens hee
anders kunnen zijn en dan zou je waarschijnlijk op die percelen meer
woningwet of andere bouw moeten realiseren. Vooral als je daar
woningwet op moet realiseren dan heeft dat een lagere opbrengst. Je
praat hier over een plan voor de komende zes, zeven jaar die lob a en
b denk ik. Ik denk dat we daar toch vanuit moeten gaan. Daar zitten
een aantal risico's in waarvan wij zeggen je kunt niet zo maar zeggen
heel die risico-reserve moet er uit. Vandaar dat wij die prijs een
acceptabele prijs vinden. Wij hebben wel nagevraagd in de nabijheid,
in de naaste omgeving, hoe ligt die prijs, dan wel vergelijkend met
nieuwe plannen. Niet een plan wat al vijf of zes jaar loopt. Dan is
het zeker zo dat we aan de onderkant van die prijzen zitten. Dat is
geen argument, dat ben ik met U eens, om in Halsteren te zeggen dan
moet het ook maar zo hoog worden. Ik hoop U toch aangegeven te hebben
dat er een aantal zaken in zitten die niet anders kunnen.
Mevrouw Wiersema heeft gezegd f 100,waarom. Volgens mij is het zo
dat dat in de verkoopvoorwaarden staat die door de gemeente Halsteren
vastgesteld zijn. Vandaar dat het afgerond moet worden op f 100,
Dan zouden we de verkoopvoorwaarden in de raad moeten brengen als we
dat willen wijzigen.
Het lid Wiersema-DupréRondt U dat af op f 100, naar boven ol
naar beneden.
De voorzitter: Naar boven.
Het lid Roosenboom: Een korte reaktie. U zegt met dat plan moeten we
een aantal jaren doen. Je kunt natuurlijk die grondprijs elk jaar
aanpassen. Zou blijken dat dat risico, wat je nu maar vast
inkalkuleertdat dat er komt, dan heeft U argumenten om de raad voor
te stellen om de prijs wat te verhogen. We hebben dat ook in de Rode
Schouw gedaan. Het is een goede zaak dat je elk jaar de prijs
herziet. Die is in de loop der jaren fiks gestegen. Om nu bij voorbaat
er al vanuit te gaan dat dat risico er eventueel zou kunnen komen, als
alsDan gaan de mensen van meet af aan een hoge grondprijs
betalen. Het is niet ondenkbeeldig dat dat risico er helemaal niet
komt en dan is dat voor de gemeenschap een welkome inkomstenpostDe
toekomstige bouwers, ook mensen met premie A en B woningen, -die ik
ook beschouw als zijnde sociale-, woningbouw, die dan niet huren, maar
met veel pijn en moeite een woning in hun bezit krijgen. Dat zijn niet
direkt mensen die over kapitalen beschikken, maar die moeten toch wel
die f 136,per m2 exclusief ophoesten.
De voorzitter: Ik heb net gepoogd aan te geven de risico-reserve die
er nu in zit, daar hebben wij bewust een groot stuk afgehaald. Daar is