-12- gekeken wat de prijs voor de sociale woningbouw is. Het is echter maar Hg vraag of de gemeente Halsteren die prijs straks ook daadwerkelijk toegekend krijgt. Die prijs bepalen wij niet, die bepaalt de provincie. Vandaar dat er ook een bepaalde relatie is naar die risico—reserve die er in dat plan zit. Als je de exploitatie—opzet van dat plan ziet dan is het zo dat daar een aantal wooneenheden worden berekend naar een bepaalde fictie, die worden berekend naar woningwetwoningen. Dan heeft U gezien dat in lob a en b, ik dacht 204,91, laten we maar zeggen dat er 205 woningweteenheden komen. Dat zijn wat meer woningen dan die 205 omdat er een paar gestapelde tussen zitten die maar voor 0,9 en voor 0,8 meegerekend worden. Als U in de berekening gezien en gekeken heeft dan zult U zien dat er voor die 205 woonficties een bedrag van f 18.175,exclusief B.T.W. is berekend. Dat houdt in dat dit plan zo wij het nu opgezet hebben f 18.175,per woningwetwoning nodig heeft om kostendekkend te zijn, exclusief B.T.W. Het is zo dat in Halsteren de hoogste bedragen die wij voor woningwetwoningen krijgen die in aanmerking genomen worden voor subsidiëring vanuit de rijksoverheid, die zijn f 15.000,Het is namelijk zo dat de H.I.D. hier zijn fiat over moet geven, de provincie moet hier in principe zijn fiat over geven en dan is dat bepalend voor de rijksoverheid. De provincie Noord-Brabant mag gemiddeld aan een grondprijs komen voor woningwetwoningen van f 16.000, exclusief B.T.W.. Dat houdt in dat als Halsteren f 18.175,zou krijgen dat een ander f 11.000,— of f 12.000,— kan krijgen. Met andere woorden ik wil daar mee aangeven dat wij niet mogen verwachten dat we f 18.175, zullen krijgen. Er zullen beslist kostenposten uit de exploitatie-opzet die wij nu hebben, die zullen geschrapt worden als zijnde niet in aanmerking komend voor vergoeding in het kader van woningwetwoningen. Dat houdt in dat er wellicht straks een bedrag per woning uitkomt wat bijvoorbeeld f 2.000,— per woningwetwoning lager zal zijn dan wat wij nu berekend hebben. Ik denk dat als je op het gemiddelde van f 16.000,uitkomt dat we dan in onze handen moeten klappen omdat er een aantal gemeenten in Brabant zijn die meer krijgen, met name de grotere gemeenten. Daar zullen gedege berekeningen aan ten grondslag liggen, maar het is zo dat de grotere gemeenten een hoger bedrag per woningwetwoning krijgen dan de kleinere gemeenten. Dat houdt in dat er een fors risico in dit plan zit als we praten over 205 woonficties als je daar ruim f 2.175,op gaat verliezen dan zult U zien dat je daar een risico—reserve voor nodig hebt. Daarom is die risico-reserve opgenomen. Er zitten uiteraard meer risico's in een plan. Er wordt uitgegaan van een bepaald rentepercentage, dat kan straks wel eens tegenvallen. Vandaar dat er een aantal normen ook zijn om tot de bepaling van een risico-reserve te komen. U mag rustig weten dat vanuit de ambtenaren ten aanzien van dit plan voorgesteld is om die risico-reserve aanzienlijk hoger in te brengen. Het kollege heeft gezegd hier moet aanzienlijk af, het is zo dat de prijs die uit de advies-nota bij het kollege kwam, die kwam op f 146,uit. Daar hebben wij van gezegd dat is naar de raad toe niet te verkopen, die risico-reserve moet omlaag. Wij zijn uiteindelijk op het bedrag van f 136,gekomen wat wij acceptabel vonden. Wij hebben daar ook in de kommissie over gesproken. De kommissie heeft zelfs ook nog genoemd voor de vrije sector f 146, voor de premie f 136,en voor de woningwet nog een ander bedrag. Wij hebben in ons voorstel gesteld één prijs per plan, voor de premie en voor de vrije sector. De meerderheid van de kommissie heeft dat toen ook overgenomen. Ik wil er alleen maar mee zeggen dat er toch -13- een aantal risico's in zitten. U zegt er komt toch een hoge prijs uit uit dit plan. Ook wij hadden verwacht dat die wat lager zou zijn, niet dat die op f 120 uit zou komen maar dat hij toch onder die f 136, zou zitten. Er' zit in dit plan qua opzet aanzienlijk minder verdichting als in sommige andere plannen die we toegepast hebben. Er zit nog een vrij forse rioleringspost in temeer omdat we dit plan niet aan kunnen sluiten op een bestaande riolering, U kent de problemen op het Industrieterrein en het Verduinsbos. Ik denk dat het weinig verstandig zou zijn om daar op door te borduren. Dat houdt in dat er nog al wat voorzieningen moeten komen. Het gebied langs de Steenbergseweg waar geen woningen kunnen komen in een bepaald gebied langs die weg in verband met de geluidsoverlast en dergelijke, dat maakt toch dat wij wat geschrokken zijn van de prijs. Ik heb net al aangegeven die risico-reserve waarom die nodig is. Het houdt risico s in. We zitten nu in een tijd waarin je vrij gemakkelijk vrije sectorpercelen kunt verkopen. Over drie jaar zou dat wel eens hee anders kunnen zijn en dan zou je waarschijnlijk op die percelen meer woningwet of andere bouw moeten realiseren. Vooral als je daar woningwet op moet realiseren dan heeft dat een lagere opbrengst. Je praat hier over een plan voor de komende zes, zeven jaar die lob a en b denk ik. Ik denk dat we daar toch vanuit moeten gaan. Daar zitten een aantal risico's in waarvan wij zeggen je kunt niet zo maar zeggen heel die risico-reserve moet er uit. Vandaar dat wij die prijs een acceptabele prijs vinden. Wij hebben wel nagevraagd in de nabijheid, in de naaste omgeving, hoe ligt die prijs, dan wel vergelijkend met nieuwe plannen. Niet een plan wat al vijf of zes jaar loopt. Dan is het zeker zo dat we aan de onderkant van die prijzen zitten. Dat is geen argument, dat ben ik met U eens, om in Halsteren te zeggen dan moet het ook maar zo hoog worden. Ik hoop U toch aangegeven te hebben dat er een aantal zaken in zitten die niet anders kunnen. Mevrouw Wiersema heeft gezegd f 100,waarom. Volgens mij is het zo dat dat in de verkoopvoorwaarden staat die door de gemeente Halsteren vastgesteld zijn. Vandaar dat het afgerond moet worden op f 100, Dan zouden we de verkoopvoorwaarden in de raad moeten brengen als we dat willen wijzigen. Het lid Wiersema-DupréRondt U dat af op f 100, naar boven ol naar beneden. De voorzitter: Naar boven. Het lid Roosenboom: Een korte reaktie. U zegt met dat plan moeten we een aantal jaren doen. Je kunt natuurlijk die grondprijs elk jaar aanpassen. Zou blijken dat dat risico, wat je nu maar vast inkalkuleertdat dat er komt, dan heeft U argumenten om de raad voor te stellen om de prijs wat te verhogen. We hebben dat ook in de Rode Schouw gedaan. Het is een goede zaak dat je elk jaar de prijs herziet. Die is in de loop der jaren fiks gestegen. Om nu bij voorbaat er al vanuit te gaan dat dat risico er eventueel zou kunnen komen, als alsDan gaan de mensen van meet af aan een hoge grondprijs betalen. Het is niet ondenkbeeldig dat dat risico er helemaal niet komt en dan is dat voor de gemeenschap een welkome inkomstenpostDe toekomstige bouwers, ook mensen met premie A en B woningen, -die ik ook beschouw als zijnde sociale-, woningbouw, die dan niet huren, maar met veel pijn en moeite een woning in hun bezit krijgen. Dat zijn niet direkt mensen die over kapitalen beschikken, maar die moeten toch wel die f 136,per m2 exclusief ophoesten. De voorzitter: Ik heb net gepoogd aan te geven de risico-reserve die er nu in zit, daar hebben wij bewust een groot stuk afgehaald. Daar is

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1988 | | pagina 111